לא על הכריזמה לבדה

יש להיזהר מפוליטיקאים ששמים את עצמם לפני טובת הכלל

בחירות לכנסת קלפי / צלם: אריאל ירוזלימסקי
בחירות לכנסת קלפי / צלם: אריאל ירוזלימסקי

הבחירות הקרובות שיתקיימו בחודש הבא מסתמנות יותר ויותר כבחירות בין שני גושים גדולים, שמכונים משום-מה ימין ושמאל, מונחים שאינם רלבנטיים כאשר מדובר בשתי המפלגות הגדולות - הליכוד והמחנה הציוני - שכל אחת מהן היא בעצם מפלגת מרכז. האחת עם נטייה לימין, והשנייה לשמאל. הגדרת ימין ושמאל רלבנטית למפלגות המעטפת כמו הבית היהודי מזה ומרצ מזה. ההצבעה של הבוחרים היא על בסיס אידיאולוגי, אבל סביר להניח, שלא מעט מהבוחרים יושפעו באופן הצבעתם מהאישיות של מנהיגי כל אחת מן המפלגות, בנימין נתניהו מזה, ויצחק הרצוג וציפי לבני מזה.

אז מה הן התכונות והמאפיינים שאנחנו מחפשים במנהיג/ראש-הממשלה הבא שלנו? עד כמה חשובה כל אחת מהתכונות האלה?

כריזמה ותדמית ציבורית - מוצע מאוד שלא להתרשם יתר על המידה מהדימוי הכריזמטי של האישים המועמדים לראשות הממשלה. ההיסטוריה מכירה הרבה מנהיגים כריזמטיים שהביאו אסון על עמיהם. מנגד, אחד מראשי-הממשלה הישראלים שהיה מבין היותר מוצלחים, היה לוי אשכול, שעליו אפשר לומר שהיה נראה כאנטי-כריזמטי, אנטי-גיבור וכמעט "נבעך" משהו.

ובכלל, צריך להיזהר מאוד מתדמיות ומתוויות, שכן לא אחת עומדים מאחוריהם מומחים ליצירת תדמיות, בין שחיוביות ובין ששליליות. ויש לא מעט אינטרסים של התקשורת מאחורי כל פיסת מידע שמתפרסמת על המועמדים.

ניסיון - לכאורה, ברור שזה מאפיין חיוני. כפי שבעלי חברה ישימו דגש בבחירת המנכ"ל על הניסיון הניהולי הקודם של המועמדים, כך גם בבחירת ראש-ממשלה, ובמיוחד בישראל, שבה המורכבות של התפקיד הזה גדולה ביותר. אבל, לניסיון כשלעצמו אין ערך רב. השאלה היא, האם הניסיון היה טוב או רע. האם המנכ"ל הזה ניהל נכון את החברה שלו. באמת-מידה זו צריכים אזרחי ישראל להעריך, אם נתניהו ניהל נכון את הזירה הכלכלית-חברתית שעומדת במרכזה של מערכת בחירות זו. וכן גם, אם הוא ניהל נכון את כל מה שקשור בזירה המדינית, מול הפלסטינים ומול העולם - ארה"ב ואירופה, והיכן הייתה מצויה היום מדינת ישראל, לטוב או לרע, אם הייתה מנוהלת על-ידי הרצוג ולבני.

שרי ביטחון ללא ניסיון צה"לי-פיקודי קודם, כמו משה ארנס ועמיד פרץ לא היו נחותים לעומת שרי ביטחון, שמאחוריהם קריירה צבאית מפוארת. לכן, כשבאים לבחור את ראש-הממשלה שלנו, הרי שמעבר לאידיאולוגיה ולפתרונות שמציעות כל אחת מן המפלגות הגדולות, התכונות הכי רלבנטיות הן: יכולת ארגון וניהול, שכל ישר, יושר אישי ואופן התנהלות.

שכל ישר - אף אחד לא נולד ראש-ממשלה. שכל ישר הוא לעיתים תכונה נדירה במחוזותינו, אבל זו בדיוק התכונה הכי חשובה שנדרשת מראש-ממשלה, שנדרש לקבל הכרעות קשות בשורה של נושאים ובקור-רוח.

וממי צריך להיזהר? מפוליטיקאים ששמים את עצמם לפני טובת הכלל, מדמגוגיה וממניפולציה מיומנות הנאמרות מפי אלה שרואים את עצמם שליחי הקב"ה עלי אדמות.

הכותב הוא מבעלי בית-ההשקעות מיטב-דש