בג"ץ: חברת אפק תוכל לחפש נפט ברמת הגולן

דחה את עתירת עמותת אדם טבע ודין כנגד קידוחי הנפט של חברת אפק

רמת הגולן / צילום: אייל הצפון
רמת הגולן / צילום: אייל הצפון

בדיון שנערך היום (ג') בבג"ץ, ביטלו השופטים אסתר חיות, דפנה ברק-ארז ועוזי פוגלמן את עתירת עמותת אדם טבע ודין כנגד קידוחי הנפט של חברת אפק.

לפני כ-3 חודשים הוציא בג"ץ צו ארעי שלפיו על חברת אפק להפסיק כל פעילות בגולן ולהימנע מבניית כל מבנה או ביצוע כל שינוי בקרקע, זאת בעקבות עתירת אדם טבע ודין (אט"ד) ותושבי רמת הגולן נגד קידוחי הנפט של החברה.

חברת אפק קיבלה באפריל 2013 רישיון לבצע פעולות חיפוש נפט וגז בשטח. הרישיון ניתן למשך 3 שנים שבהן זכאית החברה לחפש נפט וגז. באישור של הוועדה המחוזית לתכון ובנייה יכולה הוועדה גם לבצע קידוחי חיפוש והפקה ניסיונית.

ואכן, בחודש יולי 2014 אישרו חברי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז הצפון את בקשת חברת אפק לביצוע עד 10 קידוחי חיפוש בשטח הרישיון. במקרה שיוכחו הימצאותם של נפט או גז, תהיה אפק זכאית לקבל זכות ארוכת-טווח להפקה מסחרית בשטח הרישיון.

הרכב של 3 שופטי בג"ץ קבע היום כי כל הפקה שתעשה תהיה מותנת בתוכנית מאושרת על-פי חוק התכנון והבנייה. על-פי עמדת השופטים, זה הדין שנכון שיחול על כל הפקת נפט בארץ.

עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין, מסר בתגובה: "מדובר בהישג משמעותי בעל משמעויות רחבות-היקף על הפקות נפט בישראל - בג"ץ קיבל את עמדתנו כי קיימת הפרדה בין קידוחי הניסיון לבין ההפקה".