"אדם טבע ודין" לשר שלום: לקדם התייעלות אנרגטית

תוכנית כזו הייתה אמורה להיות מאושרת עד ל-30 ביוני 2011 ■ במכתב ששלחה לסילבן שלום האגודה, היא טוענת כי היא תנקוט בכל הדרכים על מנת שתקודם תכנית להתייעלות אנרגטית בהקדם האפשרי

סילבן שלום / צלם: תמר מצפי
סילבן שלום / צלם: תמר מצפי

במכתב ששלחה לפני מספר ימים האגודה הישראלית להגנת הסביבה, עמותת "אדם טבע ודין", לשר האנרגיה, סילבן שלום, היא טוענת כי היא תנקוט בכל הדרכים על מנת שתקודם תכנית להתייעלות אנרגטית בהקדם האפשרי. משרד האנרגיה טרם גיבש תכנית לאומית להתייעלות אנרגטית, על אף שעל פי חוק, תכנית זו הייתה צריכה להיות מוגשת לממשלה, בכדי שזו תאשר אותה עד ל-30 ביוני 2011.

בשנים האחרונות מתפתחת בעולם מגמה של התייעלות אנרגטית, וכך גם בישראל. בשנת 2011, תוקן חוק מקורות אנרגיה, ובו נקבע כי בתוך 3 חודשים תאשר הממשלה תוכנית לאומית רב-שנתית להתייעלות אנרגטית, שתכלול יעדים מדידים או כמותיים לחיסכון באנרגיה. עם זאת, תוכנית כזו לא הוגשה מעולם‎.‎‏

במכתב שכתבה העמותה, מצוין כי הנזק הסביבתי והפגיעה בבריאות הציבור עקב מחסור בתכנית כזו, מוערך מדי שנה בעלות של עשרה מיליארד שקלים למשק הישראלי, נזק שרק צפוי לגדול בשנים הקרובות, זאת לאור הגידול באוכלוסייה וגידול בפעילות המשקית.

לגידול הזה, נטען במכתב, משמעויות בקנה מידה אסטרטגי לרבות זיהום האוויר, הגדלתה שימוש במשאבי קרקע לצורך הקמת תשתיות, עלויות כלכליות משמעותיות בבניית תחנות כוח חדשות ובצריכת דלקים, הגדלת התלות בדלק ממקורות זרים ועוד. זאת, עוד מבלי לכלול כלל את מגז התחבורה אשר צורך אף הוא משאבי אנרגיה ודלק מרובים.

לבסוף, דורשת העמותה במכבה את קידומה ואישורה של התכנית בהקדם, לרבות לוח זמנים לביצוע. במידה והמשרד לא יפעל לאלתר לאשר תכנית לאומית להתייעלות אנרגטית, יינקטו "כל האמצעים הנדרשים למען שמירה על האינטרסים הציבוריים והסביבתיים הכרוכים בהתייעלות אנרגטית"

מכתב זה נכתב מספר שבועות לאחר שבדוח מבקר המדינה נטען כי למרות שחלפו שלוש שנים כמעט מאז שתוקן חוק מקורות האנרגיה בשנת 2011 - למדינה אין תוכנית להתייעלות אנרגטית, ו"חלק מכספי הציבור ירדו לטמיון בשל הליקויים השונים". הדוח פירט כספים שהועברו למשרד התשתיות האנרגיה והמים, אשר נוהלו בצורה לקויה גם במגזר הפרטי וגם בציבורי.

כך, למשל, בשנת 2010 קיבל משרד האנרגיה תקציב של 269 מיליון שקל לקידום התייעלות אנרגטית במגזר הביתי, פרויקט הכולל בין היתר החלפת מקררים, מזגנים ודודי חשמל. על פי הדוח, התקציב נוהל באופן לוקה, חלק מכספי הציבור ירדו לטמיון והמשרד ניצל רק 184 מיליון שח מסך התקציב.

ומה קרה עם החלפת המקררים? לגלובס נודע, כי משרד האנרגיה מתקשה להחליף את המקררים, משום שמנהל הרכב אינו מקצה למפקחים שלו רכבים על מנת שיוכלו לעשות זאת. כך נמנע מהמשק הישראלי חיסכון של מיליוני שקלים בשנה.

איתן פרנס, יו"ר איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל נמסר: "התייעלות אנרגטית יכולה לחסוך למשק, בעיקר לעסקים קטנים ובנוניים, מיליארדי שקלים בשנה. מדובר במנוע צמיחה לאומי שמתפספס ובצעדים פשוטים ניתן להזניקו".