OECD נגד שכר הבכירים

שינוי קטן בעקרונות הארגון, ישנה את טעמם של משקיעי שוק ההון

מסחר ממוחשב- אינטרנט- השקעות / צילום: שאטרסטוק
מסחר ממוחשב- אינטרנט- השקעות / צילום: שאטרסטוק

השבוע פרסם ארגון ה-OECD טיוטה חדשה המציגה את עקרונות הממשל התאגידי בעניין תגמול בכירים. הטיוטה מנסחת למעשה מחדש את עקרונות הארגון, שעודכנו לאחרונה לפני עשור. השינוי המרכזי שעולה מהמסמך, הוא הקריאה לחיזוק משמעותי בתפקידו של הציבור בקביעת התגמול שיקבלו בכירים בחברות ציבוריות.

בטיוטת העקרונות החדשה, אשר מתעדכנת על רקע המשבר הפיננסי, נכתב כי יש חשיבות לכך שבעלי המניות לא רק ידעו מהי מדיניות התגמולים בחברה, אלא יהיו מודעים "לערך הכולל של הסדרי הפיצויים שנעשו בעקבות מדיניות התגמולים הזו", מה שעתיד לחשוף את תנאי ההעסקה של בכירי החברה במלואם.

אלמנטים כספיים שונים כמו מצנחי זהב נדיבים במיוחד, או תכניות פרישה הכוללות מימושי אופציות משמעותיים - צפויים לעבור עתה תחת עינם הפקוחה של בעלי המניות מהציבור והם אלו שיחליטו מה לאשר ומה לא.

כלומר, אם בעבר הנחה ה-OECD את הרגולטורים בחברות המפותחות לחשוף את מדיניות התגמולים על ידי הדירקטוריון בלבד, הרי שהעקרונות החדשים מחמירים עוד יותר: ההנהלה וחברי הדירקטוריון יצטרכו מעתה להציג את סכומי הכסף המדויקים שאותם הם רוצים לקבל מהחברה בפני בעלי המניות מקרב הציבור, ולא רק לחשוף בפניהם את עקרונות מדיניות התגמולים.

שינוי זה אולי נראה קטן אך הוא מסמל מגמה חשובה בהתייחסות ה-OECD לזכותם של בעלי המניות להיות מעורבים ומודעים לדרך שבה מתוגמלים האנשים שאמונים על ביצועי החברה. במסמך החדש אף ניתנה התייחסות מיוחדת לזכות הפיקוח והמעורבות של המשקיעים, שכן לפי ההמלצות החדשות, אישור בעלי המניות נדרש בכל מקרה של שינוי חומרי ביחס לתכנית התשלומים הקיימת".

עקרונות הממשל התאגידי שפורסמו על ידי הארגון לראשונה בשנת 1999 ועודכנו לאחרונה בשנת 2004, הם כלי חשוב של המדיניות הציבורית, שנועד לעזור לממשלות ולרגולטורים במאמציהם להעריך ולשפר את מסגרת העבודה המשפטית, הרגולטורית והמוסדית הקשורה לממשל התאגידי בחברות הציבוריות. הארגון הדגיש כי השינויים המוצעים בטיוטה החדשה משתנים בהתאם לצרכים ולדינמיקה שמאפיינת את העולם הכלכלי והם נועדו על מנת להבטיח את "המשך האיכות הגבוהה, הרלוונטיות והשימושיות" של עקרונות אלה, גם אחרי המשבר הפיננסי העולמי.

השינויים האלה אינם רק שינויים סמנטיים של מילה או שתיים, אלה מהווים שינוי כולל וחשוב בגישה של הארגון, שמבין שחגיגות השכר חייבות להיפסק והשקיפות חייבת להתחזק. הגדלת המעורבות והפיקוח צפויה להעביר הכוח מהדירקטוריונים המצומצמים לבעלי המניות. זאת, על מנת למנוע את הישנות ההתרחשויות שראינו בעת המשבר הגדול של 2008, אז חוו המשקיעים מקרב הציבור על בשרם הפסדי עתק בבורסה ובה בעת הם גם נחשפו למשכורות העתק ולתנאים המפליגים שהמשיכו לקבל המנהלים, בלי קשר לביצועים שהציגו החברות שבראשם עמדו.

יצויין, כי הטיוטה החדשה של ה-OECD מהווה צעד חשוב ומשמעותי בדרך לניהול נכון יותר של חברות ציבוריות והקטנת הסיכון למשקיעים ברחבי העולם. עם זאת, לרגולטור יש עוד כברת דרך ארוכה למדי עד ליום שבו כולנו נהיה בטוחים שהתגמול אכן תואם את התוצאות. שכר גבוה לבכירים בחברות ציבוריות הוא אינו עניין שלילי כשלעצמו, כל עוד הוא משקף את הערך האובייקטיבי שלהם לחברה ומשקיעיה. יש לקוות שבעדכון הבא נראה לא רק הגברת שקיפות וגילוי לבעלי המניות, אלא גם הצעה למתווה מוסדר לבחינת עמידה ביעדים.

נגה לבציון נדן, כלכלנית סביבתית ומנכ"לית חברת GREEN EYE המתמחה בהשקעות אחראיות