זה מה שהיה חסר: עוד מכשול בשוק הנדל"ן לבניית דירות

בעקבות עתירת אדם טבע ודין, לקראת הדיון מחר במועצה הארצית לתכנון ובנייה: המועצה הארצית לא תוכל לדון בהגדלת מספר יחידות הדיור במושבים ובקיבוצים

בינת שוורץ / צילום: איל יצהר
בינת שוורץ / צילום: איל יצהר

המועצה הארצית לתכנון ובנייה לא תוכל לדון מחר (ג') בנושא תוספת יחידות הדיור במושבים ובקיבוצים ובנושא הנחלה השלישית במושבים ובכפרים השיתופיים, כך עולה מתגובת הפרקליטות שהועברה היום לבג"ץ כתשובה לעתירת אדם טבע ודין (אט"ד). מדובר בשינוי מהותי בסדר היום של המועצה הארצית שהייתה אמורה לדון בנושא זה במסגרת העדכון לתמ"א 35.

תשובת הפרקליטות הגיעה לאחר שאט"ד טענו בפני בג"ץ כי הנושא לא יכול לעלות בישיבת המועצה בשל ניגוד עניינים של ראש מינהל התכנון, בינת שוורץ. נציין כי סוגיה זו כבר זכתה להתייחסות בישיבתה הקודמת של המועצה הארצית לפני כחודשיים, אז נקבע כי הנושא יעלה לדיון אולם ראש מינהל התכנון, שוורץ, לא תשתתף בו. באט"ד טענו כי הדיון עצמו הוא רק חלק מהבעיה משום שהחלטת המועצה הארצית בנושא מתבססת על דיונים מקצועיים שהתקיימו בנושא, שבהם לקחה שוורץ חלק.

המשמעות של דחיית ההחלטה שעוסקת בהגדלת השטח הניתן לבנייה במושבים ובקיבוצים ברחבי הארץ היא שגם הצעת החלטה נוספת, ההצעה המבקשת לאשר בניית בית שלישי בנחלה במושבים ובכפרים השיתופיים, לא תוכל לעלות מחר לדיון משום ששני נושאים אלו כרוכים זה בזה.

"מדובר בהחלטה חשובה מאוד שהייתה אמורה לעלות מחר לדיון והייתה גם אמורה להיות מאושרת להבנתי", כך אמר היום דודו קוכמן, מזכ"ל תנועת האיחוד החקלאי, "מדובר בהחלטה חשובה במישור החברתי ובמישור המשפחתי ביישובים הכפריים, שהייתה יכולה להשפיע על מצוקת הדיור. זו החלטה מצערת מאוד שמשאירה כעת יישובים רבים באוויר בלא יכולת להתרחב יחד עם הגדילה הנורמטיבית של האוכלוסייה. החלטה זו גובשה בצורה מקצועית על ידי ועדת המעקב לתמ"א 35 במשך שנים ולצערי כעת בגלל סיבות שאינן מקצועיות היא נדחית למועד בלתי ידוע".

במסגרת העתירה שהוגשה על ידי אט"ד נטען גם כי ניגוד העניינים שבו נתונה לכאורה שוורץ, בשל עיסוקו בעבר של בן זוגה, אמור למנוע ממנה לקחת חלק גם בשאר הדיונים בעדכון תמ"א 35, אולם בתשובת הפרקליטות הובהר כי למעט סוגיית הקיבוצים והמושבים שאר הדיונים יתקיימו כרגיל בהשתתפות שוורץ.

הצעה חדשה שתעלה מחר לישיבת המועצה הארצית תכלול שורה של הקלות בתכנון היישובים הנמצאים בעוטף עזה. מדובר בהצעה להגדיל את היקף יחידות הדיור המאושרות ביישובים ל-500. בנוסף, במושבים הקיימים בתחום עוטף עזה (נתיב העשרה ויכיני) מוצע לאפשר גם מימוש יחידת דיור שלישית בתחום הנחלה. שינויים אלו, כך נמסר היום ממשרד הפנים, לא ידרשו תיקון בתמ"א 35 אלא רק עדכון בתוכנית המתאר המחוזית.

משמעות הצעה זו בפועל היא שלמרות שהמועצה הארצית לא תוכל לדון בנושא המושבים והקיבוצים כמו גם בסוגיית הבית השלישי בנחלה, מוחרגים יישובי עוטף עזה מהחלטה זו.