רווחי שטראוס ירדו ב-9% ל-69 מיליון שקל ברבעון השני

ההכנסות ירדו ב-3.3% בשל התחזקות השקל, אך הרווח הגולמי עלה ל-768 מיליון שקל ■ המנכ"ל גדי לסין: "שטראוס מציגה צמיחה יציבה בנטרול הפרשי המט"ח"

עפרה שטראוס / צלם ניר גונן
עפרה שטראוס / צלם ניר גונן

קבוצת המזון שטראוס פרסמה היום (ד') את דוחותיה לרבעון השני של 2014. בשורה התחתונה סיימה הקבוצה את הרבעון בירידה של כ-9% ברווח הנקי, שעמד על 69 מיליון שקל. במחצית עומד הרווח הנקי על 168 מיליון שקל - ירידה של כ-5.6% ביחס לתקופה המקבילה.

הכנסות שטראוס ברבעון הגיעו לכ-1.95 מיליארד שקל - ירידה של 3.3% בהשוואה לרבעון המקביל.

אחד הפרמטרים הבולטים שהשפיעו לרעה על ההכנסות היה התחזקות השקל מול הדולר ומטבעות נוספים. בנטרול השפעה זו, עלו הכנסות שטראוס ברבעון בכ-1.7%, שכן השפעות המט"ח על ההכנסות נאמדות ברבעון בכ-95 מיליון שקל.

מנכ"ל קבוצת שטראוס, גדי לסין, אמר היום כי "מדובר באחד הרבעונים החזקים של הקבוצה, עם השפעות משמעותיות של שערי החליפין".

הכנסות שטראוס במחצית הראשונה של 2014 הסתכמו בכמעט 4 מיליארד שקל - ירידה של 2.7% בהשוואה לתקופה המקבילה, כאשר השפעת המט"ח "העלימה" כ-200 מיליון שקל משורת ההכנסות של הקבוצה במחצית.

בפעילות בישראל רשמה שטראוס ירידה של 1.8% בהכנסות ביחס לרבעון המקביל, אשר הגיעו לכ-713 מיליון שקל; במחצית נרשמה עלייה של 1.4% לכ-1.5 מיליארד שקל.

התחזקות השקל באה לידי ביטוי גם במטבעות של מדינות נוספות שבהן פועלת הקבוצה, ובהם הרובל הרוסי והגריבנה האוקראיני. בנוסף, מוצריה של שטראוס, שנתפסים באוקראינה כמוצרים רוסיים, הורדו מהמדפים שם כחלק מהמגמה להפחתה בצריכת מוצרים המגיעים מרוסיה, על רקע הרעת היחסים בין המדינות.

הרווח הגולמי של שטראוס הסתכם ברבעון בכ-768 מיליון שקל - גידול של 2.3% בהשוואה לתקופה המקבילה. מנגד, הרווח התפעולי הסתכם בכ-172 מיליון שקל - ירידה של כ-6.3% בהשוואה לתקופה המקבילה.

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם בכ-113 מיליון שקל, לעומת כ-240 בתקופה המקבילה.

הקפה וסברה ממשיכים להוביל

תחום הקפה ממשיך להוות את מנוע הצמיחה של קבוצת שטראוס, למרות שברבעון השני נרשמה בו ירידה של 8.5% במכירות, לכ-908 מיליון שקל, בשל השפעות שער החליפין.

שטראוס שומרת על ההובלה בתחום הקפה בכמה שווקים בעולם: בברזיל יש לה נתח של 21.5% משוק שנאמד ב-5 מיליארד דולר בשנה; וברומניה ובפולין היא מחזיקה בנתח של 21% ו-19% בהתאמה, למרות עלייה חדה בתחרות - ברומניה החברה פעילה עם שני מותגים והצליחה לחזק את מותג הווליו פור מאני שלה, ובפולין התחרות האגרסיבית הביאה לפגיעה כמותית במכירותיה.

במקביל, ממשיכה שטראוס לחזק את כוחה בארה"ב עם מותג החומוס והסלטים "סברה", שהגיע לנתח שוק של כ-65%. שטראוס מחזיקה ב"סברה" בשותפות שווה עם חברת פפסיקו. הכנסותיה מתחום זה ברבעון הגיעו לכ-162 מיליון שקל, ובנטרול השפעות מטבע מדובר על צמיחה אורגנית בשיעור של 11%.

יצוין כי השוק בארה"ב ממשיך לרשום עלייה דו-ספרתית במכירות מדי שנה, ועומד על יותר ממיליארד דולר (במחירי צרכן).

התוצאות של שטראוס
 התוצאות של שטראוס