גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנהיגינו עיוורים

כמה מלחמות יבואו עד שנבין ש"ניהול הסכסוך" זו איוולת?

בינינו לבין עצמנו

נפלאות דרכי ההתנהגות האנושית. תושבי עוטף-עזה חשו שהאדמה רועשת-רועדת מתחת לרגליהם. הצבא טוען שידע על המנהרות ושיידע על כך את הדרג המדיני. ובכל זאת, לא נעשה דבר. יתרה מכך, לפני חודשים אחדים, הודיע צה"ל כי במסגרת ה"צמצומים" בצבא, הוא מקטין את מעטפת ההגנה שניתנה לתושבי האזור. כך שאם יש מקום לוועדת חקירה, היא נדרשת לעניין הזה. התעלמו, הדחיקו. האם ההדחקה מפתיעה? לא ממש. ומה לגבי התעשייה הפטרוכימית באזור חיפה? זו לא פצצת-זמן מתקתקת ומאיימת? האם נעשה משהו בעניין? לא. גם בשוק ההון יש כמה פצצות-מתקתקות שמודחקות, אבל זה פחות חשוב כרגע.

בינתיים רובנו מתנחמים-משהו בסולידריות שמתגלה בימי מלחמה אלה בחברה הישראלית. אנחנו מתבשמים בה ומתפארים בה. ואכן, היו גילויי סולידריות בולטים כמו אירוח משפחות מן הדרום. זה מחמם את הלב, אבל זהו חזיון שווא שכנראה ייעלם כאשר המלחמה תסתיים. המבחן האמיתי של סולידריות אינו בימי מלחמה אלא בימי שגרה, בהתנהגות היומיומית של איש כלפי רעהו, בכביש, בתור בסופרמרקט. נראה, כי כשתסתיים המלחמה, יחזרו ויופיעו כל השסעים הקורעים את החברה הישראלית.

השסע בין הימין לבין השמאל שמתגלה ביתר שאת בימי המלחמה, תוך גילויי אלימות פיזית ומילולית, הוא רק אחד מהשסעים בחברה, אבל הוא מהווה סיכון ממשי לדמוקרטיה הישראלית!

בינינו לבין העולם

רוב חוקי המשפט הבינלאומי הם מיושנים. הם תואמים אולי מלחמות בין מדינות, אך לא מלחמות מול כנופיות טרור. אבל העולם הוא צבוע ואינטרסנטי. מזכ"ל האו"ם ונשיאת מועצת זכויות האדם באו"ם (שהביעה גינוי לדאע"ש, רק הרבה יותר רך מהגינוי לישראל) כבר החליטו, בלי שאיש הסמיך אותם, כי ישראל ביצעה פשעי מלחמה. ומדוע? כי עזתים נהרגו במתקני אונר"א בעזה. יתכבד, אפוא, מזכ"ל האו"ם ויסביר לנו כיצד איפשר אונר"א לטרוריסטים לאחסן טילים בבתי-הספר שלו.

האו"ם מפלה אותנו לרעה. עובדה, לא שמענו על מהלך ממשי כלשהו של האו"ם בכל הקשור לפשעי מלחמה שבוצעו בצ'צ'ניה, ואלה המבוצעים זה שנים ומדי יום בסוריה ובעיראק. ומה קרה בסומליה שבה הרגו חיילי האו"ם אזרחים תמימים תוך כדי לחימה? ומה היה בבוסניה ובאפגניסטן?

קרוב לוודאי שמי שיהיה ראש-החץ במצעד הצביעות הזה יהיה רג'פ-טאיפ ארדואן. בל נשלה את עצמנו, שהאיש הזה ישנה את דרכיו ואת התבטאויותיו אחרי שנבחר לנשיא טורקיה. הדמגוגיה הארסית והברוטלית, יחד עם המגלומניה שלו הגובלת במשיחיות לגבי ייעודו האישי וייעודה של טורקיה באזור, לא ייעלמו. זה האיש, הוא ימשיך לספסר באופן ציני בדמם של ילדי עזה, וצריך להפנים זאת.

התעמולה הפשיסטית הזו נופלת על אוזניים כרויות של שונאי ישראל, שונאי יהודים, חוגי שמאל באירופה, שכמו שהתעלמו מסכנת הנאציזם בגרמניה, כך הם מתעלמים היום מסכנת הטרור האסלאמי בעולם; וגם על אוזני אנשים תמימים שרואים את התמונות, שומעים את הקולות, ומחליטים שישראל אשמה, בלי שיש להם מושג עם מי יש לנו עסק. לכן, ישראל נדרשת לעשות ולפעול מול מצעד הצביעות כלפיה. היא חייבת להעביר עולם מסרים באופן הפשוט והבסיסי ביותר.

יש שני הבדלים בסיסיים בין התנהגות צה"ל לבין התנהגות החמאס. האחד, הם יורים רקטות במטרה להרוג אזרחים. אנחנו - כדי לפגוע בלוחמי טרור, ואגב כך נהרגים עזתים רבים. למרבה הצער, ככה זה במלחמה, במיוחד כזו שבה החמאס "לא עושה חשבון" לעמו שלו עצמו. אפשר להניח, כי במהלך המלחמה נעשו גם דברים שלא היו צריכים להיעשות, אבל במלחמה כמו במלחמה עושים גם טעויות.

ההבדל השני: הם חוגגים כאשר הם פוגעים באזרחים. אנחנו מנגד, לפחות רובנו, מסוגלים לגלות אמפתיה לסבלם. לפעמים נדמה שהציבור הישראלי מגלה חמלה לעזתים האומללים יותר מאשר מדינות ערב, שיש להן חשבון ארוך עם החמאס.

ובהקשר להעברת המסרים שלנו, אינני מבין את ההתעסקות המוגזמת בגדעון לוי, עיתונאי חד-סטרי. הצדק הוא עם מדינת ישראל. נעשה את מה שמוטל עלינו בהסברה, ובסוף זה יחלחל. הגלגל עוד יסתובב. אני מצטער, אבל איני מתנצל על זה שמאזן האבדות הוא לרעת עזה. המבחן הוא מבחן הכוונות ולא מבחן התוצאות.

ולאן מכאן?

מקובל לומר, שהמלחמה היא אמצעי להשגת מטרות מדיניות. אלא, שאצלנו, הממשלות הצליחו להפוך את המשוואה, ובפועל המדיניות מולידה מלחמות. נכון, לפלסטינים יש חלק ניכר במציאות הנוכחית, אבל, גם לנו.

בעת האחרונה, קודם למלחמה הנוכחית, שרים בממשלה אמרו וחזרו על המנטרה - במקום לנסות ולפתור את הסכסוך, צריך ואפשר "לנהל אותו". זוהי גישה שפוטרת אותך מאחריות, וחמור מכך, זוהי גישה שמצביעה על כך שמנהיגי ישראל עיוורים למתרחש באזורנו. כמה מלחמות נוספות יבואו עלינו עד שההנהגה הישראלית תבין שזו איוולת לחשוב כך? הזמן אינו פועל לטובתנו. הסכנות רק הולכות ונערמות; הנשק ודרכי הפעולה של אויבינו רק משתכללים ממערכה למערכה.

ישראל עומדת בפני אויבים הרבה יותר מאיימים מאשר החמאס, ובראשם איראן וחיזבאללה, שהופכים את הנושא הפלסטיני לקרדום לחפור בו; ולהפיק ממנו תועלות לטובתם. נכון, הנושא הפלסטיני אינו החשוב ביותר כיום במזרח-התיכון ובעולם הערבי, אבל הוא נושא שמאוד חשוב לנו, לאינטרסים שלנו, לפתור אותו.

ייתכן כי היום נוצרה שעת כושר שתוביל לפתרון. מאז 2002, מונחת יוזמת הליגה הערבית על השולחן. אך ממשלות ישראל דאגו להשכיח אותה. לא חייבים לקבל את כל מרכיביה, אבל היא יכולה לשמש כבסיס להתחיל ממנו. זאת, בשעה שערב-הסעודית, האמירויות, ירדן, ומצרים, רואות באיראן ובארגון האחים המוסלמים, שהחמאס הוא מבניו, את אויביהן.

* הכותב הוא יו"ר ומבעלי מיטב דש

עוד כתבות

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב