גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משהו להמתיק את הימים הקשים: איזו גלידה הכי טעימה?

בן אנד ג'ריס דורגה ראשונה במבחן הטעימות של "גלובס", שכלל 8 גלידות וניל תעשייתיות ובחן את מרקמן ואת רמת המתיקות שלהן ■ אחריה מדורגות ג'ויה ולה קרמריה, ואחרונה ג'לאטו המיובאת ע"י רשת מגה

גלידת הווניל של בן אנד ג'ריס היא הגלידה שזכתה לציון הגבוה ביותר במבחן הטעימות של "גלובס", שבדק 8 גלידות וניל תעשייתיות הנמכרות במרכולים. הגלידות הוגשו ל-12 טועמים, חמישה מתוכם ילדים (בגילאים 10-14) והיתר מבוגרים.

הבדיקה נעשתה בטעימה עיוורת שבמסגרתה נתבקשו לדרג את הגלידה בפרמטרים של טעם, מרקם הגלידה ודרגת המתיקות (לפי טעמם הסובייקטיבי של הנסיינים). בסופו של דבר העניקו ציון כללי לגלידה. הציונים נעו בטווח שבין 1 כציון הגרוע ועד 10 כמצוין.

הגלידות שנכללו בבדיקה הן לה קרמריה (נסטלה), קרמיסימו (שטראוס), ג'לאטו (יבוא של מגה מספרד), וניל של פלדמן, Ichoc (יבוא של שופרסל מספרד), ג'ויה (נסטלה), בן אנד ג'ריס והאגן דאז. יצוין שבמסגרת הטעימה העיוורת טעמו הנסיינים גם גלידה של גלידריה שנקנתה ברשת וניליה, וכולם כאחד חשו בהבדל וציינו: "לא הוגן בכלל להשוות לגלידה קנויה". לפיכך, הציונים המפורטים כאן ניתנו ביחס לגלידות המסחריות, כלומר אחת מול השנייה, ולא ביחס לגלידת הגלידריה, שכולם סיכמו פה אחד שהיא "ליגה אחרת".

כל הגלידות שנכללו בבדיקה הן בטעם וניל בלבד, ללא תוספות. יצוין כי לא היו הבדלים מובהקים בין דירוגי הילדים והמבוגרים וכי הדירוגים היו עקביים בין הטועמים: הגלידה שקיבלה את הציונים הכי גבוהים הייתה אהובה בקרוב מרבית הטועמים, וזו שאהבו פחות קיבלה דירוג נמוך בקרב כל הטועמים.

הגלידה שיצאה המובילה בכל הפרמטרים היא זו של בן אנד ג'ריס. הגלידה שפחות אהבו הטועמים ושבאופן עקבי קיבלה דירוג נמוך היא ג'לאטו הנמכרת ברשת מגה. מדובר בגלידה המיוצרת בספרד (יבוא של ויליפוד). אחותה היא הגלידה ichoc המיוצרת על-ידי אותו יצרן ומכילה את אותם רכיבים, אולם לה הטועמים העניקו ציונים טובים יותר, בין היתר משום שהיא מתוקה פחות ועם מרקם גס פחות.

מבחן הטעם

הטועמים נתבקשו לדרג את שביעות-רצונם מטעם הגלידה בציונים שנעים בין 1 ל-10. הגלידה שהייתה הטעימה ביותר לפי הטועמים היא בן אנד ג'ריס שקיבלה את הציון 8.5. הגלידה מבוססת על שמנת, מה שכנראה העניק לה את היתרון. כך גם ג'ויה, שדורגה שניה עם הציון 7.5, ומבוססת גם היא על שמנת. עם זאת, השמנת שעליה מתבססת גלידת האגן דאז לא סייעה לה והיא קיבלה את הציון 6.5, אחרי לה קרמריה שקיבלה 7. ג'לאטו דורגה אחרונה גם במבחן הטעם, עם הציון 4.5. חלק מהטועמים ציינו שחסרה לגלידה הזו ארומה, אחרים טענו שיש לה טעם גס והיו מי שפסקו שהגלידה הזו "לא טעימה".

קרמיסימו, אחת הגלידות הפופולריות בשוק, הוגדרה על-ידי הטועמים כגלידה עדינה. חלקם טענו שהיא "בסדר, בלי טוויסט או ייחודיות".

לגבי פלדמן סברו חלק מהטועמים שמורגש טעם לוואי של שומן צמחי וכי הגלידה "סתמית". הילדים חיבבו אותה יותר. לגבי Ichoc יש מי שסברו שהיא טובה, אחרים חשבו שפחות. חלק מהטועמים ציינו שמרגישים את תיבול הווניל הצרפתי וכי יש תחושה בולטת של חלמונים.לעומתם, היה מי טען שחסר טעם יותר מתובל.

מבחן המרקם

עד כמה הגלידה נעימה? עד כמה המרקם חלק ומפנק? בפרמטר זה קיבלו מרבית הגלידות דירוגים גבוהים יחסית, כשידה של בן אנד ג'ריס הייתה על העליונה עם ציון כולל של 9 מתוך 10. ג'לאטו דורגה אחרונה עם הציון 4. לגלידה הזו יש מרקם גס עם מעין גרגרים שלא התחבבו על הטועמים, וזאת בלשון המעטה. אחרי בן אנד ג'ריס קיבלו לה קרמריה וג'ויה, שתיהן של נסטלה, את הדירוג 7.5.

הטועמים ציינו שגלידת Ichoc מרקם גס יותר מאשר לאחרות.

מבחן המתיקות

גלידה וניל לכל הדעות היא מאכל מתוק. השאלה היא האם מידת המתיקות משביעת-רצון או מתוקה מדי. הטועמים נתבקשו לדרג את שביעות-רצונם מרמת המתיקות של הגלידה. לווניל של בן ג'ריס רמת מתיקות עדינה שהעניקה לה את המקום הראשון - עם הציון 8. אחריה דורגה ג'ויה שמתאפיינת במתיקות מעודנת שזיכתה אותה בציון 7. קרמיסימו, האגן דאז ולה קרמריה קיבלו את הציון 6.5. את המקום האחרון תפסה שוב ג'לאטו, שניחנה במתיקות עזה.

בשורה התחתונה

בסוף הדירוגים בפרמטרים השונים נתבקשו הטועמים לתת לגלידה ציון כללי שמתחשב בטעמים, במרקם ובנראות של הגלידה. לא היו הפתעות גם הפעם והתוצאות היו עקביות: בן אנד ג'ריס שמרה על מקומה הראשון עם הציון 8.5, ג'ויה דורגה שנייה עם הציון 7.5, אחריה לה קרמריה עם 7. בדירוג הכללי קיבלה ג'לאטו את הציון הנמוך, 4.

שאלת המחיר

אי-אפשר כמובן להתעלם משורת המחיר בעומדנו מול מקרר הגלידות: טווח המחירים רחב ומבצעים על גלידות תמיד תמצאו בחנויות. חשוב לדעת שמחירה של הגלידה לא השתקף במבחן הטעימה, כך שהיקרה ביותר אינה דווקא הטעימה ביותר. הגלידה היקרה (ללא מבצעים) היא של האגן דאז עם מחיר של 8.40 שקלים ל-100 גרם, והיא דורגה רביעית, ואילו גלידת בן אנד ג'ריס שדורגה ראשונה זולה יותר - 6.20 שקלים ל-100 גרם. הגלידה הזולה בבדיקה, קרמיסימו, נמכרת ב-2.50 שקלים ל-100 גרם, ודורגה רביעית לצד האגן דאז - היקרה מבין הגלידות (ציון 6.5).

ביום הקנייה, נמכרה גלידת הווניל של פלדמן ב-15 שקל במחיר מבצע (במקום 23.50 שקל במגה בול), כך שביחס לתכולה (650 גרם) מדובר על 2.30 שקלים ל-100 גרם - חצי מחיר ואף פחות מכך ביחס למחיר המתחרות. המחיר ל-100 גרם ללא המבצע הוא 3.90 שקלים. הגלידה היקרה נכון ליום הקנייה הייתה ג'ויה, המחיר ל-400 גרם גלידה הוא 33 שקל, קרי 8.20 שקלים ל-100 גרם. אלמלא הייתה במבצע (השני ב-50%) - הייתה הגלידה של האגן דאז תופסת את משבצת היקרה עם 8.40 שקלים ל-100 גרם. הגלידה של בן ג'ריס, חביבת הטועמים, נמכרת זה זמן מה במסגרת מבצע 2 יחידות ב-40 שקל, כך שבגילום המבצע המחיר המתקבל הוא 4.75 שקלים ל-100 גרם, וללא המבצע המחיר הוא 6.4 שקלים ל-100 גרם.

בימים אלה הפרגון לתוצרת הישראלית, ובעיקר לזו של מפעלי הדרום, מתבקש. כך שלצד המחיר, הטעם והאיכות אפשר להכניס שיקול נוסף של פטריוטיות. מבין 8 הגלידות, 5 מיוצרות בישראל: בן אנד ג'ריס מיוצרת ביבנה, גלידת פלדמן המיוצרת ברחובות, לה קרמריה וג'ויה מיוצרות בבאר טוביה וקרמיסימו מיוצרת במפעל בעכו.

ההרכב התזונתי

3 מתוך 8 הגלידות שהוגשו לטועמים היו מבוססות על שמנת והיתר על שומן צמחי. השמנת אמורה להיות מפנקת, אבל לא כל השלוש זכו לחיבת הטועמים. בן אנד ג'ריס אמנם קיבלה את הציון הגבוה מבין כל הגלידות, אבל מעניין שהמותג האמריקאי האגן דאז שמבוסס על גלידת שמנת (39% שומן) לא דורג גבוה. היו מי שטענו שהטעם לא דומה לווניל ושהגלידה כבדה. הגלידה הזו מכילה את מספר הקלוריות הגבוה מבין השאר (250 ל-100 גרפ) ואת סך השומנים הגבוה, 17.3, מתוכו שומן טראנס 1 גרם לעומת 0 אצל בן אנד ג'ריס ו-0.5 גרם אצל השאר.

לדברי התזונאית גל כהן-לס, "בתכולת הגלידות שבבדיקה יש פחות מ-0.5% שומן צמחי, ולכן זה זניח. בגלידות המבוססות על שמנת רמת השומן והקלוריות גבוהות יותר, ולכן עדיפה גלידה המכילה פחות קלוריות ושומנים, כלומר כזו המבוססת על שומן צמחי, ובכל מקרה עדיפות גלידות המבוססות על יוגורט, גם על פני גלידות סורבה, בגלל כמות הסוכר".

האם גלידה היא "ממתק" מומלץ?

לדברי כהן-לס, "גלידה או שלגון הם חטיף סימפטי ועדיפות כצ'ופר על פני כל ממתק רווי נתרן ושומן רווי. בכל מקרה ההעדפה היא לגלידות או לשלגונים המבוססים על פרי ולא כאלה המכילים תוספות כמו אגוזים. שילוב של גלידה עם פירות טריים זה יופי של פינוק שהוא גם בריא וגם מרענן לקיץ. העניין בגלידה הוא הגבלת הכמות, משום שלרובנו אין בעיה לזלול קילו גלידה - זה מאכל אוורירי שלא מעניק תחושה של שובע, ולכן אני מציעה לחלק גלידה בכמות אישית, עדיף בכוס ולא בגביע וופל".

כהן-לס ממליצה, כמו בכל מזון אחר, להציץ על רשימת הרכיבים הגלידות לפני שבוחרים מה לקנות. בגלידה תמצאו שתי מידות כמות, ליטר וגרם. היות ורשימת הרכיבים מונה כמות ביחס ל-100 גרם תכולה ממליצה כהן-לס להתייחס למידה הזו. בגלידות השמנת הפער בין התכולה בליטרים/מ"ל לתכולה בגרם הוא נמוך לעומת גלידות השומן הצמחי שבהן התכולה בק"ג נמוכה עד כדי מחצית מזו שבליטרים, לדוגמה בלה קרמריה תכולת המארז היא 1.4 ליטר ו-700 גרם. המשמעות היא גלידה אוורירית ופחות דחוסה.

דגשים תזונתיים

■ העדיפו גלידת יוגורט/על בסיס צמחי על פני גלידת שמנת.

■ בדקו את כמות הקלוריות. ‏

■ העדיפו שומן טראנס נמוך ככל האפשר.

■ העדיפו‏ צבעי מאכל טבעיים המופקים מתבלינים תורמי צבע.

■ מומלץ להעדיף גלידות ללא תוספת שוקולד ואגוזים.

■ גלידות סורבה אמנם אינן מכילות שמנת אך מכילות סוכר. יש לשים לב לכמויות הנאכלת.

■ עדיף לצרוך גלידה במנה אישית.

גלידות

עוד כתבות

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"