חכם השביל מהרוכב בו

השקעה במדד אינה "שגר ושכח" שכן הוא מתעדכן אחת לתקופה

אחד הדברים הראשונים שלומדים כשהולכים לטייל הוא שחכם השביל מההולך בו. גם במקומות שאינם מסומנים במפה אפשר למצוא שבילים שיצרה חוכמת ההמונים. אלפי שנים שבהן חיות ובני אדם בחרו נתיב אחד שוב ושוב, יצרו בטבע שבילים חכמים.

בשוק ההון ישנם ביטויים שונים לחכמת ההמונים. אחד המעניינים שבהם הינו שוק מכשירי ההשקעה הפאסיביים, המתבסס על היצמדות לביצועי מדדים, כלומר לממוצע השוק. זו צורת השקעה שמאפשרת ללכת בשביל ברור ולהסתמך על חכמת ההמון.

תחשבו לרגע גם על קופת הגמל שלכם. אם אתם כמו רוב האנשים, אתם רוצים להגיע מנקודת הזמן הנוכחית לנקודה בעתיד בה תצאו לפנסיה עם חסכון משמעותי במסלול הבטוח ביותר ובלי לעצור כל עשר דקות לבחון את המפה. בשוק ההון, אחד הדברים שאי אפשר לעשות הינו להתקדם בלי לשוב ולבחון את המפה בתדירות גבוהה. שגר ושכח לא מומלץ. לא מומלץ לקנות מניה לעשרים שנה, גם של חברה שחקרתם ואתם בטוחים בהצלחתה, בלי לבדוק באופן רצוף את כדאיות ההשקעה, קרי באנלוגיה, בלי להסתכל במפה.

אפשר לקחת מדריך, מנהל השקעות מוסמך שהוא זה ששב ובוחן את ההשקעה ומוצא את המסלול האופטימלי עם ההתקדמות במסע. אפשר גם להיצמד לדרך המלך, למדדים.

לאן אתם נוסעים?

מדד אינו "שגר ושכח" מכיוון שהוא מתעדכן באופן אקטיבי מספר פעמים בשנה. מדדי המניות נחלקים למספר קטגוריות שהבולטות שבהן הינן מדדים הצמודים לקבוצת מניות גדולות, כגון ת"א 25 או ת"א 100 ומדדים הנצמדים לענף כלשהו, כגון מדד מניות הנדל"ן או מדד מניות הבנקים. גם באגרות חוב המדדים נבנים באופן דומה כך שמדד תל בונד 2, לדוגמא, מייצג את השינוי המצרפי במחיר 20 אגרות החוב בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בבורסה בתל אביב. משותף לכולם העיקרון שכוחות השוק, חכמת ההמונים שמעלה ומורידה את שווי ניירות הערך, מייצרת את הסלקציה של מה יכלל במדד ובאיזה משקל.

אצלנו במשפחה החלק הכי קשה בטיול הוא להחליט לאן נוסעים. דרומה, צפונה, עם מים בלי מים וכו'. על זה אנחנו יכולים להתווכח שעות. גם בהשקעות ההחלטה הקשה ביותר היא לאן נוסעים. האם אנחנו רוצים מקסימום ביטחון, מקסימום תשואה או תמהיל של שניהם. אפשר לחלק את ההשקעות בין מספר מדדים ולייצר תמהיל שמתאים לכל אדם, בהתאם למצבו המשפחתי, התעסוקתי והפיננסי. ההחלטה על תמהיל ההשקעות, כמה להשקיע בחברות שעשויות להניב תשואה משמעותית אבל גם נושאות בחובן סיכון וכמה באג"ח מדינה, שבוודאות גבוהה מאוד, בהחזקה לפדיון לא נפסיד כסף, היא ההחלטה המהותית ביותר.

אחרי שהחלטנו על המסלול יש הגיון רב להיצמד לשביל באמצעות השקעה במסלולים צמודי מדד המונעים על ידי חכמת ההמונים ומקנים לצועד בהם לאורך שנים שלושה יתרונות בולטים:

  1. חיסכון ניכר בדמי ניהול - כי לא צריך לשלם "למדריך", כלומר למנהל השקעות.
  2. לא צריך להסתכל במפה לפני שמגיעים ליעד - השביל דרוך ומסומן היטב.
  3. אי אפשר לטעות בדרך - התשואה לעולם תהיה תשואת המדדים אליהם בחרתם להיצמד.

הכותבת הינה יו"ר IBI ניהול תיקים