מי מזיק יותר לנאנסת?

נערה בת 13 נאנסה על ידי שבעה נערים. הכי גרוע זה הבמה שקיבלו החשודים

נערה בת 13 נאנסה על ידי שבעה נערים. זה היה אצלנו לאחרונה בראש החדשות (25.3.14), עד שבאו פרשיות אחרות ודחקו אותה לשוליים. אני רוצה לחזור אל פרשה זו. אני מרגיש שהיא לא פחות חשובה מכל השאר, כי היא ממחישה את היחסיות של חשיבות חופש הביטוי. היא מדגימה כיצד חופש ביטוי יכול להיות נשק קטלני. אם הנערים לא הצליחו להרוג את נפש קורבנם, בא "חופש הביטוי" ומשלים את המלאכה.

הקורבן הופכת לתוקפת

הנערים נעצרו, כידוע. מה קרה לאחר מכן? הם השמיעו כמעט בכל כלי תקשורת השמצות והכפשות על הנערה, קורבנם. הפכו אותה לשק חבטות שלהם. פרחחית, פרוצה, זונה, מופרעת. ילדה בת 13! אם מרכזים את כל דברי האנסים מתקבלת תמונה כאילו הקורבן היא הפושעת. היא הסכימה, היא ביקשה, היא רצתה את זה. אלה היו הדברים שהושמעו על ידי האנסים - וגם על ידי הוריהם! הילדים שלהם מתוקים וטובים, והיא הנערה הדיחה אותם והרסה להם את החיים.

התקשורת המלכלכת

מה שנורא בסיפורים אלה הוא שאמצעי התקשורת נותנים להם במה, לחשודים ולהוריהם, ללכלך את הקורבן ללא הגבלה. לא טורחים לבדוק, אפילו בדיקה שטחית, אם יש ממש בדברי התוקפים. הם מדפיסים ומשדרים את הדברים כפי שאלה נאמרים על ידי האנסים והוריהם, וכולם יחד עושים חגיגה על גבה של הקורבן המוכה.

אתם מבינים את האבסורד? מצד אחד, החוק אוסר את פרסום שמה ותמונתה של הקורבן, או כל פרט אחר העלול להביא לזיהויה. ומצד שני, החוק לא אוסר ללכלך את נפשה ונשמתה על ידי תוקפיה ועל ידי התקשורת צמאת הסנסציות, ואין עוצר.

גם ההורים בעסק

ואם תאמרו שהורי התוקפים רק רוצים להגן על עצמם, ושזה טבעי וכל השאר, אומר לכם שלא, זה לא טבעי וגם לא אנושי. אתם רוצים להתגונן? אל תעשו זאת על חשבון הנערה שהותקפה על ידי הנערים. היא ילדה, היא לא אשמה בכלום, לא מבחינת החוק וגם לא מההיבט המוסרי. היא נוצלה. על ידי נערים שאתם ההורים גידלתם, אתם חינכתם, ועכשיו אתם באים להצדיק אותם? או אולי את עצמכם?

הציבור שיודע

ואם תאמרו, מה זה משנה אם הציבור לא יודע מי הקורבן? משנה מאוד. כי יודעים אנשים רבים, כמו קרובי הקורבן, שכנים, חברים - והקורבן עצמה. התקשורת הייתה אמורה להבין זאת ולאסור על חשודים ו"מקורבים" להם, כולל פרקליטים, שהם הגרועים ביותר, מלהתבטא על הקורבן בכל צורה שהיא. ואם התקשורת לא מסוגלת, ובעצם לא רוצה, להתנהג בצורה אחראית ואנושית, אז בשביל זה יש חוקים. חופש הביטוי אינו מיועד למטרה זו של הכפשת הקורבן בידי תוקפיה.