100 אלף ש', בשליפה מהמותן

לפני שהאוצר ממהר לחלק מענק, שיעיין בגורלו של המענק הקודם

באוצר ובמשרד השיכון מתקשים להגיע להסכמה על פיתרון לטווח קצר שיוכל להשפיע על מחירי הדיור הגבוהים ושולפים פתרון ישן מהמגירה. על הפרק כעת: מתן מענק בגובה 100 אלף שקל לרוכשי דירה ראשונה.

בינתיים מדובר רק ברעיון, אבל מה שמתחיל הרבה פעמים כשליפה מהמותן, יכול להפוך בקלות להוראת שעה שרירה וקיימת עליה יהיה חתום קבינט הדיור.

למה שליפה מהמותן? כי בעוד שר השיכון ושר האוצר מתדיינים כבר חודשים על שני דברים אחרים, תוכנית 'מחיר מטרה' והנחה במע"מ ברכישת דירה ראשונה, פתאום מגיעים שוב המענקים. בואו נודה במציאות, הכי קל לבוא ולפתור את הבעיה על ידי פיזור כמה מזומנים על מעמד הביניים שמחכה לפיתרון אמיתי מאז הבחירות. הרי זה הרבה יותר קל מלגבש תוכנית רחבת היקף שתכליתה גם להשפיע על השוק הרחב.

נזכיר שרק לפני שנה, אותו משרד אוצר שמקדם כעת את תוכנית המענקים החדשה, ביטל תוכנית אחרת שיזם שר השיכון הקודם למתן מענקים לרוכשי דירה ראשונה ביישובי הפריפרייה. באוצר טענו אז שהתוכנית לא הניבה תוצאות ולמרות נתונים שדווקא הוכיחו אחרת, בוטלה התוכנית.

הרי יתרונה הגדול ביותר של תוכנית מענקים, שהיא בהגדרתה תוכנית מוגבלת בזמן (ובתקציב), הוא האפשרות להפסיק אותה בכל רגע נתון.

בנוסף, בניגוד לתוכנית רחבה כמו 'מחיר מטרה' שבאה להביא מוצר חדש לתחום ששמו מכרזי מקרקעין למגורים ולהגדיר מצב חדש שיכול גם להשפיע על מחירי דירות היד שנייה מלבד על המחיר של הדירות החדשות, מענקים הם נקודתיים. ואם לא די בכך, כבר ראינו איך מענק בגובה מסוים גורם לתופעה קסומה של עליית הדירות באותו שיעור עוד לפני שיבשה הדיו של חתימות השרים על המסמך.

בזמן שכל הנתונים ממשיכים להעיד שהמחירים המשיכו לעלות גם ב=2013, עוד ועוד חסרי דירה במדינת ישראל ממתינים בקוצר רוח לבשורה שתגיע. כל תוכניות קבינט הדיור מסתכלות רחוק, רחוק מידיי, ואם נודה במציאות, לא בטוח שיצליחו לתת מענה למצוקה שקיימת כבר עכשיו.

מישהו שם למעלה, בירושלים, צריך להפנים את העובדה הפשוטה שלפזר קצת כסף בצורה ספורדית היום, עד שמישהו יחליט אחרת, זה לא פיתרון אלא התחמקות.

לבעיה מורכבת דרוש פיתרון מתוחכם, כזה שנותן מענה לזכאים גם היום אבל גם בעוד כמה שנים. אני בטוח שגם אנשי האוצר וגם אנשי משרד השיכון מסוגלים לחשוב על תוכנית שכזו. ואם לא, כדאי שיתכוננו למחאה ציבורית גדולה ומקיפה ביום שגם המענקים החדשים יבוטלו.