בקרוב: רוקחים יחדשו בעצמם מרשמים לתרופות

ועדת הבריאות של הכנסת אישרה חלק מהתקנות החדשות של משרד הבריאות בנוגע לחולים כרוניים, אולם סירבה לאשר תקנות שמאפשרות לרוקחים לנפק מרשם חדש לגמרי

ועדת העבודה והבריאות של הכנסת אישרה היום (ב') באופן חלקי בלבד את התקנות החדשות של משרד הבריאות בתחום הרוקחות. על פי החלטת הוועדה, בראשות חבר הכנסת חיים כץ (ליכוד), רוקחים יורשו בתוך כחצי שנה לחדש בעצמם מרשמים רפואיים עבור שורה של תרופות לחולים כרוניים מבלי שאלה יצטרכו לבקר כל פעם מחדש רופא, אולם באותה נשימה דחתה הוועדה לפי שעה את התקנות שמאפשרות לרוקחים לנפק בעצמם מרשמים חדשים עבור תרופות אחרות.

האפשרות לחדש מרשם בבית מרקחת תינתן לרוקח מורשה בעל ניסיון של חמש שנים ומעלה, אולם בכל מקרה לתקופה שלא תעלה על 6 חודשים מיום הנפקת המרשם. האפשרות הזו מותנית בכך שבית המרקחת יטמיע מערכת מחשוב שתאפשר לו גישה אל חלק מתיקו הרפואי של החולה, ובכפוף להסכמה בכתב מצד החולה שתחודש על ידו בכל שנה ובה הוא מצהיר על הסכמתו לעיון בתיקו הרפואי. בין התרופות שאושרו למרשמי המשך על ידי רוקח: טיפול בפרקינסון, סוכרת, כאבי שרירים, בעיות תפקוד של בלוטת התריס, ותכשירים אורולוגיים. הוועדה קבעה כי הרוקח יקפיד לברר אם בתקופת נטילת התכשיר חל שינוי מהותי במצבו של המטופל או התעוררו תופעות לוואי הדורשות בדיקת רופא לפני חידוש המרשם. חיבור המחשב בבית המרקחת ייעשה באמצעות חיבור תקשורת מאובטח ומזוהה, ורק לאחר זיהוי הרוקח באמצעות אמצעי פיזי, תוך שימוש באמצעי הצפנה. הוועדה נענתה לדרישת ההסתדרות הרפואית והוציאה מהרשימה תרופות פסיכיאטריות.

כאמור, ועדת הבריאות סירבה לאשר את התקנות שהיו אמורות לאפשר לרוקחים לנפק בעצמם מרשמים חדשים, לתרופות בתחום האלרגיה, זיהום, השמנת יתר, טיפול במיגרנה ועוד. יו"ר הוועדה, חיים כץ, נימק את סירובה של הוועדה: "החיפזון מהשטן הוא. נתכנס שוב בעוד מספר חודשים לדון במתן מרשמים חדשים, לאחר שנבחן את יישום תקנות מרשמי ההמשך. משרד הבריאות פוגע במעמד הרופאים. רוקח, עם כל ההערכה הרבה, הוא אינו רופא". כץ הזכיר בהזדמנות הזו ניסיונות נוספים של משרד הבריאות להעביר סמכויות של רופאים לידי גורמים אחרים במערכת הבריאות: "מגמת משרד הבריאות להכניס למערכת עוזרי רופא שאינם בעלי השכלה רחבה עלולה לפגוע בחולים".

מנהל אגף רוקחות במשרד הבריאות, ד"ר אייל שוורצברג, מחה על הסירוב של הוועדה בעניין המרשמים החדשים: "מדובר כאן בסך הכל בתרופות פשוטות שניתנות על ידי רוקח במדינות רבות ברחבי העולם".

יצוין כי חידוש מרשמים על ידי רוקחים צפוי לא רק להקל על חולים כרוניים שנאלצים כיום להגיע למרפאות לצורך העניין, אלא גם להקל את העומס על הרופאים ובכך לשפר לכאורה את הזמינות והשירות.