האוצר דורש מתאגידי המזון נתונים על רווחיותם

תנובה נדרשה להעביר למשרד האוצר נתוני רווחיות הן על תשלובת החלב והן על "אדום אדום" ■ אסם-נסטלה התבקשה להעביר נתונים על רווחיות הקפה ■ בתאגידי המזון זועמים: "אין להם זכות לבקש את המידע הזה"

כחודשיים בלבד אחרי הכנסת הגבינה הלבנה 5% והשמנת המתוקה 38% לפיקוח מחירים, הממשלה מרחיבה את בדיקת הרווחיות של תאגידי המזון הגדולים בישראל. ל"גלובס" נודע כי בתחילת החודש פנה משרד האוצר לתנובה, שטראוס, החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל) ואסם-נסטלה, ודרש מהן לספק לו בתוך שבועיים נתונים רחבים על רווחיות החברות בקטגוריות שונות.

תנובה נדרשה להעביר נתוני רווחיות הן על תשלובת החלב והן על תשלובת הבקר "אדום אדום".

במסגרת זו מבקש משרד האוצר לבדוק גם את נתוני רווחיות הקפה. אסם-נסטלה אישרה ל"גלובס" כי התבקשה להעביר נתונים אודות רווחיות הקפה.

ככל הידוע, להוציא קבוצת שטראוס, החברות טרם העבירו את הנתונים המבוקשים.

אין זו הפעם הראשונה שבה תנובה נדרשת להעביר נתונים, אולם זו הפעם הראשונה שבה היא נדרשת לדווח על רווחיות מוצרי הבקר, והפעם הראשונה שבה נדרש פירוט רחב לגבי כל מוצר.

במכתב שהופנה לחברות על-ידי אלון מסר מאגף התקציבים, מציין האחרון כי הבקשה היא חלק מעבודה בינמשרדית שנועדה לגבש דרכים להפחתת מחירי מוצרים בענפי מזון נבחרים, ולכן הפנייה נעשית לכל הגורמים שעשויים להיות מושפעים ממהלכים אפשריים להוזלת המוצרים.

החלטת הממשלה לפני כחודשיים להתערב במחירי מוצרי החלב התקבלה בעקבות בדיקת רווחיותה של תנובה ב-9 מוצרים. הבדיקה מצאה רווחים לא סבירים בגבינה הלבנה 5% ובשמנת המתוקה 38%, ואלה הוכנסו כאמור לפיקוח מחירים, שהביא להורדת מחירם בשיעור של 20%. פיקוח המחירים חל גם על שטראוס וטרה שבבעלות קוקה-קולה ישראל.

החברות נדרשו גם להעביר דוח כספי מאוחד ודוחות כספיים נפרדים לכל אחת מהחברות-הבנות, בנוסף לדווח למס הכנסה ולמידע על הטבות מס קיימות.

המידע שאותו נדרשו החברות לספק כולל מחירי מכירה, עלות ייצור ועיבוד, עלות הובלה, עלויות הנהלה וכלליות, הנחות מסחריות, עלויות מימון, השקעה צפויה בשנתיים הקרובות ועוד.

בכיר לשעבר בענף המזון אמר ל"גלובס" כי "אלה לא נתונים מהירח. אפשר לשבת, לחשב ולתת תשובה, אך במקסימום ניתן יהיה להגיע לרווח התפעולי למוצר, ולא יהיה ניתן להגיע לרווח הנקי למוצר".

משרד האוצר ביקש בנוסף לבדוק גם את מקטע ייבוש החלב. מדובר בפעילות המתבצעת על-ידי תנובה לכל השוק, ופעילות זו לא אמורה להיות מקור רווח.

"עזות מצח"

אחת לשנתיים נדרשות החברות בדיווח מפורט במסגרת חוק פיקוח מחירים. מכאן שחלק מהנתונים קיימים בידי ועדת פיקוח המחירים, אך יש עליהם חיסיון, ואין לה רשות להעביר אותם לגורם ממשלתי אחר.

בתאגידי המזון זעמו היום (ב') על הבקשה. "אין להם זכות לבקש את המידע הזה. הם מנסים לעשות רעש ופופוליזם לשמו. עד לאן עזות-המצח יכולה להגיע?", אמר גורם באחד התאגידים.

קבוצת תנובה והחברה המרכזית למשקאות סירבו להגיב לידיעה. קבוצת שטראוס מסרה בתגובה כי העבירה את הנתונים, וכי היא משתפת פעולה עם הממשלה.