אוניברסיטת חיפה תקבל 25 מיליון שקל מקרן הלמסלי

ליאונה הלמסלי, שמתה ב-2007, הייתה אשת עסקים יהודייה אמריקאית מניו-יורק שצברה הון-עתק בעסקי המלונאות - ונכלאה על הונאת מס ■ הורישה את מרבית הונה לקרן צדקה ■ התרומה תסייע לרכוש טכנולוגיה לחקר הים התיכון

אוניברסיטת חיפה זכתה בתרומה של כ-25 מיליון שקל לרכישת טכנולוגיה חדישה לחקר הים העמוק מקרן הלמסלי. הטכנולוגיה תשולב במרכז החדש לחקר הים התיכון המוקם באוניברסיטת חיפה, על-רקע גילויי הגז האחרונים מול חופי ישראל.

ליאונה הלמסלי שמתה ב-2007, הייתה אשת עסקים יהודייה אמריקאית מניו-יורק שצברה הון-עתק בעסקי המלונאות וזכתה לכינוי "מלכת הרשע". במהלך חייה ריצתה עונש מאסר בגין העלמות מס והתפרסמה כשהורתה בצוואתה להוריש 12 מיליון דולר לכלבה שלה טראבל. את מרבית הונה, כ-4 מיליארד דולר, הורישה הלמסלי לקרן צדקה הנושאת את שמה.

יחד עם בעלה, הארי, הקימה ליאונה המסלי אימפריית נדל"ן, שעל נכסיה נמנו גם האמפייר סטייט בילדינג בניו יורק, מלון פארק-ליין ומטוס פרטי עם 100 מקומות ישיבה וחדר שינה. בשיאם, הגיע ההון של הזוג ליותר מ-5 מיליארד דולר.

במשפטה של ליאונה העיד אחד ממשרתיה וציטט את מה שהפך למשפט המזוהה ביותר איתה: "אנחנו לא משלמים מסים - רק האנשים הקטנים משלמים מסים".

השופט במשפטה סיכם כי מרת המסלי היא "תוצר של תאוות-בצע טהורה". הוא פנה אל הנאשמת והוסיף: "דבקת כל העת באמונה היהירה שאת מעל לחוק".

במהלך המשפט התברר גם האספקט המטריד ביותר באישיותה: התיעוב ל"אנשים הפשוטים", ששירתו אותה כל חייה. כך, למשל, היא סירבה לשלם 88 אלף דולר לאחד הקבלנים שהקים עבורה אחוזה בת 28 חדרים, בטענה שהוא חייב לה 800 אלף דולר "עמלות" בגין עבודות קודמות שביצע עבורה.

במשפט גם נשמעו שורה ארוכה של עדויות עובדים, שסיפרו על היחס המחריד לו "זכו" ממרת המסלי. צריך לזכור כי היא פעלה בימי ריגן בארה"ב, תקופה שבה חנויות הקפידו להאדיר את הלקוח, פעמים רבות על חשבון היחס לעובדיהם.

אחד הסכסוכים המפורסמים אליו נקלעו המסלי ובעלה היה עם מיליארדר ניו יורקי אחר, דונלד טראמפ, שרכש מהם את האמפייר סטייט בילדינג ואחר יצא בטענות קשות על תחזוקת הבניין. בתגובה, תבעו אותו הזוג על 100 מיליון דולר. כאשר טראמפ נשאל לדעתו על ליאונה, הוא ענה: "יצור אנושי מחריד".

ומכאן, לתרומה עצמה

התרומה תסייע לאוניברסיטה לרכוש כלים אוטונומיים ורובוטים תת ימיים, יוקמו שתי מעבדות תת ימיות - מעבדה אופטית ומעבדה אקוסטית - ועוד.

מאוניברסיטת חיפה נמסר כי הטכנולוגיה תאפשר לחוקרי המרכז לפרוץ דרך בשני תחומים עיקריים. בתחום חקר הסביבה הימית תאפשר הטכנולוגיה להבין לראשונה את הסביבה הימית, החל מהרמה הגיאולוגית, דרך חקר הביולוגיה הימית, המערכות האקולוגיות של אלמוגים, אצות, דגה ויונקים וכלה באיכות המים. היכולת להבין את הסביבה הימית תאפשר להבין את ההשפעה של האדם על סביבה זו - באמצעות הפיתוח הימי המואץ, שכולל כמובן את קידוחי הגז והנפט, אבל גם הקמת תשתיות להובלת האנרגיה, הכוונה להקים איים מלאכותיים, הדגה בים התיכון ועוד - ואת ההשפעה של הסביבה הימית על האדם.

התחום השני בו תסייע הטכנולוגיה החדשה הוא הערכת הסיכונים, כגון הסכנות לגלישות קרקע, צונאמי וכד'. המידע שיתקבל במחקר יאפשר למקבלי ההחלטות להגיע להחלטות מושכלות יותר בנוגע לפיתוח הימי.

תחום נוסף עליו יושם דגש הוא פיתוח הקשרים המחקריים הבינלאומיים, הן באמצעות משיכה של תלמידי מחקר מצטיינים מכל העולם והן באמצעות חיזוק הקשרים הקיימים ויצירת קשרים חדשים עם מרכזי מחקר מובילים מקבילים בחו"ל. אוניברסיטת חיפה משתפת פעולה עם האיגוד הבינלאומי לקידוחים ימיים, ועם גופי מחקר בארצות הברית, קנדה, קפריסין,איטליה, ספרד ועוד.

לדברי נשיא האוניברסיטה עמוס שפירא "התרומה מבטאת הבעת אמון של אחת הקרנות המובילות בעולם באיכות והמצוינות של אוניברסיטת חיפה ומדגישה עוד יותר את העובדה כי מדובר באוניברסיטה המובילה בישראל בתחום חקר הים. הקמת המרכז תאפשר לאוניברסיטת חיפה להעמיק את המחקר הימי, ובכך לחזק אסטרטגית את מדינת ישראל כולה, באמצעות הקמת מעבדות חדישות, כולל רכישת ציוד טכנולוגי מתקדם למחקר תת ימי, קליטת מדענים חוזרים מובילים בחקר הים, קליטת תלמידי מחקר ועוד".

חקר הים התיכון באוניברסיטת חיפה החל לפני 7 שנים, עוד לפני תגליות הגז, הודות לתרומה של ליאון צ'רני והקמת בית הספר למדעי הים ע"ש ליאון צ'רני.

הובלתה של האוניברסיטה בתחום זה קיבלה חיזוק בעובדה שהאוניברסיטה זכתה במכרז לאומי של הוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת) של מדינת ישראל, להוביל את חקר הים התיכון בראש קונסורציום של שש אוניברסיטאות מחקר בישראל ושני מוסדות מחקר ממשלתיים (חקר ימים ואגמים לישראל והמכון הגיאולוגי), זאת לאחר שמדינת ישראל הגיעה למסקנה שיש מחסור במחקר ובמומחים אקדמיים לאור תגליות הגז מול חופי ישראל.