נדחו בקשות TPG נגד שטראוס בגין השותפות בשטראוס קפה

TPG: "ביהמ"ש לא חיווה דעה על זכויות היציאה של הקרן מהחברה; תממש זכויותיה במסגרת אחרת"

ניצחון לשטראוס במאבקה מול קרן TPG - השותפה בחברה הבת שטראוס קפה. בית המשפט בהולנד דחה אתמול את הבקשות של הקרן נגד שטראוס, בנוגע לקיום בדיקה על הסכמי השירותים שבין האחרונה לבין שטראוס קפה, לרבות הבקשה לסעדים זמניים, ובהם צו איסור נגד פיטוריו או השעייתו של מנכ"ל שטראוס קפה, טוד מורגן.

מ-TPG נמסר בתגובה, כי הקרן "מכבדת את פסיקת ביהמ"ש, ומבקשת להדגיש את הנקודות הבאות. ביהמ"ש לא מנע את פיטוריו של מנכ"ל שטראוס קפה, טוד מורגן, משום שהמנכ"ל אינו יכול להמשיך בתפקידו מבלי שהוא זוכה לאמון בעלי מניות הרוב. יחד עם זאת, בית המשפט ציין כי הסיבות של שטראוס גרופ לפיטורי מורגן אינן כנות.

"ביהמ"ש לא חיווה את דעתו בכל הנוגע לזכויות היציאה של TPG משטראוס קפה, ולעובדה ששטראוס מונעת זאת, אבל רואה זאת כעימות עסקי שאמור להיפתר בבוררות. ביהמ"ש קבע פסיקה דומה לגבי הסכם השירותים - ולכןTPG תממש את זכויותיה במסגרת אחרת".

TPG ושטראוס שותפות בחברת שטראוס קפה מאז שהקרן רכשה 25.1% ממניות החברה ב-2008 תמורת 293 מיליון דולר - מחיר ששיקף שווי של 1.16 מיליארד דולר לשטראוס קפה. מתצהירים שהגישה הקרן לביהמ"ש עולה, כי בהסכם ההשקעה נקבע שכעבור ארבע שנים יפעלו הצדדים ליצירת אקזיט, בין אם בהנפקה ראשונית (IPO) של שטראוס קפה בחו"ל, ובין אם בדרך אחרת. לטענת TPG, מאז שהקרן פנתה לפני כמה חודשים לשטראוס בניסיון לקדם מהלך כזה, פעלה לטענתה שטראוס לסכל זאת.

לקרן יש טענות נוספות כלפי שטראוס. "שטראוס קפה לא מנוהלת כראוי", נכתב במסמכים שהוגשו לבית המשפט. טענות אנשי הקרן הן ששטראוס ניצלה לרעה את זכויותיה כבעלת מניות הרוב בשטראוס קפה, והעניקה עדיפות לענייני הקבוצה. זאת תוך קיום ניגוד עניינים עם מינהל תקין ועם האינטרסים העסקיים של שטראוס קפה. לטענת הקרן הדבר פוגע קשות באינטרסים שלה כבעלת מניות מיעוט.

תחום הקפה הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של קבוצת שטראוס, הנחשבת לאחת מחברות הקפה הגדולות בעולם. בדוחות 2012 ציינה שטראוס כי היא חברת הקפה הרביעית בגודלה בתחום הקפה הקלוי, והחמישית בתחום הקפה הנמס. פעילות זו מתמקדת בברזיל ובמדינות בריה"מ לשעבר, וכן במדינות מזרח אירופה ומרכזה, ובישראל.

פעילות הקפה מהווה כיום כמחצית מכלל הפעילות של שטראוס, עם מחזור שנתי של כ-4 מיליארד שקל, ומסייעת לה להציג תוצאות כספיות חיוביות, על רקע תנאי שוק משתפרים.