מנצחים אותנו בכל דבר

הן נעשות חכמות ומהירות יותר. האם אני צריך להתחיל לדאוג?

השבוע הודיעה גוגל על רכישת חברת הרובוטיקה השמינית שלה - בוסטון-דיינמיקס, אולי החברה המשמעותית ביותר בתחום הרובוטיקה שרכשה גוגל. בוסטון-דיינמיקס היא החברה שהביאה לעולם את BIGDOG, רובוט-סבל שנושא על גבו 150 ק"ג של משא בהרים מושלגים, ואת CHEETA, רובוט שרץ מהר יותר מכולנו. האם אנחנו צריכים להיות מודאגים?

הפאזל הרובוטי של גוגל לא החל ברכישות האחרונות. גם ה-GOOGLE CAR - מכונית אוטונומית, הנוהגת עצמאית ברחובות סן-פרנסיסקו היא רובוט. האנושות בונה וחולמת על רובוטים כבר אלפי שנים. המצרים, הסינים והיוונים הקדמונים תכננו ותיארו מכונות מדברות, יונים מלאכותיות ואנשי-ברזל ענקיים.

גם ליהודים יש את הגולם שלהם. לכל רובוט יש את התכונה העילאית והיתרון שלו על היכולות האנושיות. חשיבה, תנועה, כוח וחישוב הם יכולות רובוטיות סטנדרטיות. נראה שבמאה ה-21 הגענו לרגע שבו האנשים יהיו פחות טובים כמעט בכל תחום בהשוואה למכונה הרובוטית שניתן לתכנן ולבנות. אנחנו נצטרך להגדיר מחדש את האנושיות עצמה.

כבר כיום יש מכונות שעולות על יכולותיי בתחומים רבים כמו: ריצה, נהיגה, סחיבת משאות, מיון דואר, טיסה, ניתוח אנשים, משחקי שח-מט, פינג-פונג, שש-בש, טריוויה, חישובים מתמטיים, חיזוי מזג-אוויר, ציור, כתיבת שירה, ניווט, אבחון מחלות ועוד ועוד. מבט קדימה גורם לי לחשוב שבעשר השנים הקרובות המכונות ימשיכו להשתכלל באופן משמעותי בעוד אני צפוי לירידה קלה ביכולותיי המוטוריות והקוגניטיביות.

אנו מתקרבים לנקודה שבה יש לי ספק אם אוכל לבצע מטלה אחת כלשהי טוב יותר ממכונה-מחשב-רובוט. והאתגר הוא לא רק שלי. המכונות נעשות חכמות יותר, מהירות יותר, גבוהות יותר. האם אני אמור להתחיל לדאוג?

אני מתבונן במגמה בדאגה ובהתלהבות גם יחד. מצד אחד, אני מחכה לרובוטים-נהגים. היום, יותר ממיליון בני-אדם נרצחים בכבישים כל שנה. התרגלנו לקטל ההמוני הזה. אנחנו נהגים גרועים. התשתיות גרועות. המכוניות לא מותאמות באמת לאנשים, והתוצאה 1.2 מיליון הרוגים כל שנה. אמנם זה "רק" כאלפית מהאנושות; אחד מ-6,000 אנשים נרצח בכבישים כל שנה, אך המכונית החדשה של גוגל תוכל להוריד את המספר הזה משמעותית. אולי כמעט לאפס אותו.

מצד שני, אני מביט לשמיים ורואה רובוט-אוטונומי מצויד בטילים קטלניים. זהו מטוס-הקרב העתידי שמפתחים צבאות העולם. מטוסי-הקרב העתידיים לא זקוקים לטייסים אנושיים. הרובוט-מטוס-טרמינטור הזה מסתיר לי את השמש ומטיל צל אפור על הפאנלים הסולריים שמייצרים חשמל עבורי. הרובוט הזה מדיר שינה מעיניי.

אין יותר אנחנו והם

יש דברים שרובוטים ומחשבים לא יוכלו לעשות אף פעם, אבל מה זה משנה? יש הרבה יותר דברים שאנשים לא יוכלו לעשות אף פעם; ובינתיים במאזן הדברים בין היצורים הביולוגיים למכונות-מכשירים אלקטרוניים, האחרונים מתקדמים הרבה יותר מהר.

יותר מכך, ההבחנה בין ביולוגי לאלקטרוני הולכת ונעלמת. הרובוטים החדשים ייבנו על רכיבים ביולוגיים ואלקטרוניים ואפילו ישלבו ביניהם. במספר מעבדות בעולם כולל בישראל, במכון ויצמן ובאוניברסיטת בר-אילן, כבר מפתחים ננו-רובוטים זעירים שאותם נבלע כתרופה והם יפעלו בתוך גופנו. אין יותר אנחנו והם. האדם משתלב במכונה ולהיפך. האינטרנט יחבר תאים ואיברים בגופנו.

חברת בוסטון-דיינמיקס היא ספקית של צבא ארה"ב. הצבא הוא אחד הלקוחות המרכזיים שלה, וכלקוח גם דחף הרבה מאוד מהפיתוחים שלה. לפי הפרסומים, ראשי גוגל הודיעו שהם יכבדו חוזים קיימים, אבל בטווח הארוך הם לא מתכוננים להיות ספק של הצבא. האם זה אומר שעכשיו אני אמור לישון יותר טוב בלילה? אני הולך לבלוע כמה ננו-רובוטים לשיפור ההרגשה.

הכותב הוא מייסד אלדין