הסב בית אבות ל-56 דירות סטודיו - ונקנס ב-100 אלף שקל

כל דירה כללה חדר שינה, חדר אירוח, שירותים, מקלחת ומטבחון, בכל אחת מ-5 הקומות של הבניין ■ הנאשם: "בסך-הכול עשיתי שיפוץ וצבע פנימי. פניתי מספר פעמים לעירייה, אבל היא לא עשתה כלום - מה אני יכול לעשות?" ■ מדריך ומחשבון - מס על שכר דירה

בית המשפט לעניינים מקומיים בבני-ברק גזר באחרונה קנס של 100,000 שקל על בעל בית אבות בבני-ברק שבו זכויות בנייה ל-7 יחידות דיור ב-567 מ"ר, שהסב אותו למעין מלון דירות בן 56 דירות סטודיו ללא היתר. בית המשפט גזר עליו גם צו סגירה והפסקת פעילות בדירות.

יצוין כי אם תוכניתו של הנאשם היתה יוצאת לפועל, הוא היה גורף מהנכס עשרות אלפי שקלים בכל חודש בדמי שכירות.

העבירות בהן הורשע הנאשם הם שימוש ללא היתר ובניגוד לתב"ע, והוא זוכה מעבירה של בנייה ללא היתר. הנאשם, יצוין, הוא אינו בעל הנכס, אלא בעל ייפוי-כוח להפעיל את בית האבות. בעלת הנכס לא אותרה על-ידי בית המשפט והחוקרים.

המקרה התרחש ב-2009. הנאשם החל לבצע אז עבודות שיפוץ לשינוי ייעוד המבנה בניגוד להיתר, והפך את בית האבות שהופעל במקום לבית מגורים. כל יחידת דיור מתוך ה-56 כללה חדר שינה קטן, חדר אירוח, שירותים, מקלחת ומטבחון, בכל אחת מ-5 הקומות של הבניין כולל קומת גג.

בהכרעת הדין מובאים דבריו של מפקח בנייה מטעם המדינה, שאמר כי "אני מפקח 15 שנה ומכיר את המבנה הזה היטב. עד שנת 2009 הוא שימש כבית אבות, ואז החלו להתקבל תלונות שהייעוד השתנה לדירות סטודיו. הלכתי לשם בנובמבר 2009 וסיירתי במבנה עם הנאשם, ואמרתי לו שהוא שינה את הייעוד מבית אבות לדירות סטודיו. הוא לא הכחיש דבר. הוא טען כי כל אותם חדרים כבר היו קיימים בתור חדרים בבית האבות, ולטענתו הוא ביצע שיפוצים והסב אותם ליחידות דיור קטנות. הוא אמר שבסך-הכול 'עשיתי שיפוץ וצבע פנימי'".

בית המשפט קבע גם כי בתוך 3 חודשים על הנאשם להפסיק את הפעילות בנכס, והנאשם ביקש 3 שנים - וסורב. בית המשפט התיר לנאשם לפרוס את תשלום הקנס ל-50 תשלומים חודשיים בני 2,000 שקל כל אחד. הנאשם, מצידו, ביקש להאריך את פריסת הקנס ואמר: "יש שם היום אולי 20 דיירים שמשלמים 1,000 שקל בחודש, העיקר שלא יהיו זרוקים ברחוב".

הוא הוסיף וטען כי "חלק מהדיירים ששוכנו שם הם אנשים נכים שלא יכולים לשלם שכר דירה כלשהו, והשארנו אותם במקום ללא תשלום רק כדי שלא ייזרקו לרחוב. מדובר באנשים נכים ומוגבלים - אי-אפשר להגיד להם לצאת מיד".

השופט יעקב שקד הגיב לדברים ואמר: "זו חרב פיפיות, ואין לקבלה, כי המשמעות היא שהנאשם מבקש לשלם את כספי הקנס בביצוע עבירה עתידית של שימוש בנכס בניגוד לחוק".

הנאשם, הסובל מנכות צמיתה גבוהה, לא הורשע בחריגות בנייה, כי לא הוכח שימוש בפועל ב-56 יחידות הדיור - אבל זאת רק מפני שהוא "נתפס על חם" עוד לפני שהצליח ליישם את תוכניתו. השלטים "להשכרה - דירות סטודיו" היו עדיין תלויים.

הנאשם הגיב לזאת ואמר כי "פניתי מספר פעמים לעירייה, ביקשתי לעשות שינוי בנכס, הכנו תוכניות, אבל בעיריית בני-ברק לא עשו כלום, והכול נמשך שם... מה אני יכול לעשות?". (ת"פ 623/10).