TPG יוצאת נגד שטראוס - ודורשת את התערבות ביהמ"ש בהולנד

קרן TPG פנתה לבית משפט מסחרי בהולנד בבקשה להורות על פתיחת חקירה בעניין שטראוס קפה ■ טוענת: שטראוס ניצלה לרעה את שליטתה ■ שטראוס: טרם קיבלנו את מסמכי התביעה, ועם קבלתם נלמד את פרטיה ונפעל להדיפתה

על רקע היפרדותה המתוכננת של TPG משותפותה בשטראוס קפה, נודע כעת כי לקרן ההשקעות האמריקאית יש טענות קשות כלפי שטראוס .

בתביעה שהגישה היום (ג') TPG לבית משפט מסחרי בהולנד, היא מבקשת להורות על פתיחת חקירה בענייניה של שטראוס קפה.

הקרן האמריקאית גם מבקשת סעדים משפטיים, ובהם צו איסור נגד פיטוריו או השעייתו של מנכ"ל שטראוס קפה, טוד מורגן, וכן היא מבקשת למנות דירקטור עצמאי מטעם בית המשפט למועצת המנהלים של שטראוס קפה.

ב-TPG טוענים כי שטראוס ניצלה לרעה את זכויותיה כבעלת מניות הרוב בשטראוס קפה, והעניקה עדיפות לענייני הקבוצה. זאת, תוך קיום ניגוד עניינים עם מינהל תקין ועם האינטרסים העסקיים של שטראוס קפה, שלטענת הקרן האמריקאית מהווים פגיעה קשה באינטרסים שלה כבעלת מניות מיעוט.

ב-TPG טוענים עוד כי מאז 2011 שטראוס גבתה מחיר מופרז בהיקף של מיליוני אירו, בהתבסס על שירותים לא קיימים ובלתי מספקים לשטראוס קפה, וגבתה מחברת הקפה עמלות לא סבירות ביחס לפעילות בפועל.

זאת, במסגרת שני הסכמים לאספקת שירותים שעליהם חתמו שטראוס ושטראוס קפה ב-2008, שבמסגרתם מספקת שטראוס לחברת הקפה שירותי ניהול והפצה.

בהמשך לכך, ב-TPG טוענים כי לאחר שמנכ"ל חברת הקפה, טוד מורגן, העלה את סוגיית גביית היתר בפני מועצת המנהלים, ביקשה שטראוס לפטר אותו, למרות שמאז 2010 נהנית שטראוס קפה תחת ניהולו מעלייה נאה בהיקפי הפעילות וברווחיות.

תחילת השותפות בין TPG ושטראוס הייתה בספטמבר 2008, אז רכשה הקרן האמריקאית 25.1% ממניות שטראוס קפה תמורת 293 מיליון דולר, סכום ששיקף לחברת הקפה שווי של 1.16 מיליארד דולר.

ההסכם בין הצדדים העניק לקרן אופציה לרכוש 10% נוספים ממניות הקפה בהשקעה של 106 מיליון אירו, אך TPG בחרה שלא לממש את האופציה.

לפני חודשים ספורים הודיעה TPG כי היא מעוניינת לצאת מההשקעה בשטראוס קפה, ומאז נבחנות חלופות יציאה שונות, בהן הנפקת חברת הקפה, כניסת שותפים חדשים במקומה או קניית חלקה על-ידי שטראוס.

תחום הקפה הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של קבוצת שטראוס, שהדגישה בעקבות רצונה של TPG לממש את חלקה בפעילות, כי היא ממשיכה לראות בשטראוס קפה חלק מרכזי מהקבוצה, וכי תפעל להמשך התפתחותה וצמיחתה.

בסך-הכול מהווה פעילות הקפה כמחצית מהפעילות של קבוצת שטראוס, ושוק הפעילות המרכזי שלה הוא ברזיל, שם היא מחזיקה בנתח שוק של 21.4% בתחום הקפה הקלוי והטחון, ונהנית ברבעונים האחרונים משיפור הרווחיות.

משטראוס נמסר בתגובה: "שטראוס מודיעה כי בהתאם לידיעות בתקשורת, TPG הגישה תביעה נגד החברה בבית משפט בהולנד. החברה טרם קיבלה את מסמכי התביעה, ועם קבלתם תלמד את פרטיה ותפעל להדיפתה. שטראוס תמשיך ותפעל לקדם את חברת הקפה הבינלאומי שלה בכל המישורים הנדרשים".