שיעור בשיתוף-פעולה

הגורם שעצר שוב את תוספת 150 אלף הדירות להשכרה

אישור החברה הממשלתית החדשה לקידום פתרון הדיור בהשכרה לא יעלה לאישור הממשלה כפי שתוכנן. מדובר בעוד עיכוב באישור תוכנית 150 אלף הדירות להשכרה של שר האוצר יאיר לפיד לאחר שבתחילת השבוע שעבר לא עברה התוכנית המלאה את אישור הקבינט.

גם מבקר המדינה הפתיע בשבוע שעבר כאשר החליט באופן נדיר להעביר רשימת שאלות למשרד האוצר לגבי התוכנית, שאלות עליהן דרש המבקר תשובות תוך שבוע ימים. אי אישור התוכנית המלאה בשבוע שעבר, והעיכובים הנוספים, דוחים את התקדמות התוכנית אך גם מאירים באור קצת שונה את כל הדיבורים על שיתוף-פעולה בין משרדי הממשלה ועל האמירות של שרי הקבינט על כך שהבסיס לפתרון מצוקת הדיור טמון יותר מהכל מעבודה משותפת.

כזכור, תוכנית זו כיכבה במסע הבחירות של לפיד ו'יש עתיד' לצד השיוויון בנטל ותרמה ללא ספק למספר המנדטים המכובד שקיבלה מפלגתו ביום הבחירות. בשבועות האחרונים עמלו במשרד האוצר ובמשרדי הממשלה האחרים בגיבוש עיקרי התוכנית שעיקרה הוא הקמת חברה ממשלתית חדשה שתעסוק בקידום פתרון הדיור בשכירות. במקביל, נעשתה גם עבודת מטה מאומצת לתיאום בין שרי הקבינט השונים כדי שהתוכנית המדוברת תעלה להצבעה וגם תעבור בסופו של דבר.

כאמור, תיאום זה עומד בבסיס משהו רחב הרבה יותר שעליו מדברים לאחרונה בקבינט הדיור - שיתוף-פעולה בין המשרדים השונים. במקרה של קבינט הדיור, מטרת שיתוף-הפעולה עליו מדברים השרים ומנכ"לי המשרדים השונים היא האפשרות לקדם תוכניות מהר יותר ולקצר ביורוקרטיה. אין ספק שעבודה משותפת יכולה להניב תוצאות חיוביות בענף הנדל"ן שהוא איטי ומסואב גם ככה, אבל כדי ששיתוף-הפעולה באמת יעבוד, הוא נמדד בהתחלה בדברים הקטנים.

והנה אנחנו חוזרים לנקודת ההתחלה, תוכנית 150 אלף הדירות לשכירות, במסגרתה אותו תיאום בין משרדי הממשלה והשרים היה אמור להוביל לאישורה המהיר בתחילת השבוע. אך אבוי, למרות הציפיות לדרך חלקה ללא מהמורות, ולמרות הסכמים שבוודאי נסגרו מראש בנושאים שונים בין שרים ומנכ"לים, עלה הדיון על שרטון ובסופה של ישיבה היא אושרה רק בחלקה בשל תוספות לא צפויות שביקשו חלק מהשרים להכניס ברגע האחרון.

בעוד החלקים שמדברים על הקמת חברה ממשלתית שתעסוק בנושא דיור בשכירות עברו, למרות שגם בסעיפים אלו לא הייתה הצבעה של פה-אחד והיו מתנגדים ונמנעים, לב ליבה של ההחלטה שנוגע למהות פעילותה של החברה הממשלתית החדשה ולסמכויותיה נדחה לישיבת הקבינט הבאה. בשורה התחתונה, נראה ששיתוף-הפעולה עליו מדברים רבות בתקופה האחרונה עוד צריך לא מעט תרגול כדי שיפעל באמת.

רק לאחר ששרי הקבינט ידעו לכבד הסכמים אחד של האחר ולפעול יחד בדברים הקטנים שבתוך ישיבות הקבינט הסגורות, יהיה אפשר אולי לנסות וליישם את שיתוף-הפעולה המיוחל גם על ענף הנדל"ן ומי יודע? אולי אפילו להצליח ולהביא לירידה במחירי הדירות.