המחוזי: עיריית ר"ג תמשיך לדון בתוכניות תמ"א 38

עם זאת, ביהמ"ש קבע כי העירייה לא תוכל להנפיק היתרי בנייה עד להכרעה בעתירה המינהלית של אדם טבע ודין ותושב רמת-גן ניר שלו

בית המשפט המחוזי דחה היום (ב') באופן חלקי את הבקשה הדחופה למתן צו ביניים שהגישו אדם טבע ודין ותושב רמת-גן ניר שלו נגד הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברמת-גן.

במסגרת צו הביניים דרשו אט"ד ושלו למנוע מהוועדה המקומית לדון בהיתרי הבנייה שהוגשו ולהקפיא את כניסת התוכנית על בסיסה הוגשו הבקשות, וזאת עד לדיון ופסיקה בעתירה המינהלית שהגישו נגד יישום תוכנית רג\מק\340\ג\30\א\1 בעיר, המתייחסת להגדלת צפיפות בפרויקטים של תמ"א 38 על-פי התיקון השני (הריסה ובנייה מחדש).

חשוב לציין כי למרות האישור שניתן לעירייה לדון בבקשות, בית המשפט קבע במקביל כי היתרי בנייה חדשים לא יונפקו בפועל עד שהעתירה לא תוכרע.

בעקבות החלטת בית המשפט מתכוונים בוועדה המקומית לקיים מחר (ג') יום דיונים מרתוני כדי לאשר את עשרות הבקשות להיתר שממתינות כבר חודשים.

"הצטברו לא מעט היתרים שאנחנו נדון בהם מחר", סיפר היום ל"גלובס" מהנדס עיריית רמת-גן, חיים כהן. "מחר החל מ-8 בבוקר נפתח ביום דיונים מרתוני כדי לדון בכולם. מדובר בכ-35 בקשות שיוכלו כעת לעלות על שולחן הוועדה. הבקשות כולן מתייחסות להריסת כ-230 דירות ישנות ברחבי העיר ולבניית כ-840 דירות חדשות במקומן, זאת כמובן אם תאושרנה כל הבקשות האמורות".

חשוב לציין כי בעוד החלטת בית המשפט מאפשרת לוועדה המקומית לדון בבקשות שהוגשו, כמו גם לדון בבקשות חדשות שיוגשו על-פי התוכנית, קבע השופט ד"ר קובי ורדי בהחלטתו כי "לא יונפקו היתרי בנייה מכוח התוכנית החדשה עד להכרעה בעתירה, בתקווה ובהנחה שהעתירה תישמע בהקדם".

המשמעות של קביעת השופט היא שהיזמים יוכלו להתקדם עם התוכניות, ולאחר שהוועדה המקומית תדון בבקשות להיתר ותאשר אותן, הם יוכלו למלא אחר התנאים המבוקשים בהיתר לקראת אישורו הסופי. אולם כל עוד העתירה לא תידון ותוכרע - היתרי בנייה לא יוכלו לצאת בפועל, ולא תוכל להיות התחלת בנייה.

עוד נקודה שאין להתעלם ממנה היא שאם בסופו של דבר תתקבל עתירת אט"ד ושלו, כל מי שקידם תוכנית לתמ"א 38 על-פי תוכנית רג\מק\340\ג\30\א\1, ייאלץ לערוך בה שינויים. אם לא תאושר העתירה, המשך הטיפול בבקשות כפי שהתיר בית המשפט לעירייה לעשות יקדם את יישום הפרויקטים בפועל ויחסוך זמן יקר במסגרתו ממתינים הבניינים לחיזוק.

באדם טבע ודין ברכו היום על החלטת השופט ורדי ומסרו כי המטרה לשמה הוגש צו הבנייה הושגה: "אנחנו ביקשנו להקפיא את המצב הקיים ולא לשנות את המצב בשטח. ההחלטה שלא ניתן להוציא היתרי בנייה בפועל משקפת בדיוק את זה. עכשיו גם כל מי שיגיש בקשה או יקדם בקשה לעירייה יודע שהעתירה עומדת מעל הכול, ועד שתוכרע - אין ודאות אם התוכנית תאושר או לא".

להליך המשפטי שינוהל במסגרת העתירה ביקשו להצטרף כ"ידיד בית המשפט" ארגון חברות תמ"א 38 והתחדשות עירונית בלשכת המסחר תל-אביב והמרכז.

כחלק מהטיעונים שהעלו אנשי הארגון, בראשו עומד איל אוכמן, בבקשה לבית המשפט נכתב כי העובדה שהתוכנית תהיה תקפה רק לשנה מונעת בכל מקרה את מה שמגישי העתירה חוששים ממנו - בנייה מאסיבית ברחבי העיר שהתשתיות הקיימות לא יעמדו בה.

"נוכח היעדר הודאות הקיימת בקרב יזמי הבנייה באשר לאישור התוכנית בתום תוקפה לתקופה ארוכה יותר, נרתעים עתה יזמי הבנייה מלהתקשר בפרויקטים חדשים למימושה של התוכנית, מחשש שמא עד שיגיעו לשלב המיוחל של הוצאת היתר הבנייה מכוחה של התוכנית, תוקפה כאמור יפוג, וכל מאמציהם ירדו לטימיון. משכך, הסבירות כי אישורה של התוכנית למשך שנה אחת בלבד יביא לצמיחה אדירה בקצב הבנייה וגידול דמוגרפי עצום בעיר רמת-גן, כטענת העותרת, הינה נמוכה מאוד עד כי בלתי סבירה כלל".

יש לציין כי הבקשה להצטרפות להליך, שהוגשה בידי עו"ד אברהם ללום ממשרד עמית פולק מטלון ושות', טרם אושרה על-ידי בית המשפט.

כזכור, הסאגה סביב התוכנית האמורה מעכבת כבר מספר חודשים את האפשרות לדון בבקשות להיתרי בנייה במסגרת תמ"א 38 על-פי התיקון השני. בתחילה היו אלה 3 עררים שהוגשו כנגד התוכנית על-ידי חברי מועצה בניהם גם עו"ד רועי ברזילי, ונידונו בועדת הערר המחוזית. לאחר שנדחו העררים על-ידי הוועדה, והושגה פשרה הקובעת שהתוכנית תהיה בתוקף למשך שנה אחת בלבד ולאחרייה תגבש העירייה תוכנית מקיפה לעיר, הוגשה בקשה לדיון מחדש בערר. בקשה זו נדחתה, ולכן הוגשה בסופו של דבר, כאמור, עתירה מינהלית בנושא.