מחצית 2013: רשתות השיווק ממשיכות להוביל את ענף הפרסום

עם זאת, מדירוג המפרסמים עולה כי רשתות השיווק רשמו ירידה של 4% במחצית הראשונה של 2013 ■ שטראוס ממשיכה להיות המפרסמת הגדולה בישראל, אך גם היא הקטינה את תקציבי הפרסום ב-5% לעומת המחצית המקבילה אשתקד

במחצית הראשונה של השנה אין שינוי בטבלת המפרסמים הגדולים בישראל, וגם במקרה זה שטראוס מובילה, אם כי היא רשמה ירידה של 5% בהיקפי הפרסום שלה לעומת התקופה המקבילה ב-2012.

אחרי שטראוס ממוקמת סופר-פארם כמפרסמת השנייה בגודלה בישראל, עם עלייה של 9% בהיקפי הפרסום שלה.

החברה המרכזית למשקאות היא המפרסמת השלישית בגודלה עם גידול של 19% בהשוואה למחצית הראשונה ב-2012. משאבים כספיים גדולים הושקעו הן בהחדרה של המשקה פיוז והן בפרויקט השמות של המותג קוקה-קולה.

תנובה, שבעבר נחשבה למפרסמת גדולה אך בשנים האחרונות צמצמה מאוד את היקפי הפרסום, משחררת מחדש את החגורה ומגדילה תקציבים בכ-42%.

הצמיחה המרשימה ביותר בטבלת המפרסמים שייכת המחצית ליבואן כלמוביל, שמציג גידול של 87% בתקציב הפרסום.

סופר-פארם מגדילה תקציבים

גם בצמרת הקטגוריות המובילות בפרסום אין שינויים מרחיקי לכת, ובמחצית הראשונה של 2013 שוב מובילות את הטבלה רשתות השיווק. עם זאת, במחצית זו רשמה הקטגוריה ירידה של 4% בהשקעה בפרסום.

המפרסמת הגדולה בקטגוריה היא סופר-פארם. רשת הפארם היא בין המפרסמות הבולטות שלא קיצצו בהיקפי הפרסום שלהן בעת המחאה הצרכנית, ועתה היא אף מגדילה את התקציב בכ-9%.

המפרסמת השנייה בקטגוריה היא קבוצת 365, שהקטינה ב-9% את תקציב הפרסום בהשוואה לשנה שעברה - מה שהביא לירידה שנרשמה בהיקפי הקטגוריה כולה.

במקום השלישי בקטגוריית רשתות השיווק ממוקמת רשת שופרסל, שלמרות תקציב פרסום קטן משמעותית משתי קודמותיה, מציגה עלייה של 9% בתקציב בהשוואה לשנה שעברה. במקום הרביעי ממוקמת רשת מגה (קו-אופ רבוע כחול), שאף היא הגדילה תקציבים בכ-9%.

קטגוריית רכבי היוקרה צומחת

הקטגוריה השנייה בגודלה מבחינת השקעה בפרסום היא הרכב הפרטי. בקטגוריה זו נרשם במחצית הנוכחית קיטון של כ-7%. המפרסם הגדול בקטגוריה הוא דוד לובינסקי, שאמנם שומר על פער גדול מהמקום השני (צ'מפיון מוטורס) מבחינת היקפי הפרסום, אך הוא בכל זאת רושם ירידה של 21% בהיקפי הפרסום. עיקר ההשקעה של לובינסקי מופנית למכוניות סיטרואן C5 ופיג'ו 301. השחקן השלישי בגודלו בקטגוריה הוא דלק מוטורס, שרושם עלייה של 13% בהיקפי הפרסום.

בגזרת הרכב, קטגוריית רכבי היוקרה רושמת השנה את הגידול המשמעותי ביותר בתקציבי הפרסום מבין כל הקטגוריות. הקטגוריה כמעט הכפילה את עצמה עם גידול של 98%.

רשתות חשמל ממשיכה להיות הקטגוריה השלישית, אך היקפי הפרסום בה יורדים ב-16%. המפרסמת הגדולה בקטגוריה היא רשת א.ל.מ, המהווה 27% מסך הפרסום בקטגוריה. המפרסם השני בגודלו הוא רשת מחסני חשמל, שהקטינה את תקציב הפרסום שלה ב-23%, ואחריה רשת טרקלין שגדלה אף היא באותם סדרי גודל.

קטגוריית הדיור רושמת גידול משמעותי של 50% בהיקפי הפרסום המושקעים בה. לדברי נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום: "קטגוריית הדיור עוברת מהפכה של ממש בשנים האחרונות בכל האמור לשיווק ופרסום. לצד עליות בעשרות אחוזים בהוצאה לפרסום, ניתן לראות כי חברות הבנייה ממתגות פרויקטים באופן אייקוני ויוקרתי, השם דגש על שם המעצב והקונספט. אין ספק כי קטגוריית הדיור עוברת ממכירות לשיווק".

המפרסמת הגדולה בקטגוריית הנדל"ן היא אור סיטי נדל"ן, שהכפילה את תקציב הפרסום שלה לעומת המחצית הראשונה של 2012. אחריה קבוצת גינדי ובמקום השלישי שיכון ובינוי.

קטגוריה נוספת שצומחת מאוד היא ההימורים - קטגוריה שבה נרשמה עלייה של 32% בהוצאות הפרסום בהשוואה למחצית המקבילה אשתקד. המפרסם הגדול בקטגוריה הוא המועצה להסדר ההימורים בספורט שקידמה את הטוטו, ואחריה מפעל הפיס, שקידם בעיקר את חיש-גד ולוטו.

קטגוריית התקשורת חזרה המחצית לטבלה עם גידול של 52% בתקציב הפרסום. המפרסמים הגדולים ביותר בקטגוריה הם הוט, סלקום ופרטנר.

נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום, מסכם את מחצית השנה הראשונה ואומר כי היא "מציגה ענף פרסום מפוכח, שמבין שבסביבה תחרותית ניתן להנמיך את עוצמת הפרסום, אולם גלגלי הפרסום חייבים להמשיך לנוע".

10 המפרסמים הגדולים
 10 המפרסמים הגדולים

10 תתי הענפים המובילים
 10 תתי הענפים המובילים