ח"כ אחמד טיבי: "גזענות היא דבר מצוי בחברה הישראלית"

ח"כ אחמד טיבי בראיון לוחמני עם ליאת רון בתוכנית "דיבור פוליטי" בגלובס TV: "גזענות היא דבר מצוי בחברה הישראלית - אני מרגיש בוז גדול כלפי דברים כאלה"

ליאת רון נפגשה עם סגן יו"ר הכנסת ח"כ אחמד טיבי (רע"ם תע"ל), לראיון לוחמני בתוכנית "דיבור פוליטי" בגלובס TV. הנושא המרכזי שעלה לדיון בראיון הוא הגזענות הישראלית, שלדברי טיבי היא דבר אופייני ברובדים רבים של האוכלוסיה.

"גזענות היא דבר מצוי בחברה הישראלית, היא לא דבר מוקצה. היא מופיעה אצל רובדים מסוימים וגם אצל עליתות. אני מרגיש בוז גדול כלפי דברים כאלה", אמר טיבי. "כמו למשל חוק הנאמנות של ליברמן ומרעיו - להתנות אזרחות בעמדות פוליטיות, להתנות זכויות בעמדות פוליטיות? זה גזעני ומאוד לא לגיטימי".

לדברי טיבי, "יש הבדל בין לכבד את החוק ולא לפגוע בביטחון המדינה, לבין להיות נאמן לערכים שלך שהם לא שלי, או של הציונות שהם לא שלי. מדינה דמוקרטית אמורה להעניק זכויות לאזרחים ללא קשר לעמדות הפוליטיות או לרקע האתני שלהם".

- אבל זה לא עמדות פוליטיות, אם אתה אזרח.

"מדינה יהודית זה עמדה פוליטית. אני חושב שמדינת ישראל צריכה להיות מדינה דמוקרטית, מדינת כל לאומיה, זו העמדה שלי, והיא רציונלית. הערבים במדינת ישראל הם מיעוט לאומי וצריך להכיר בזכויות הפרט שלהם ובזכויות הקולקטיביות שלהם. למה אני צריך לתמוך בהגדרה 'מדינה יהודית' שהתוצאה המעשית שלה היא חיים רביבו, בית"ר ירושלים, העדפת יוצאי צבא במקומות עבודה, או הפרקטיקה שמעדיפה יהודים בכל מקום במדינת ישראל. הרי אין מקום, אין תחום בחיים שיש בו שיוויון בין יהודים לערבים".

- אז למה אתה יושב בכנסת של מדינה כזו?

"כדי לשנות את המציאות. להביא למצב טוב יותר של אלה שבחרו בי, אני נציג של מיעוט לאומי, אני מנהיג ציבור, אני אעשה הכל בכל מקום, כדי לשפר את מעמד הציבור שלי, לחתור לשיוויון, להיאבק בגזענות, לסיים את הכיבוש ולשאוף לחברה אזרחית טובה יותר ודמוקרטיה במדינת ישראל, לטובתם של יהודים וערבים".

- מדוע 90% מהאוכלוסייה הערבית לא משלמים ארנונה, ו-45% לא משלמים מסים כלל? זה נראה לך דבר צודק?

"טייבה זה לא כמו סביון. אין שם תנאי חיים, רמת ההכנסה נמוכה, ישנו היעדר שירותים, היעדר אזורי תעשייה, אם תואיל המדינה לפתח את הישובים הערבים, אז תהיה יכולת לאנשים לשלם מסים. ובכלל, העלמת מס בקרב יהודים, בעיקר בעשירון ובאלפיון עליון, היא אולי פי 2,000 לפחות מאי-תשלום ארנונה באיזה ישוב קטן זה או אחר ע"י ערבים, ולכן הנזק שנגרם מהעלמות מס של יהודים, לפי דברי רשות המס, היא הרבה יותר גדולה מאשר כמה אלפי שקלים, או כמה מיליוני שקלים של ארנונה".

צפו בתוכנית המלאה...