שוק המזון והמשקאות: תנובה מתחזקת, יוניליוור נחלשת

סטורנקסט: במחצית הראשונה של 2013, מכירות שוק המזון והמשקאות צמחו ב-3.2% ל-16.37 מיליארד שקל

מכירות שוק המזון והמשקאות צמחו במחצית הראשונה של השנה בשיעור של 3.2% והסתכמו ב-16.37 מיליארד שקל, לעומת 15.86 מיליארד שקל במחצית הראשונה של 2012 - כך עולה מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס".

למרות הצמיחה הכספית, נראה כי השוק חווה האטה, ומקורה של הצמיחה הכספית הוא בעליית המחירים שביצעו הספקים.

חברת המזון הגדולה בישראל, קבוצת תנובה, מתחזקת בנתח השוק שלה, שעולה מ-17.4% ל-17.6% במחצית הראשונה השנה, וזאת בעקבות גידול של 4.7% במכירות לצרכן, שיעור הגבוה מצמיחת השוק.

מכירות קבוצת שטראוס עולות ב-1.2% בלבד, ונתח השוק של החברה נחלש. קבוצת אסם, החברה השלישית בגודלה, שומרת על נתח שוק של 9.9% לאחר גידול של 3.6% במכירות.

במחצית הראשונה של השנה החזיקו חמש ספקיות המזון והמשקאות בנתח שוק של 50.6%, לעומת נתח שוק של 50.7% במחצית המקבילה אשתקד. אותן ספקיות היו אחראיות למכירות של 8.3 מיליארד שקל במחצית, במחירים לצרכן.

הספקית הרביעית בגודלה, החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה-קולה ישראל), נחלשת בנתח השוק, לאור גידול של 0.8% בלבד במכירות. מקור ההיחלשות הוא בירידת המכירות של טרה, בבעלות קוקה-קולה ישראל.

מי שבולטות בהתחזקות הן חברת נטו סחר, שמכירותיה צמחו ב-5%, חברת דיפלומט שמכירותיה עלו ב-10% וחברת טמפו שמכירותיה עלו בשיעור חד של 15%.

נזכיר כי טמפו דיווחה לבורסה על עלייה חדה במכירות מוצרי האלכוהול המשווקים על-ידה, שנסקו בחודש מאי ב-110%, ובחודש יוני 2013 עלו בשיעור חד של 340%, וזאת על רקע העלייה במס הקנייה על המשקאות האלכוהוליים שחלה בתחילת יולי.

הזינוק במכירות המשקאות האלכוהוליים מסביר את התחזקותה של טמפו במחצית הראשונה ועלול להשליך על מכירותיה במחצית הנוכחית של השנה, לאור ההערכה שתחול ירידה במכירות מוצרי האלכוהול.

יוניליוור ישראל בולטת בהיחלשותה, ונתח השוק שלה ירד מ-4% ל-3.6% במחצית הראשונה של השנה. זאת, לאור ירידה של 5.2% במכירות לצרכן.

ספקי שוק המזון
 ספקי שוק המזון