הממשלה אישרה יצוא של 40% מהגז הטבעי

(עדכון) - 18 שרים הצביעו בעד, השרים ארדן, פרץ וגרמן התנגדו ■ נתניהו: "לא נכנע לפופוליזם" ■ ח"כ כבל: "מחטף שמציג את הממשלה כחברת הלובי של הטייקונים" ■ השר שלום: "יוזלו מחירי החשמל, המים, הגז ומוצרים נוספים"

הממשלה אישרה היום (א') את ההחלטה להגדיל את כמות הגז למשק הישראלי ל-540 מיליארד מטר מעוקב (BCM). מנתונים שהוצגו בישיבה, בשנת 2012 צרך המשק הישראלי 7 מיליארד מטר מעוקב של גז, כך שגם בהתאם לתחזית של עלייה משמעותית בצריכת הגז הכמות תספיק לפחות ל-25 שנה.

במלים אחרות, הממשלה אישרה לייצא 40% מהגז הטבעי, בעוד ש-60% ישמשו את צרכי המשק המקומי. 18 שרים הצביעו בעד, 3 התנגדו. המתנגדים היו שר התקשורת והגנת העורף גלעד ארדן, השר להגנת הסביבה עמיר פרץ ושרת הבריאות יעל גרמן.

החלטת הממשלה בנושא יצוא הגז שהתקבלה היום שונה מעט מנוסח ההחלטה שהוצג בסוף השבוע - וזאת, בשני נושאים עיקריים:

1. קביעה מפורשת כי גז שיימכר למדינות גובלות בישראל יבוא מתוך מכסת הגז ליצוא ולא מתוך העתודה שתישמר לצרכי המשק המקומי. עם זאת, על-מנת לאפשר יצוא מיידי של גז למדינות הגבולות בישראל הוחלט כי ניתן יהיה למכור עד 20 מיליארד מ"ק (BCM) ממאגר "תמר" שכבר מזרים גז לישראל מאפריל ללא צורך להמתין לפיתוח מאגר "לוויתן". חשוב להדגיש, עם זאת, שאין כיום אפשרות טכנית להגדיל את כמות הגז המוזרמת בצינור מ"תמר" אלא על חשבון כמויות שכבר הובטחו ללקוחות ישראלים.

במהלך ישיבת הממשלה היום, התברר לשרים כי כמויות הגז שיימכרו לירדן ולרשפ"ת גדולות בהרבה מכפי שחשבו תחילה. שר האנרגיה והמים סילבן שלום העריך את היקף מכירות הגז הצפוי לירדן ולרשות בכ-100 BCM ב-30 השנים הקרובות. בעקבות כך דרש השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, שמכירות אלו לא יבואו מתוך המכסה "הישראלית" - ועמדתו זכתה לתמיכת השרים גלעד ארדן, ציפי ליבני, יעל גרמן וכן לתמיכה מפתיעה משלום עצמו.

2. השינוי השני - הרחבת האפשרות להקים מתקן הנזלה לא רק לשטחה היבשתי של ישראל אלא גם לאזור הכלכלי הבלעדי של ישראל. הרחבה זו מאפשרת למעשה הקמת מתקן הנזלה צף (FLNG).

שלום: "יוזלו תעריפי החשמל, המים והגז לאזרחים"

לאחר אישור ההחלטה, אמר השר שלום: "לצערי, במשך שנים רבות התמקד השיח במדינת ישראל בסדר היום הביטחוני שדחק סוגיות כלכליות ואזרחיות מהמעלה הראשונה מחוץ לסדר היום. לאחר לימוד הנושא קיבלתי החלטה מאוזנת, ממלכתית ששמה בראש סדר העדיפויות את הצרכן הישראלי. ההחלטה מעמידה בראש סדר העדיפות את החשיבה אזרחית ובמרכזה את המאבק ביוקר המחייה. עם הזרמת והשימוש בגז טבעי, נהיה עדים בקרוב להוזלה במחירי החשמל, המים, הגז ומוצרים נוספים זה משום שהורדת המחירים במוצרי צריכה בסיסים אלו ישפיעו על הייצור וההפקה של מוצרי צריכה אחרים. זו תהיה תרומה אדירה של המשרד למאבק ביוקר המחייה".

נתניהו: "לא ניכנע לפופוליזם"

מוקדם יותר, עוד לפני אישור ההחלטה, אמר ראש הממשלה נתניהו בישיבת הממשלה: "אני מביא היום לממשלה החלטה שקיבלתי יחד עם שר האנרגיה סילבן שלום, שר האוצר יאיר לפיד ונגיד בנק ישראל סטנלי פישר. קיימנו דיונים רציניים, מעמיקים, תרתי משמע, כי אנחנו הולכים לעומקם של דברים בתוך הים, וקיבלנו החלטה על משק הגז בישראל. ישראל התברכה בברכה גדולה, בגז בים התיכון. הגז הזה יכול לתת מענה לשני צרכים יסודיים שלנו: האחד, להניע את המשק המקומי בתצרוכת אנרגיה זולה יותר, את אותו חלק שניתן להזין בגז. הדבר השני הוא למלא את קופת המדינה בעשרות מיליארדים של שקלים כתוצאה מיצוא הגז והמיסוי שאנחנו מטילים עליו.

"האיזון הנכון בין שני הדברים האלו הוא לא דבר של מה בכך. אני חושב שמצאנו את האיזון הנכון, לא נסחפנו בגלי הפופוליזם ששוטפים את המדינה, את העולם, ועשינו את הדבר הנכון למדינת ישראל. הדבר החשוב עכשיו הוא לזוז מהר. אנחנו בוודאי מבינים שמשקיעים יכולים לאבד תקווה, הם יכולים לחשוב שאנחנו ניכנע ללחצי הפופוליזם או לבירוקרטיה אינסופית. אנחנו רוצים לזוז מהר. אני רוצה להגיד לכם דבר אחד יסודי: בלי שיהיה יצוא גז - לא יהיה גז בשוק המקומי. אלה הכללים הבסיסיים, ההבנה הבסיסית ביותר איך אנחנו מפיקים גז מהמים. בלי שיהיה יצוא גז, לא יהיה שוק מקומי. את הטעות הזאת, הכניעה לפופוליזם, 'בוא נשמור על הגז אצלנו', עשו כמה וכמה מדינות והן שמרו את הגז אצלן. הוא קבור באדמה או במים, מתחת לשכבות של פופוליזם ובירוקרטיה. את זה אסור לעשות. אנחנו צריכים להוציא את הגז החוצה.

"השילוב הנכון בין שוק מקומי ויצוא - זה מה שאנחנו עושים היום. אני חושב שהיכולת לעמוד מול הגל הפופוליסטי, מול אנשים שלא מבינים איך לנהל כלכלות, שיכולים להרוס בקלות כלכלות, היכולת הזאת, נמצאת בממשלה הזאת. אנחנו מאוחדים בה ויש לנו כוח רב, נחישות רבה ושכנוע רב כדי לעשות את המהלך החשוב. אני רוצה להגיד מלה נוספת שצריך להגיד כאן. במשך עשרות שנים, מדינת ישראל, ממשלת ישראל על אגפיה השונים, הלכה לחפש גז - ולא הצליחה.

"מי שהצליח היו אלה מהסקטור הפרטי, יזמים שהלכו והסתכנו ומצאו - וצריך להגיד את זה היום. בשיטפון הפופוליסטי ששוטף גם את מדינת ישראל צריך להגיד גם את הדבר הזה ולא צריך לנשל אותם, בוודאי שלא צריך גם לבטל את תרומתם, אבל גם צריך לקחת למדינה את אשר מגיע למדינה, וזה מה שאנחנו עושים. האיזון הנכון זו ההחלטה שאנחנו מקבלים כאן, ואני חושב שהיא נכונה. היא מבטיחה את הצרכים של אזרחי מדינת ישראל, גם על ידי מילוי קופות המדינה בכסף רב מיצוא וגם על ידי הזנת המשק המקומי באנרגיה זולה".

"מחטף שמציג את הממשלה כלוביסטים של הטייקונים"

באופוזיציה, כצפוי, היו התגובות נלהבות פחות.

ח"כ איתן כבל: "מדובר במחטף שמציג את הממשלה כחברת הלובי של הטייקונים. נתניהו שאחראי יותר מכל אחד אחר לגירעון הענק בו אנו נמצאים שוב מנסה למכור לנו מצג שווא כלכלי שתוצאותיו יהיו בכייה לדורות. אם הוא כל כך בטוח בצדקת דרכו מדוע הוא חושש מלהעביר את ההחלטה בצורה דמוקרטית דרך הכנסת ולהביאה לדיון ציבורי רחב? הוא חושש משום שהוא יודע שההחלטה שקיבלה היום הממשלה היא הימור מסוכן וחסר אחריות על עתידה הכלכלי של ישראל. הדרך בה התקבלה ההחלטה היא זלזול בוטה באזרחי ישראל שבחרו את נציגיהם לכנסת. מבחינת נתניהו הדמוקרטיה והכנסת הפכו למטרד בדרך למכירת כל נכסיה של מדינת ישראל".

ח״כ נחמן שי, מפלגת העבודה: "במחטף מהיר ומעליב אישרה הממשלה את יצוא הגז. מי שמהססת לקבל החלטות ומזגזגת בכל עניין שעל סדר היום, מגלה פתאום אומץ לב ונחרצות נדירים. כשם שהממשלה מתכננת להביא למשאל עם את סוגיית ההסדר המדיני העתידי, אני מציע כי גם הסדר הגז יובא להכרעת הציבור וכך נראה מי מעדיף אינטרס צר וקצר על פני עתידה של מדינת ישראל".

ח"כ דב חנין, חד"ש: "ראש הממשלה מנסה להעביר החלטה חברתית וכלכלית גורלית במחטף שיועיל רק לבעלי ההון. בכל יום מתגלים נתונים חדשים שמראים עד כמה ההחלטה לייצא עכשיו גז בכמויות ענק מוטעית מבחינה כלכלית ותגרום לנזקים גדולים למשק הישראלי. חמורה במיוחד העובדה שהממשלה מאשרת יצוא גז לפני שנקבע מנגנון אמיתי של מיסוי על הגז המיוצא. ההבטחה לטפל במיסוי אחרי אישור היצוא היא דברי הבל כיוון שאחרי שמאשרים יצוא ישראל תתקשה מאוד להתמודד עם לחצים של תאגידים בינלאומיים וממשלות זרות".