גלידת שטראוס פותחת את עונת הגלידות: טעמים חדשים למגנום וסולרו

מנכ"ל גלידת שטראוס, יורם אביגד: "צמחנו ב-12% ושיפרנו את כוחנו התחרותי, ולא בגלל שינוי במחיר אלא מכיוון שהצרכנים פשוט קונים יותר גלידות"

גלידת שטראוס, בבעלות יוניליוור, פותחת את עונת 2013 ברוח חיובית לאחר צמיחה של 8% בהיקף המכירות. הפורטפוליו של גלידות שטראוס כולל 170 מוצרים לעונה. מדובר בגלידות לבית ובגלידות מחוץ לבית, ביחס של 60%-40% לטובת הגלידות שמחוץ לבית.

עולם הגלידות של יוניליוור מגלגל 5 מיליארד דולר, בשוק שידע צמיחה משמעותית ב-2012. כלל מכירות הגלידות בישראל מוערכות ב-1.2 מיליארד שקל (נתוני נילסן וסטורנקסט מתייחסים ל-600 מיליון שקל, אולם לא כוללים נקודות מכירה קטנות שאינן מבורקדות).

הישראלים צורכים כ-5 ליטר גלידה בשנה, 3.5 מתוכם בעונות החמות, קרי מאפריל עד סוף ספטמבר. היחס בין צריכת גלידות בקיץ ובחורף עומד על 1 ל-6.

תושבי מדינות סקדינביה, אגב, הם הצרכנים הכבדים ביותר של גלידות עם 13 ליטר בשנה. כדי לסבר את האוזן, האיטלקים והאמריקאים צורכים כ-9 ליטר גלידות לנפש בשנה.

"צמחנו ב-12% ושיפרנו את כוחנו התחרותי, ולא בגלל שינוי במחיר אלא מכיוון שהצרכנים פשוט קונים יותר גלידות" אמר ל"גלובס" יורם אביגד, מנכ"ל גלידת שטראוס.

את מקורות הצמיחה הוא מייחס לחדשנות ולתחרות בעיקר, כשהוא פוסח על התייקרות מוצרי הגלידות ב-4%, יחד עם גל ההתייקרויות באוקטובר 2012.

ראשית הוא מתייחס לחדשנות כמנוע צמיחה, "לא רק כמענה למגמות צרכניות, אלא כדרישה שבאה מכיוון בקמעונאים. 20% ממחזור המכירות מגיע מחדשנות, 30 מוצרים מכלל הקולקציה מוגדרים כחדשניים , כשקרוב ל-70% מהם עוברים את מחסום השנה הראשונה. בכדי לשמור את עניין החדשנות תחת ההגדרה המחייבת הזו - כמובן שמוצרים נישתיים מפנים מקומם לחדשים מדי עונה".

שטראוס משווקת את מוצריה ב-13 אלף נקודות מכירה ברחבי הארץ. בענף שמתבסס ב-60% מהיקפי הצריכה שלו על קנייה אימפולסיבית, לכל קיוסק יש משמעות.

תנאי אחר המשפיע על היקפי המכירות הוא מזג-האוויר, עדי כדי כך שבחברה עוקבים אחר תחזיות מזג-האוויר בצורה מדעית ומקצועית. תפילות לגשם לא תשמעו מכיוון משרדי גלידות שטראוס. ההשפעה של מזג-האוויר על מכירות הגלידות היא מיידית.

אביגד מספר כי בפברואר אשתקד, שהיה חורפי במיוחד, המכירות צנחו לשפל. ב-2011 הקטגוריה נפגעה ב-4%. אמנם הייתה זו שנת המחאה, אולם נראה כי מזג-האוויר היה הגורם המשפיע יותר. כך או כך, הצמיחה ב-2012 היא תיקון לעקומת המכירות ומעבר לכך.

המגמות הצרכניות עליהן מדבר אביגד מתייחס לשתי תופעות עיקריות: עליות בביקושים למותגים חזקים - מה שמסביר לדבריו את מכירות המותג המנצח מגנום, שמכר 12 מיליון יחידות בשנה שעברה (עלייה של 20% במכירות), כלומר 60 אלף יחידות ביום בממוצע.

מגנום הוא מגה-ברנד עולמי שזוכה לחידושים כל שנה: השנה יושק מגנום טריפל (שפותח בארץ וייוצר גם ברחבי העולם), המכיל לא פחות מ-3 טעמי שוקולד עם שכבת ציפוי עבה.

מוצרים אחרים כוללים מגנום ורוד ומפתיע בטעמי פירות יער ומגנום בלאק אספרסו לחובבי הטעם המריר. המחיר ליחידה, העומד על 10-12 שקל (7 שקלים לקמעונאי), לא מהווה רתיעה.

מגנום, שפלש גם לגלידות הביתיות בשנה שעברה עם 60% שיעורי חדירה, מקבל שני מוצרים חדשים במארזים הביתיים (24 שקל ליחידה).

לדברי אביגד, "בשלהי 2011 מותגי הפרימיום הפכו להיות יותר מונגשים, בין היתר בשל ריבוי מבצעים. מהצד השני, יש תופעה הפוכה שהצרכן מחזק את מותגי הדיסקאונט, בדומה לרשתות מזון: רשתות ההבי דיסקאונט התחזקו, ומולן גם הרשתות העירוניות היקרות. האמצע הולך ונעלם".

ולא רק מגנום מתחדש, אלא גם המותג המוביל סולרו מקבל גרסת אננס ותות-שדה ומוצרי קליק.

הצמיחה העיקרית של הגלידות היא בחיזוק הקטגוריה שמחוץ לבית: קטגוריה זו צמחה ב-17%. קטגוריה אחרת שהתחזקה היא עולם הילדים - קהל היעד העיקרי גם השנה באמצעות המותג מקס. הצמיחה בקטגוריית מוצרי הילדים מוערכת ב-30%.

בעוד שנסטלה מחזקת את עולם הילדים עם מותגים מוכרים (הלו קיטי, בוב ספוג ועוד), בשטראוס מאמינים בשיטה אחרת.

"טרנדים ומותגים מוכרים לא תמצאי אצלנו. אנחנו מעדיפים לבנות מותג. כמובילי שוק אני מרגיש מחויב לטפל בקטע החברתי של ילדים, שבדור הזה צמודים למסכים באמצעות משחק שנצרף לשלגונים", אומר אביגד.

מדובר בצעצוע באמפיז (דיסקית קופצנית) המצורף לשלגון בטעם ענבים של מקס - המחיר לשלגון הזה כפול מקרטיב רגיל ועומד על 9 שקלים.