שנה שנייה ברצף: ירידה בהיקף הפרסום של רשתות השיווק ב-2012

שטראוס היא המפרסמת הגדולה ■ קטגוריית כרטיסי האשראי היא הצומחת ביותר עם גידול של 17% ■ חברות הסלולר נעדרות מטבלת 20 המפרסמים הגדולים

גם ב-2012, שטראוס היא המפרסמת הגדולה בישראל עם הוצאה לפרסום של כ-111 מיליון שקל, המשקפת ירידה של 4%. פרוקטר אנד גמבל, שנעדרה לכמה שנים מראש הדירוג, חוזרת למקום השני עם הוצאה של כ-93 מיליון שקל.

3 המפרסמים עם הגידול המרשים ביותר אשתקד בהוצאה לפרסום בעשירייה הראשונה הם דוד לובינסקי, שהגדיל את היקפי הפרסום ב-33%; החברה המרכזית למשקאות, שגדלה ב-31%; ואי.די.אי חברה לביטוח, עם גידול של 23%.

סופר-פארם עם הרגל על הגז

ב-2012 קטגוריית רשתות השיווק ממשיכה להיות הקטגוריה המושקעת ביותר מבחינת הפרסום.

עם זאת, זו השנה השנייה ברציפות שבה היקפי הפרסום בה יורדים משמעותית. אשתקד קטנו היקפי הפרסום של הרשתות ב-19%.

סופר-פארם, שהייתה הרשת היחידה שגם בתקופת המחאה החברתית לא הורידה את הרגל מהגז, היא עדיין השחקנית הגדולה בקטגוריה, אך היקפי הפרסום שלה קטנו ב-14%. קבוצת 365 רושמת ירידה מינורית של 4%, לעומת ירידות דרמטיות בשופרסל - 36% וברבוע כחול - 32%.

הקטגוריה השנייה בגודלה היא קטגוריית הרכב, שאחרי גידול משמעותי של 16% בהיקפיה ב-2011, היא חוזרת ב-2012 לשגרה ויורדת ב-3% בלבד.

פיז'ו הוא מותג הרכב המוביל בקטגוריה, במקום השני אופל, ובשלישי המותג סיטרואן. שברולט, שהובילה את ההוצאה לפרסום בקטגוריה בשנת 2011, מפחיתה השנה את תקציב הפרסום שלה בכ-40%, ואלמלא עשתה כן, הקטגוריה הייתה ממשיכה גם השנה להגדיל את ההוצאה לפרסום שלה.

ישרכארט הגדילה פעילות

קטגוריית כרטיסי האשראי היא הצומחת ביותר בעשירייה הראשונה עם גידול של כ-17% - בעיקר בזכות ישראכרט, שהגדילה את תקציב הפרסום שלה ב-57%.

גם השחקניות האחרות בקטגוריה, כמו לאומי קארד ומפתח דיסקונט, שיחררו אשתקד את המושכות ופרסמו בהיקפים משמעותיים בהרבה מאלה שאפיינו את 2011.

סיבה נוספת לצמיחה בקטגוריית כרטיסי האשראי היא השקת כרטיס CASH BACK, של בנק הפועלים המעניק החזר כספי על כל קנייה בבתי עסק.

קטגוריה נוספת שגדלה משמעותית בהיקפיה היא קטגוריית הדיור, שצמחה ב-17%. יש להניח כי פרויקטים חדשים שצצים, לצד קושי הולך וגדל בשיווק דירות, שולחים את היזמים לפרסם.

השחקנית הגדולה בקטגוריה היא שיכון ובינוי, אך מי שהכניס כסף חדש ואחראי לגידול נפח הפרסום של הקטגוריה היא חברת אזורים, שהגדילה משמעותית את תקציבה ופרסמה בהיקף של כ-7.3 מיליון שקל.

למרות התחרותיות הגוברת וכניסת מתחרים חדשים שהיו אמורים להכניס כסף חדש לקטגוריית הסלולר, המציאות בשטח הפוכה לחלוטין, והיקפי הפרסום בה קטנו ב-25%. למעשה, לראשונה אף אחת מהחברות הפועלות בה לא מדורגת בין 20 המפרסמים הגדולים.

לדברי נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום, "כניסת גולן טלקום, הוט מובייל, קבוצת אלון, הום סלולר ו-012 מבית פרטנר הגבירה את התחרותיות עם חבילות ה'הכול כלול', אבל יצרה קיטון ברווחים לשחקניות הוותיקות, שהורידו בהתאמה את ההשקעה בפרסום בקטגוריה, מבלי שהשחקניות החדשות פיצו על כך".

10 המפרסמים
 10 המפרסמים