פישר עוד יחזור לקנות דולרים

את הפסימיות ניתן לקרוא בהודעת הנגיד בנוגע לריבית בשבוע שעבר

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, הפתיע בשבוע שעבר את רוב הכלכלנים בישראל כאשר הודיע על הפחתת הריבית בעוד 0.25%, והוריד אותה ל-1.75%. אמנם בשורה טובה לנוטלי המשכנתאות, אבל הרבה פחות טובה למשק. הפחתת הריבית הייתה צפויה, אבל מרבית הכלכלנים העריכו כי היא תגיע מאוחר יותר, כאשר יהיו עדויות ברורות יותר בשטח להאטה כלכלית. אבל פישר גילה פסימיות והקדים את הפחתת הריבית.

את הפסימיות הזאת ניתן לקרוא בהודעת הנגיד. התחזית הכלכלית של חטיבת המחקר של בנק ישראל לצמיחה בשנת 2013 עודכנה למטה מ-3% ל-2.8% (לעומת התחזיות שפורסמו בספטמבר). המחלקה אמנם מעריכה באותה נשימה שהגז מ"תמר" יתרום אחוז שלם לצמיחה, אבל תרומת הגז הזורם לשוק העבודה המקומי היא מינימלית.

במילים אחרות, המשק צפוי לצמוח בקצב של 3.8%, אבל שיעור האבטלה עוד יעלה כי שוק העבודה יושפע מצמיחה של 2.8% בלבד. ובמשפט אחד: המשק לא לוחץ על דוושת הגז ורחוק מלהיות בתאוצה.

בנק ישראל ציין, כי החזאים צפו שתבוא הפחתת ריבית ברבעון הראשון של השנה הבאה. הודעת הריבית מציינת בדרך-כלל את ציפיות החזאים לחודש הקרוב. השינוי נובע כנראה מהעובדה שגם החזאים שציפו שהריבית תיוותר על כנה החודש, העריכו שהיא תופחת בחודשים הקרובים, כך שבעזרת השינוי בניסוח, הפחתת הריבית עולה בעצם בקנה אחד עם התחזיות. בכל מקרה, אין לזה ממש משמעות אם הריבית מופחתת בינואר או בפברואר. מבחינת הפעילות הריאלית, בנק ישראל מציין את המשך ההאטה במשק, ובעיקר את הירידה שנרשמה ביצוא הסחורות, שנובעת בעיקר מהמיתון באירופה.

לפני חודשים מספר הערכנו כי בבנק ישראל מנסים לעשות ג'אגלינג עם ארבעה כדורים: האינפלציה, הצמיחה, שוק הדיור והמט"ח; וחזינו כי לפחות כדור אחד ייפול בדרך. מההודעה אמש נראה כי הכדור הראשון שייפול יהיה זה של שוק הנדל"ן.

בהינתן הנתונים על הגידול בהיקף המשכנתאות ועל הירידה בהתחלות ובגמר הבנייה, נראה כי בנק ישראל נותן משקל נמוך למחירי הדיור לעומת פרמטרים אחרים הקובעים את תוואי הריבית (אינפלציה, צמיחה ומט"ח).

מחירי הדיור ממשיכים לצבור תאוצה. השינוי השנתי בסעיף הדיור במדד (מחירי שכירות) עלה מ-2.2% באוקטובר השנה ל-2.8% בנובמבר. השינוי השנתי במחירי הדירות עלה מ-2.3% ל-3.7%. עליית מחירי הדיור נובעת כנראה הן מהירידה בקצב התחלות הבנייה והן מהגידול בביקוש לדירות (מה שבא לידי ביטוי גם בהיקף המשכנתאות שממשיך לגדול).

מחירי הדיור ימשיכו לעלות

כיוון שאנו מניחים גם שהאפקטיביות של מגבלות בנק ישראל על שוק המשכנתאות היא נמוכה, אנו מסיקים שמחירי הדיור ימשיכו לעלות גם בשנה הבאה. בהסתכלות קדימה, ולאחר הפנמה שבבנק ישראל לא יתנו למחירי הדיור להיות הגורם המכריע בשיקולי הריבית, להערכתנו הריבית תופחת פעם נוספת במחצית הראשונה של 2013.

מאז החלטת הריבית הקודמת, השקל התחזק ב-2% מול סל המטבעות. להתחזקות השקל יש כנראה משקל רב יחסית בהחלטת בנק ישראל להפחית את הריבית. זרימת הגז מתמר עשויה לתרום להתחזקות נוספת של השקל מול הסל ב-2013. מגמה של התחזקות משמעותית אף עשויה לגרור את בנק ישראל חזרה לימים שבהם פישר קנה דולרים והרבה.

בנוסף, בנק ישראל נתן הערכות ראשונות להשפעה של מבצע "עמוד ענן" על המשק. על-פי ההערכות השפעה זו תסתכם באובדן של כ-0.3% תוצר במהלך הרבעון הרביעי השנה, והיא נובעת מאובדן כוח העבודה בימי הלחימה (השפעה זמנית בלבד) ומהפגיעה בענף התיירות (השפעה מתמשכת יותר).

הכותב הוא מנהל מחלקת מאקרו, פסגות בית השקעות