שטראוס: הרווח הנקי ברבעון זינק ביותר מ-50% ל-105 מיליון שקל

ביצועי שטראוס ברבעון מתאפיינים בשיפור בביצועים בחו"ל לצד שחיקה בביצועים בישראל ■ הרווח התפעולי הוכפל הודות להכנסה ח"פ ממכירת קרקע בגבעתיים

מכירת קרקע בגבעתיים (מגדל השחר) ברווח של 118 מיליון שקל הביאה לשיפור דרמטי בתוצאות הכספיות של קבוצת שטראוס ברבעון. הקבוצה חתמה את הרבעון השלישי של 2012 עם יותר מהכפלה של הרווח הנקי ל-105 מיליון שקל, לעומת 47 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

הביצועים הכספיים של שטראוס ברבעון מתאפיינים בשיפור בביצועים בחו"ל, לצד שחיקה בביצועים בישראל. מכירות הקבוצה רשמו ברבעון גידול של 3.1% והסתכמו ב-2.078 מיליארד שקל. בנטרול השפעת שער החליפין, מדובר בגידול של 4.4% במכירות.

שטראוס רושמת עלייה של 9.9% ברווח הגולמי, שהסתכם ב-743 מיליון שקל, ושיעורו עלה מ-33.5% מהמכירות ברבעון המקביל ל-35.8% מהמכירות ברבעון הנוכחי.

שטראוס מכפילה את הרווח התפעולי הודות להכנסה חד-פעמית מהקרקע בגבעתיים, בקיזוז הפחתות אחרות, והוא נוסק ל-236 מיליון שקל, לעומת 120 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

אסטרטגיית הצמיחה של שטראוס בתחום הקפה הוכיחה את עצמה, ופעילות הקפה (בישראל ובחו"ל) אחראית ל-50.5% מכלל הכנסות הקבוצה - 1.05 מיליארד מתוך 2.015 מיליארד שקל. הקפה הניב לשטראוס ברבעון רווח תפעולי ברבעון של 86 מיליון שקל, שהיווה 8.3% מהמכירות, לעומת שיעור של 5.8% ברבעון המקביל אשתקד. פעילות הקפה בישראל עדיין זוכה לשיעור רווחיות גבוהה יחסית (12.2%), אם כי הרווחיות בחו"ל נוסקת משיעור של 4.9% ל-7.5%.

הרווח התפעולי בתחום ישראל נשחק ב-4.6% והסתכם ב-76 מיליון שקל.

בזמן שמכירות חטיבת בריאות ואיכות חיים, הכוללת את פעילות מוצרי החלב והסלטים, רשמו עלייה של 1% - מכירות חטיבת תענוג והנאה, הכוללת את פעילות השוקולדים והממתקים, נשחקו ב-5.1%. החברה מסבירה כי חלק מהשחיקה נבע מעיתוי חגי תשרי.

הרווח התפעולי בתחום ישראל נשחק ב-4.6% והסתכם ב-743 מיליון שקל. הדבר בא לידי ביטוי בשחיקה בשיעור הרווח מ-10.7% ל-10.3%.

לעיקר השחיקה ברווחיות התפעולית בישראל אחראי מגזר תענוג והנאה, שבו הרווחיות התפעולית נשחקה ב-12.2%, ושיעורה ירד מ-8.2% ל-7.6%. יחד עם זאת, גם במגזר בריאות ואיכות חיים רושמת החברה שחיקה, כאשר הרווח התפעולי הסתכם ב-59 מיליון שקל והיווה 11.5% מהמכירות, לעומת שיעור של 11.9% ברבעון המקביל אשתקד.

הפעילות בישראל נחתמת ברבעון עם EBITDA של 101 מיליון שקל.

ביוני 2010 העריכה יו"ר ומנכ"לית פפסיקו, אינדרה נויי, כי מכירות החומוס והסלטים של סברה יגיעו למיליארד דולר בתוך 3 שנים. פפסיקו מחזיקה בשותפות שווה עם שטראוס בפעילות. לפי שעה, סברה רחוקה מהיעד, אם כי המכירות ממשיכות לרשום גידול דו-ספרתי, וסברה הפכה למעצמת חומוס בצפון אמריקה.

לפי נתוני ה-IRI, סברה מובילה את קטגוריית החומוס בצפון אמריקה עם נתח כספי של 56.5%, ומובילה (26%) גם את קטגוריית הממרחים המצוננים.

ברבעון השלישי השנה רשמה סברה (100%), בנטרול השפעת שערי המטבעות, גידול של 19.6% במכירות, שהסתכמו ב-273 מיליון שקל.

הרווח התפעולי נסק ב-146% ל-47 מיליון שקל, בהשוואה ל-19 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. שיעור הרווח התפעולי עמד ברבעון על 17.1%, לעומת 9.3% אשתקד.

ביוני השנה הרחיבו שטראוס ופפסיקו את פעילות הסלטים למקסיקו תחת המותג "אובלה" והתרחבו גם לאוסטרליה עם רכישת חברת סלטים מקומית. בינתיים מדובר בפעילות מצומצמת שמכירותיה ברבעון הסתכמו ב-8 מיליון שקל בלבד, והפעילות רשמה הפסד תפעולי של 28 מיליון שקל.