אף אחד לא צדיק

גם אם יימצא כאן מלאך שמשלם את מלוא המסים, הוא לא ישרוד יותר מדי

אולי הנטייה הטבעית היא אכן להאמין ש"העמקת גביית המס" היא עשיית צדק קוסמי, שבו העשירים והפושעים יחלו לשלם על כל הקומבינות שלהם. אך כמו במלכודת עכברים, גם הפעם הציבור יגלה שעל ההישגים הפוליטיים שלו ישלם בעיקר הוא עצמו.

בשלב הראשון הציבור יממן העמקה של מספר עובדי המדינה - פקידי המס; ובשלב השני יעמיקו אלה את החור בכיס שלו. ה"עשירים" יישארו כרגיל נקיים בזכות תכנוני מס; והפושעים (זנות, סמים, הימורים ועוד) - הם נמצאים הרחק במקום שבו רשות המסים, כמו שאר רשויות החוק, מתקשות מאוד למצוא. לכן, עיקר ה"העמקה" תהיה כנראה "מתחת לפנס", כלומר, בעסקאות לא מדווחות של עסקים עצמאיים.

קחו למשל את שוק ההדברה. התחרות על הלקוח גדולה, ואת המחיר הנמוך ביותר יוכלו להציע הפושעים שמעלימים חלק מהמס. ברור שלא אני ולא אתה משתפים פעולה עם אותם פושעים ומקפידים לדרוש קבלה על כל שירות, אפילו מהבייביסיטר. אבל אם הסקרים לא משקרים וחלקו של הציבור בישראל שמעורב בהעלמות מס הוא אכן גבוה מ-40%, אז כנראה שהתמימה הזאת ששוכבת לידך במיטה היא-היא עבריינית המס שהמדינה בעקבותיה.

נראה שאם בתוכנית "יצאת צדיק" היו מוסיפים פרמטר מבחן רביעי של דיווח מס מלא, אפשר על-פי הסקרים להניח שמספר הצדיקים בישראל היה כל-כך נמוך, עד שהפואנטה של התוכנית הייתה נעלמת. אך גם אם יימצא אותו מלאך שמשלם את כל המס במלואו ואינו מעז אפילו להעמיס הוצאה ביתית אחת על העסק, הוא יגלה, לצערנו, כי בשוק תחרותי שבו שיעור מעלימי המס גדול, המחיר שיוכל לקבל לא מאפשר להתפרנס לאחר תשלום המסים כחוק. כך, לאחר זמן מסוים של הפסדים, ייאלץ המלאך שלנו לנטוש את המקצוע, או להידרדר גם הוא לפשע.

בעיקר הלקוחות נהנים

במבט ראשון נראה אולי שמעלימי המס הם הנהנים העיקריים מההעלמה, אך אם לא הבנתם עד עכשיו - התחרות גורמת לכך שרוב הרווח שנוצר מהעלמות המס מגיע ללקוחות דרך מחיר נמוך יותר.

אם למשל מחיר הדברה ללא קבלה הוא 150 שקל ועם קבלה 200 שקל, מדביר שינסה לדרוש 200 שקל - בין עם קבלה כדי להעביר את המס לרשויות, או בלי קבלה כדי לקחת אותו לעצמו - יגלה שהלקוחות יקראו רק למדבירים שגובים 150 שקל.

יותר מכך, ייתכן מאוד שמדבירים ושאר מעלימי מס אפילו יעדיפו אכיפה כוללת בתחום, כך מחיר השוק יעלה ל-200 שקל, וכשלא תהיה בכלל האפשרות של "בלי קבלה" ירדו מהם הסיכונים של ביקורת רשויות המס ושל לקוחות "נודניקים" שיחליטו פתאום לשאול "אפשר קבלה".

אין באמור כוונה לטעון כי על הציבור להעלים מס או לשתף פעולה עם העלמות מס, שאלה כמובן אינם חוקיים. אלא להסביר את המציאות שבה הציבור מתנגד להעלאות מסים אך תומך נלהב ב"העמקת הגבייה", כשהוא לא שם לב שאת מחיר העמקת הגבייה יהיה זה הוא שישלם.

אך אי-אפשר להתעלם כמובן מכך שהעלמת מס אינה חוקית, פוגעת בכיבוד שלטון החוק במדינה, ואנו מאמינים שיש לבער אותה לחלוטין. אך אין זה אומר שאי-אפשר לנסות להבין את התופעה יותר לעומק.

האם שיעורם הגבוה של עברייני המס בישראל הוא רק תוצאה של עם עברייני, מיעוט אכיפה ועונשים קלים מדי; או שמא זהו שיעור העבריינים הגבוה שמעיד על בעיה בחוק? מצד אחד, בעיה של מס מוגזם שחונק את הסקטור הפרטי ואת הצרכנים, ומצד שני, של תפקוד ממשלתי לקוי, שהופך בעיני רבים את העלמת המס לעניין תקין מוסרית?

כי אם כך, תוכנית האכיפה החדשה של העמקת הגבייה מתמודדת רק עם חלק מהבעיה ומסיטה את ה"אש" משורשיה בממשלה השמנה. תוכנית העמקת האכיפה חייבת לכלול ייעול והקטנת הסקטור הממשלתי, שתביא להפחתת שיעורי המס וכך לירידה טבעית בתופעה, עד למצב שבו יוכלו רשויות המס להתמודד עם היקף ההעלמות, ולהחזיר את הסדר הציבורי לכנו תוך צמצום הפגיעה הפתאומית בעסקים ובצרכנים.

הכותב הוא הכלכלן הראשי של כלל פיננסים.