הסכם עתק לפרמיירליג: 3.01 מיליארד ליש"ט מזכויות טלוויזיה

הפרמיירליג העשירה תהפוך לעשירה הרבה יותר: רשת סקיי תשדר 116 משחקים בעונה; ESPN ואל-ג'זירה נותרו ללא כלום ■ ההסכם גבוה ב-71% מההסכם הקודם

הפרמיירליג נחשבת לליגה העשירה בעולם בזכות הסכמי הטלוויזיה העצומים שלה. ולפחות נכון לעכשיו, הפערים מיתר הליגות רק עומדים לגדול. היום (ד') הגיע לסיומו מכרז הטלוויזיה החדש של הפרמיירליג, בסיומו נקבע עוד הישג חסר תקדים לליגה האנגלית הבכירה: הפרמיירליג תקבל סכום של 3.018 מיליארד ליש"ט עבור שידור המשחקים באנגליה, בהסכם שייכנס לתוקף מעונת 2013/14 וימשך עד תום עונת 2015/16 (סה"כ 3 עונות) מדובר בעלייה של 71% בהשוואה להסכם הטלוויזיה הקודם, ובסך הכל 1.2 מיליארד ליש"ט נוספים בהשוואה להסכם הקודם.

המנצחת הגדולה של המכרז היא רשת סקיי, שזכתה ב-5 חבילות מתוך ה-7 שהוצאו למכרז ובסך הכל תשדר 116 משחקים בכל עונה. סקיי תשלם 760 מיליון ליש"ט לעונה - ממוצע של 6.6 מיליון ליש"ט לכל משחק שתשדר. ענקית המדיה BT זכתה בשתי חבילות ותשדר 38 משחקים מדי עונה. ל-BT יהיה 18 פעמים את זכות הבחירה של המשחק המרכזי בכל מחזור.

המפסידות הגדולות הן ESPN ורשת אל-ג'זירה, שלא הצליחו לשים יד על אף אחת מהחבילות. עבור הרשת האמריקנית מדובר במכה גדולה, אחרי שכבר הצליחה במכרז הקודם לקבוע דריסת רגל בשידורי ליגה האנגלית. ESPN תמשיך לשדר בעונה הקרובה 23 משחקים, עד שייכנס לתוקף ההסכם החדש.

המשמעות העיקרית היא שקבוצות הפרמיירליג עומדות להגדיל באופן ניכר את ההכנסות שלהן. הסכום הנמוך ביותר שחולק העונה מזכויות שידור בפרמיירליג לקבוצה היה 39.1 מיליון ליש"ט (בולטון), כאשר האלופה מנצ'סטר סיטי נהנתה מ-60.6 מיליון ליש"ט. עם הסכם הטלוויזיה החדש צפויה האלופה האנגלית הבאה ליהנות מסכום של מעל 80 מיליון ליש"ט לעונה, כאשר המינימום לקבוצה צפוי לנוע סביב 60 מיליון ליש"ט.

יש לציין כי מדובר רק בהסכם הזכויות בתוך אנגליה. אליו נוסף הסכמי הטלוויזיה של הפרמיירליג לחו"ל.

להסכם החדש תהיה משמעות גם עבור הקבוצות האנגליות בעידן הפיננשל פייר-פליי: הוא צפוי להקל עליהן לעמוד בדרישות המחמירות של אופ"א שמתנות את ההשתתפות במפעלים האירופיים בעונות שיסתיימו בברייק-איבן בספרי החשבונות.