הצעת חוק: יבוטלו תוכניות בנייה שאושרו לפני חוק החופים

ההצעה התגבשה ע"י אדם טבע ודין והקליניקה הסביבתית של אוניברסיטת בר אילן ותוצע לדיון בממשלה ע"י ח"כ דב חנין ■ מטרתה של הצעת חוק זו היא לצמצם ולמנוע את הנזק שבביצוע תוכניות לבניה בחופים שאושרו לפני אישור חוק החופים ב-2004

הצעת חוק חדשה שיעביר ח"כ דב חנין (חד"ש) לדיון הממשלה אוסרת על יישום תוכניות בנייה ישנות בחופי הארץ. מטרת הצעת החוק היא למנוע מימוש תוכניות בנייה ישנות בחופי הים התיכון, ים סוף והכינרת.

‏ההצעה התגבשה ביוזמת העמותה הסביבתית אדם טבע ודין והקליניקה הסביבתית של אוניברסיטת בר אילן. בהצעה נקבע שהיתר בנייה שיתבקש מכוח תוכנית שחלפו שמונה שנים מהיום שניתן לה תוקף, יהיה כפוף לבחינה נוספת של הוועדה לשמירה על הסביבה החופית (ולחו"ף) של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה. מטרתה של הצעת חוק זו היא לצמצם ולמנוע את הנזק שבביצוע תוכנית שינה.

‏בשנים האחרונות התעורר זעם ציבורי על תוכניות שאושרו לפני אישור חוק החופים ב-2004 (שאוסר על בנייה בטווח ה-100 מטר מקו החוף בים התיכון ו-50 מטר מקו החוף בכנרת) ועמדו להתבצע אחריו כמו למשל כפר הנופש בפלמחים, כפר הנופש בחוף בצת ופרויקט המלונאות בכנרת של אלביט תיירות שבשליטת מוטי זיסר, הכרוכה בייבוש שטח מהכנרת.

‏מאדם טבע ודין נמסר שהצעת החוק נועדה למנוע מצב שבו יתאפשר מימוש של תוכניות הרסניות שאושרו בתקופה שבה המודעות לנושאים סביבתיים היתה נמוכה יותר, וגם החקיקה שמגנה על הסביבה היתה דלה יותר.

‏לדברי ח‎‎‏"כ דב חנין, יו"ר הוועדה לסביבה ובריאות ויו"ר השדולה הסביבתית-חברתית, "המצב הקיים, בו תכניות מגירה עתיקות מתגברות על חקיקה מודרנית המגינה על החופים, הוא בלתי נסבל. אסור להמשיך ולאפשר מימוש אוטומטי של תכניות בנייה פוגעניות, שאושרו לביצוע על חופי ישראל, לפני אישור חוק החופים. במקום לחזור שוב ושוב על מערכות כדוגמת אלה שניהלנו בפלמחים ובחוף בצת - חייבים ליצור כאן פתרון מערכתי ומאוזן שיבטיח בחינה נוספת של תכניות ישנות בחופים, בטרם מימושן בפועל".

‏עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין: "בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה נרחבת של דירות, כפרי נופש ומרינות שמוקמים בפיסות החוף היפות ביותר בישראל, חוסמים את גישת הציבור לחוף וגורמים לנזקים חמורים לחופים בתוליים וייחודיים. חלק מהתוכניות אושרו לפני למעלה מ-20 שנים, בתקופה שעוד לא הכירו בחשיבות השמירה על השטחים הפתוחים וחופי הים".