נדחתה ייצוגית נגד הבנקים בטענה כי הם גובים "עמלת מימוש"

השופטת דרורה פלפל: "מה עוד צריכים היו הבנקים לעשות? האם לקחת את המבקשים בכוח לקורס להבנת דיני ני"ע וקריאה נכונה של דפי חשבון ועמלות?"

בית המשפט המחוזי בתל-אביב דחה היום (א') בקשה לאשר תביעה ייצוגית נגד בנק לאומי, בנק הפועלים, בנק דיסקונט ובנק אוצר החייל, בטענה כי הם גובים באופן בלתי חוקי וללא ידיעת הלקוחות, "עמלת מימוש", מלקוחות הסוחרים בשוק אופציות על מדד ת"א 25, באמצעות מנהלי תיקים עצמאיים.

סגנית נשיאת המחוזי, ד"ר דרורה פלפל, קבעה כי הלקוחות עצמם הודו שהם קיבלו מן הבנקים הודעות מפורטות ביחס לעמלה, אך טענו כי נמנעו במכוון מלעיין בהן, מתוך הנחה שעניינים אלו הם באחריותו של מנהל התיקים. "מה עוד צריכים היו הבנקים לעשות? האם לקחת את המבקשים בכוח לקורס להבנת דיני ניירות ערך וקריאה נכונה של דפי חשבון ועמלות?", כתבה השופטת בהחלטתה.

בבקשה שהוגשה על ידי 6 תובעים ייצוגיים, שתיקי ההשקעות שלהם נוהלו בידי חברת ניהול תיקים פרטית (חברת אפקטיב, בניהולו של מיכאל רביב), נטען כי הבנקים גובים עמלה מלקוחות הסוחרים באופציות מעו"ף, הקרויה "עמלת מימוש", ללא שהם מיודעים על קיומה של העמלה וכי זו אינה חוקית.

הבנקים טענו מנגד, באמצעות עוה"ד בועז פייל ממשרד יגאל ארנון ושות', פיני רובין ממשרד גורניצקי ושות' ועו"ד ליאת נצר חזני ממשרד ב. לוינבוק ושות', כי הם נוקטים בכל אמצעי גילוי אפשרי כדי ליידע את הלקוחות על קיומה של העמלה, כי העמלה נכללת בלוחות העמלות של הבנקים וכי הודעות ספציפיות לגבי כל גביה של העמלה נשלחות ללקוח מיד לאחר ביצוע הפעולה וגביית העמלה.

עמדת הבנקים התקבלה, כאמור, והמבקשים אף חויבו לשלם לכל אחד מהבנקים 25 אלף שקל, בגין שכ"ט עו"ד.