האמת לשעתה של מערכת הביטחון

איך יכול להיות שאף פעם אין כסף למערכת הביטחון וכיצד ניתן להיחלץ מהמעגל הזה?

כשמערכת הביטחון אומרת שאין לה כסף לרכישת כיפות ברזל נוספות, המשמעות היא שהמערכת אינה מסוגלת לספק הגנה ראויה. כנראה שזה נכון, שבאמת אין למערכת את האמצעים. אם כי אפשר, כמובן, לחשוב שאולי מדובר בסחטנות, כי השיטה של הפחדה ולחצים הרי ידועה לנו ממגזרים אחרים, וזה לא נראה שונה בהרבה, אם בכלל.

סחטנות בדרך כלל מבוססת על טענות שווא. כלומר בעצם יש לי כסף, אבל בשביל לקבל יותר, אני טוען שאין לי. אלא שכאן, כאמור, מדובר באמת במצב של אין כסף. אם להשתמש בנוסחה של השופטים בערעור של אילנה דיין, אז טענת מערכת הביטחון היא אמת לשעתה, לשעה זו.

בעצם, בכל פעם שמערכת הביטחון אמרה שאין לה כסף, זו הייתה אמת לשעתה. וכאן קבורה השאלה העיקרית: למה ואיך קרה, שבכל פעם שנטען כי אין כסף, הטענה הייתה נכונה? התשובה היא מאד פשוטה וברורה: מכיוון שאף אחד לא עשה, ולא נדרש לעשות, מאמץ של ממש כדי שבבוא שעתה של האמת לשעתה, האמת תהיה שונה.

אין ברירה, צריך לשלם

ניקח, לדוגמה, את מה שקורה עכשיו. האם הממשלה יכולה להתעלם מהאיום לעכב רכישת כיפות ברזל? ברור שלא, נכון? כי זה ייחשב לה להפקרת תושבים למתקפות חמאס, או כל גורם אחר. אז אין ברירה, צריך לשלם, לתת למערכת הביטחון כל מה שהיא רוצה, רק שלא תהפוך את שרי הממשלה לאנשים האדישים לגורל בני עמם. ואז, בבוא יום התקציב הבא, שוב לא יהיה כסף.

יש רק דרך אחת לפרוץ את המעגל הזה, המרושש את קופת המדינה, ואינו מאפשר להגיש לציבור שירותים שהוא זכאי לו. זו לא דרך סודית, היא ידועה לכל. במסדרונות הצבא ומערכת הביטחון מתגלגלים מיליארדים. ניתן ללקטם באמצעות התייעלות, המילה הכול כך פשוטה וכל כך שחוקה הזאת. ברור שאי אפשר לבוא עכשיו ולדרוש זאת כתנאי למתן התקציב הנדרש הנוסף. אבל אפשר לעשות את הדברים במקביל.

באמת רוצים הסבר?

ביום א' הופיעו בעיתונות ציטוטים ממערכת הביטחון לאמור: "אם פקידי האוצר חושבים שניתן לקצץ אז בבקשה, שיסבירו איך". הקול קולו של בכיר, אבל הידיים שייכות לאהוד ברק. הוא יודע היטב שבשביל שהאוצר, או כל גורם אחר, יוכל "להסביר איך", צריך בדיקה יסודית על ידי אנשי מקצוע, וזו עלולה להימשך חודשים רבים מאד. אז הוא יודע, אז מה?

לכן, מה שהממשלה יכולה וצריכה לעשות, זה לעמת את מערכת הביטחון עם אמירתה, ולומה לה כך: אתם רוצים שנסביר לכם איך ואיפה ניתן לקצץ? תנו גישה לכל החשבונות שלכם לאנשי מקצוע בעלי סיווג בטחוני אולטימטיבי. ואז נסביר לכם. אם אתם באמת רוצים הסבר. אבל אתם הרי לא באמת רוצים, נכון?

ראשונים תמיד אנחנו

בעניין השריפה בכרמל: ביבי היה הראשון שהתריע - ישי היה הראשון שעשה. זה לא אני, זה הם אומרים.