שוב מרד: אלפי רופאים סרבו להחתים שעון נוכחות

מנכ"ל קופ"ח כללית, אלי דפס: "זו חוצפה שלא נראתה עוד, הפרה בוטה של ההסכמים" ■ באיכילוב מסרבים לאיים על הרופאים בניכוי שכרם

חודשיים בלבד אחרי שהגיע לסיומו "מרד המתמחים", כמה אלפי רופאים מבתי החולים במרכז הארץ פתחו היום (ד') במרד חדש. בבוקר שבו נכנס לתוקף הסעיף בהסכם הקיבוצי שמחייב לראשונה את הרופאים להחתים שעון נוכחות ולקבל על כך לראשונה תמורה על השעות הנוספות, אלפים מהם סירבו לקיים את החובה החדשה.

גם במאבק הנוכחי הרופאים מקווים שאלמנט הקולקטיביות יגבר על עצם העובדה שהם מפירים את המוטל עליהם על פי דין, מתוך הנחה כי המדינה תימנע מהפעלת סנקציה כבדה על ציבור גדול. את מרד השעון מוביל ארגון ארב"ל, שמשמש בחודשים האחרונים כאופוזיציה להסתדרות הרפואית שחתמה על ההסכם הקיבוצי המדובר.

בדיוק כמו בתקופת מרד המתמחים, בתי החולים שהפכו היום למעוזי ההתנגדות לשעון הנוכחות הם איכילוב, מאיר, וולפסון, רמב"ם, בילינסון ושניידר. בביה"ח שיבא, שהיה גם הוא מעוז במאבק הקודם, מרבית הרופאים החתימו שעון. על פי ד"ר גיל פייר, סמנכ"ל משאבי אנוש באיכילוב, מחצית מהרופאים במרכז הרפואי, כ-400 לערך, לא החתימו היום שעון. "אנחנו כהנהלה החתמנו שעון הבוקר בפעם הראשונה, ואנחנו עסוקים בימים האחרונים בניסיון לשכנע את יתר הרופאים לעשות כן. אנחנו לא מתעסקים עם ניתוחים משפטיים של המצב או בניסיונות הפחדה כמו המכתב שהנחו אותנו במשרד הבריאות להעביר".

ד"ר פייר מתכוון למכתב שהנהלות בתי החולים אמורות היו להפיץ, המזהיר את הרופאים כי אם לא יחתימו שעון הם מסתכנים באי-תשלום שכרם. ד"ר פייר מסביר כי לדעתו האישית הדרך הטובה ביותר להביא את הרופאים לקיים את המוטל עליהם היא באמצעות "הידברות ושכנוע", אולם הוא מבהיר כי בשאלת הסנקציות על הרופאים הנהלת איכילוב תתיישר בהתאם להנחיות משרד הבריאות.

אלי דפס, מנכ"ל שירותי בריאות כללית שבבעלותה 14 בתי חולים ציבוריים, מבקר בשיחה עם "גלובס" את "הגישה הרכה" שמובילה הנהלת איכילוב כלפי הרופאים המורדים: "היות והיה די זמן להתארגן ולהתכונן לשעון הנוכחות, אני חושב שהפגנה של חולשה וגמגום משרתת רק את הצד הקיצוני".

דפס לא חסך בביקורת גם על הרופאים שמשתתפים במרד הזה: "אני מביע את מורת רוחי העצומה מהפרה בסיסית ויסודית ביחסי האמון שבין רופאים בכללית לבין הנהלת הקופה. זו חוצפה שלא נראתה עוד, זו הפרה בוטה מאוד של ההסכמים ושל צורת ההדברות שהייתה נהוגה אצלנו לאורך שנים. מה זה מעליב אותם להחתים שעון נוכחות? אני ובכירים אחרים מחתימים שנים שעון וזה מעולם לא העליב אותי. אני מתכוון להנחות את המנהלים שלנו בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים. אני לא מוכן לשמוע יותר כמו במאבק הקודם של הרופאים כאילו זה חלק מהמחאה החברתית, מרוח התקופה. נגמרו המשחקים מבחינתי, זה כבר גולש למחוזות שאסור לנו להיות בהם. תאר לך שאני כמעסיק אגיד שיש לי מצוקה כספית ולכן אני אשלם לרופאים רק חצי משכורת?".

שכר חלקי בלבד

על פי עו"ד דפנה שמואלביץ', מומחית לדיני עבודה, הנהלות בתי החולים לא יכולות לנכות את מלוא התשלום משכר הרופאים שלא החתימו שעון, שכן סביר כי הם הגיעו לעבודה ועבדו לפחות בהיקף מסוים. ואולם, בתי החולים יכולים לנכות חלק משכר הרופאים, שכן ללא דיווח מדויק של השעות רשאי המעסיק לטעון כי הרופא לא עמד בסך השעות שלהן הוא מחויב. שמואלביץ' מזכירה כי אחד התיקונים האחרונים לחוק הגנת השכר קבע כי חובת ההוכחה על שעות העבודה מוטלת על המעסיק ולא על העובד, אולם היות והרופאים הם אלה שמסרבים לדווח על שעות העבודה שלהם בהתאם להסכם הקיבוצי שעליו הם חתומים - חובת ההוכחה עוברת אל הרופאים. בכל מקרה, בתי החולים יורשו שלא לשלם לרופאים עבור כוננויות בהתאם לפסיקה שפרסם לאחרונה ביה"ד הארצי לעבודה במקרה דומה, כאשר מרכיב הכוננות מהווה מרכיב לא מבוטל בשכרם של רופאים מומחים.