רשימת חיסול: 5 המניות שכדאי לכם להיפטר מהן ב-2012

אתר ההשקעות InvestorPlace מסמן את חמש המניות שכדאי לכם להוציא מהתיק לפני שיהיה מאוחר מדי ■ בין המניות: קודאק ויאהו

שנת 2011 הייתה שנה קשה, בלשון המעטה, לכלכלה העולמית. חברות רבות מצאו עצמן נאבקות בירידה בהכנסות, הפסדים מצטברים וחובות ענק. תאגיד התעופה הגדול בארה"ב, אמריקן איירליינס, וחברת ההשקעות Global MF הן רק חלק מרשימה של חברות גדולות ומבוססות ברחבי העולם, שספגו פגיעות קשות ונאלצו להכריז על פשיטת רגל. מאחר שמתרבות ההערכות כי 2012 לא צפויה להיות טובה יותר, וסביר להניח כי חברות נוספות תיקלענה למערבולת ואף תימחקנה לחלוטין, מסמן אתר ההשקעות InvestorPlace את חמש המניות שכדאי לכם לנקות בהקדם מתיק ההשקעות.

קודאק: לא אימצה בזמן את טרנד הדיגיטל

לחברת הצילום קודאק (Eastman Kodak) לא חסרות סיבות שבגינן מנייתה נחתכה באחרונה, אך חלק גדול מהן נעוץ בכך שהיא פשוט לא הצליחה להסתגל למעבר לצילום דיגיטלי. כעת, לאחר שרשמה הפסדים ב-12 מתוך 15 הרבעונים האחרונים, ובשעה שהמנכ"ל ממשיך להכחיש מדי שבוע את הטענות שלפיהן החברה בדרך להכריז על פשיטת רגל - מסתמן כי קודאק על סף גסיסה.

בנוסף, לחברה חוב עצום בהיקף של 160% משווי השוק הנוכחי שלה. אפשר לטעון כי הדבר נובע ממכירת יתר של המניה (נסחרת כעת במחיר של כחצי דולר), כך שעלייה במחירה תוביל לגלגול חלק ניכר מהחוב; אך אין בכך בכדי לשנות את העובדה שהנושים ממתינים מחוץ לדלת. ככל הנראה, הרגע של קודאק חלף.

סירס: 19 רבעונים רצופים של ירידה במכירות

חנויות ישנות, מותגי דגל שאיבדו מתהילתם ומחזורי מכירות נמוכים הם חלק מהמכות שנחתו על סירס (Sears Holdings) עם הזמן. החברה, שמפעילה את רשת החנויות Kmart וכן את מותג הכלבו Sears, ספגה הפסדים בחמישה מתוך ששת הרבעונים האחרונים, ובנובמבר האחרון רשמה שיא שלילי: 19 רבעונים רצופים של ירידה במכירות.

רשתות קמעונאיות רבות, דוגמת וולמארט, התקשו להתמודד עם צרכנים מודעים וחסכנים, שהחלו לתור אחר העסקאות הטובות ביותר עבורם. אך בכל הקשור לאיבוד לקוחות והפסדים, סירס במקום הראשון - מאז 2005, עת החברה התמזגה עם רשת Kmart, נרשמת ירידה עקבית במכירות. לסירס אין אמנם חובות גדולים, המסתיימים לרוב בפשיטת רגל, אבל כרגע נדמה כי זהו הכיוון שאליו נושבת הרוח.

אמריקן אפרל: התחייבויות גדולות מדי

רשת הביגוד וההלבשה אמריקן אפרל (American Apparel) הייתה אמורה להיעלם כבר ב-2011, אך זכתה למימון והצליחה להימנע מפשיטת רגל. בשלהי 2009 התפארה הרשת בהכנסות של כ-560 מיליון דולר לשנה. לרוע מזלה, החברה סופגת הפסדים כבר 7 רבעונים רצופים, שווי השוק שלה הצטמצם לכ-70 מיליון דולר בלבד והיא נסחרת כיום בפחות מדולר אמריקני.

בנוסף, הרשת מתמודדת עם חוב לטווח ארוך של 91 מיליון דולר, 149 מיליון דולר בחוב הכולל וחבויות במאזן של כ-267 מיליון דולר; ואם כל זה לא מספיק, דב צ'רני, מייסד ומנכ"ל החברה, נמצא תחת מתקפה מצד עובדות לשעבר המתלוננות על הטרדה מינית. בכדי שהמניה הזאת תשרוד, משהו צריך להשתנות - ומהר.

אופיס דיפו: מפגרת אחרי המתחרות

רשת החנויות לציוד משרדי אופיס דיפו (Office Depot) נמצאת בסחרור שנמשך קרוב ל-4 שנים. ב-2007 הסתכמו הכנסותיה ב-15.5 מיליארד דולר, ומאז הן ירדו בהתמדה עד ל-11.5 מיליארד דולר ב-2011 (פיסקלית).

אך הירידה בהוצאות של בתי העסק על ציוד משרדי, היא רק חלק מהסיפור כאן. רשת סטייפלס המתחרה הינה הקמעונאית המקוונת השנייה בגודלה בארה"ב, כשלפניה ענקית המסחר האלקטרוני אמזון ואחריה אפל. במילים אחרות, לאופיס דיפו חסר היתרון התחרותי שמעניקה סטייפלס ברשת, והיא אינה יכולה לייצר רווח.

כמו לסירס, גם לאופיס דיפו חובות לטווח הארוך המסתכמים בכשליש משווי החברה. אמנם זוהי אינה מכת מוות במונחי וול סטריט, אך ברור שכדי לשרוד, הדברים יצטרכו להשתנות במהירות.

Yahoo: המוות ממתין בפינה

יאהו (Yahoo) היא חברה שהצליחה להגיע לכותרות, אבל מכל הסיבות הלא נכונות. פיטורי המנכ"ל באמצעות שיחת טלפון עוררו גל ספקולציות לכך שהיא עומדת להירכש, והיו שאמרו כי תחת ההנהגה החדשה החברה תצליח לשקם עצמה. אך בזמן שהמניה זינקה ב-50% לשיא של כמעט 17 דולר באוקטובר, נמשכה השחיקה בהכנסות וברווח. כמו כן, נדמה כי בכל הקשור לחיפוש באינטרנט יאהו הרימה ידיים, כאשר הודיעה כי מנוע החיפוש בינג של מיקרוסופט יחליף את מנוע החיפוש שלה, ומאז המספרים רק ממשיכים להידרדר במהירות.

על פניו, יאהו שונה מהחברות האחרות ברשימה: היא רווחית, ולכן ייתכן שתצליח לשרוד עוד עשור בכוחות עצמה. אך בין אם תירכש בזול ותיהפך לפרטית, או בין אם תימכר בחלקים - מותה של יאהו הוא לא שאלה של "אם", אלא של "מתי".

לנקות מהן את התיק
 לנקות מהן את התיק

*** הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם