לראשונה: הונג-קונג הפך למרכז הפיננסי המפותח בעולם

הונג-קונג הותירה את ארה''ב ואנגליה מאחוריו ■ ישראל במקום ה-26 לעומת מקום 27 ב-2010

לראשונה בהיסטוריה: הונג-קונג הפכה למרכז הפיננסי המפותח ביותר בעולם והותירה את ארה''ב ואנגליה מאחוריה, כך קובע מדד הפיתוח הפיננסי של ה-WEF לשנת 2011. לפי הדו''ח, מדובר במרכז האסייתי הראשון שתופס את המקום הזה והקפיצה המדהימה מוסברת בעיקר בשל הניקוד גבוה במיוחד בשירותים לא בנקאיים כגון פעילות IPO וביטוח.

ארה''ב נותרה במקום השני כאשר הניקוד שלה לעומת שנה שעברה כמעט ולא השתנה. בדו''ח מציינים כי היציבות הפיננסית של ארה''ב עדיין מהווה דאגה, אך הצליחה לשמור על ניקוד גבוה עקב התוצאות המרשימות של המתווכים הפיננסים. ניקוד גבוה במיוחד הושג בשל המסחר במט''ח המפותח, שוק הנגזרים, פעילות רכישות ומיזוגים ופעילות האיגוח. אנגליה נפלה למקום השלישי עקב ירידה בניקוד בפעילות ה-IPO ובאיגוח.

נזכיר כי סין הפכה השנה לכלכלה הגדולה השנייה בעולם ורודפת מקרוב אחרי ארה''ב. ישראל קפצה מקום והגיעה ב-2011 למקום ה-26 לעומת המקום ה-27 בשנה שעברה. בכך היא ממוקמת לפני מדינות כמו איטליה (27) ורוסיה אך אחרי מדינות כמו בחריין (24) וסעודיה (25).

"מיקומה של ישראל בדירוג מחוזקת על ידי משטר המס הנוח שלה (מקום 19) והתשתית הפיננסית המפותחת שלה (מקום 16 בעולם)" כותבים כלכלני ה-WEF. עם זאת הם מציינים כי "הניקוד הגבוה נפגע מהעלות הגבוהה לעשיית עסקים (מקום 53 מתוך 60), לרבות העלות הגבוהה לסגור עסקים (מקום 55) והעלות הגבוהה הכרוכה ברישום נכסים (מקום ה-58).

עוד מציינים בפורום הכלכלי העולמי כי לשוק ההון הישראלי "חולשות נוספות כגון יציבות המערכת הבנקאית (רק במקום ה-39 בדירוג) והפיתוח הדל בפעילות האיגוח (מקום 48)". על אף חולשות אלו הדו''ח מדגיש כי "לישראל יתרונות יחסיים בסוגיות חשובות בתווך הפיננסי כגון בקטגוריית "גילוי נאות במידע פיננסי (מקום ה-7 בעולם!) ופיתוח שוק המניות (מקום 14). כמו כן, ישראל מפגינה איתנות בכל הקשור לגישה להון לעסקים (מקום 12) וקמעונאות (מקום 14), הם מסכמים.