מכה לירוקים: אושרה התוכנית המלונאית בעמק ססגון

למרות מחאתם של מספר ארגונים ירוקים אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ובניה את התוכנית ■ השר הארדן: אם מחר יזם יחליט לבנות ברחבת הכותל, אז יסכימו לו?"

תבוסה לירוקים: תוכנית פיתוח המלונאות של היזם יואב איגרא בעמק ססגון הסמוך לפארק תמנע, כ-30 ק"מ צפונית לאילת, אושרה בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז דרום.

‏זאת על אף מאבקם של עמותת אדם טבע ודין, ארגון מגמה ירוקה, החברה להגנת הטבע ותושבים מקומיים. אישור התוכנית גם עומד בסתירה לעמדת המשרד להגנת הסביבה ולעמדת השר שעומד בראשו, גלעד ארדן, שהופיע בפני הוועדה המחוזית וניסה לשכנע אותה לאשר את התוכנית בחלופה הדרומית שנבחנה כאפשרות להקמת המלון, ולא בעמק ססגון, מה שלדבריו יביא להרס של הטבע, הנוף והסביבה.

הועדה המחוזית דרום בהחלטתה היום הורתה ליזם המלון בעמק ססגון להגיש תיקון לתוכנית באופן שיצמצם את זכויות הבנייה, הפרישה המלונאית והשימושים הנלווים, כגון בריכה ושטחי פנאי ונופש, על מנת למזער ככל הניתן את הפגיעה הסביבתית בשטח. בהתאם להנחיות הוועדה על היזם להציע שתי חלופות למלון בשטח מבונה שלא יעלה על 24 אלף מ"ר בהתאם להנחיית בית המשפט. בנוסף, היזם התבקש להגיש השלמות לנספח הנופי סביבתי שיועבר לחוות דעת המשרד לאיכות הסביבה, שינפיק את חוות דעתו בנושא לקראת הדיון הבא בתוכנית.

אדם טבע ודין ותושבים מקומיים עתרו בעבר לביטול התוכנית, שקיבלה הכשרה ב-1996, אבל לפני כמעט שלוש שנים קבע בית המשפט המחוזי בבאר שבע שהוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז דרום תזמין נספח סביבתי מגורם אובייקטיבי שיתייחס לגודל שטח המלון ואופן פריסתו. בשנה שעברה ביקשה אדם טבע ודין ממינהלת ההשקעות במשרד התיירות לבטל את המענק שניתן לקבוצת איגרא עבור בניית המלון.

‏בדו"ח של הסוקר שמונה על ידי הוועדה המחוזית, הוא קבע שמתוך 10 חלופות שבחן, יש לקדם את התוכנית בחלופה הדרומית ולא בחלופה הקיימת, בעמק ססגון.

‏אולם הוועדה המחוזית אישרה את התוכנית בחלופת עמק ססגון. השר ארדן ציין בתגובה: "לפי גישת הועדה, אם מחר יזם יחליט שהוא רוצה לבנות ברחבת הכותל כי תיירותית מדובר באטרקציה, האם גם אז המדינה תעדיף את שיקוליו? אנחנו צריכים ללמוד להתפתח לצד הסביבה והטבע ולא להרוס אותם".

עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין אמר בתגובה: "ביהמ"ש הורה לוועדה לדון בהשלכות הסביבתיות של התכנית. אולם חברי הוועדה התעלמו מדו"ח מקצועי אובייקטיבי שקבע שאסור להקים את המלון בעמק ססגון והצביעו בניגוד מוחלט לאינטרס הציבורי. מבחינתנו, המאבק יתחדש בכל הכוח, נדרוש שהנושא יעבור להכרעת המועצה הארצית ובמידת הצורך גם נפנה לערכאות משפטיות".

מהחברה להגנת הטבע נמסר: "את ערכי הטבע והנוף הייחודיים של עמק ססגון יש לשמור ולא להרוס, ולכן החברה להגנת הטבע תמשיך לפעול לשמירת עמק ססגון ותתנגד לפרויקט במיקומו הנוכחי. לאור העובדה כי הוועדה דחתה את תוכניתו הגדולה של איגרא וקבעה כי אין מקום בעמק ססגון לפרויקט בכזה היקף, החברה להגנת הטבע קוראת ליזם להודיע על ביטול הפרויקט בעמק ססגון וקידומו באתר חלופי מוסכם במרחב תמנע."

במגמה ירוקה אמרו בתגובה: "אנחנו בעד פיתוח ותיירות, אך אנחנו גם בעד תכנון שהוא נכון וחכם ומתחשב בערכי הטבע ורצון התושבים באזור. עמק ססגון הוא אחד המקומות היפים והמיוחדים ביותר מבחינת ערכי טבע ששומרו בארץ ובערבה בפרט. לכן יש לבנות את המלון באתרים החלופיים המוצעים הקרובים לתשתיות קיימות".

מהוועד להצלת עמק ססגון אמרו: "במקום להיות אמיצים, חברי הוועדה המחוזית בחרו לנקוט בצעד פחדני ולהתעלם מהדוח הסביבתי. ברור שהמאבק לא נגמר עד שהדחפורים יעלו על הקרקע ונעשה הכל שזה לא יקרה".‏

שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, ציין: "הקמתו של מיזם תיירותי בפריפריה, במיקום אטרקטיבי מבחינה נופית, צפויה להביא להגברת התיירות לאזור, להרחבת התעסוקה והפעילות הכלכלית בכלל, לגיוון המוצר התיירותי של ישראל, ובתוך כך לתת מענה על המחסור בחדרי מלון בישראל וחשוב לא פחות - לעודד יזמים להשקיע בענף המלונאות בארץ".