תעמולת הפחד

כמה מחשבות על המצב הכלכלי בעולם שאולי יערערו לאחדים את התמונה האפוקליפטית

הפחדה הוא כלי נשק לא רע בכלל. רבים משתמשים בו. "הרתעה", "מאזן כוח", "מאזן אימה". כל אלו הן מילים אשר מתארות את הרגישות שלנו לפחד.

פחד הוא אינסטינקט בסיסי שמלווה את כולנו. לעתים הוא מגן עלינו, אך לרוב הוא משתק וגורם להחלטות שגויות ועצובות. בהשקעות, ההשפעה של פחד גרועה אף יותר.

האם יכול מנהל מעולה או יזם אגדי לייצר ערך תחת פחד?

האם פיתוח מוצרי אפל, של סטיב ג'ובס האגדי, אשר תמיד הצטיינו במהפכנות שלהם, יכול היה להתקיים תחת תנאים של פחד?

בשוק ההון הפחד תופס תפקיד מרכזי, וגורם תוך כדי כך לקבלת החלטות שגויות.

באופן הכי בסיסי ניתן לומר, כי כאשר הפחד חודר לראש - אנחנו מוכרים בזול וקונים ביוקר.

הפוך מההיגיון הבסיסי בהשקעות.

רק מה? פחד הוא מוצר מכיר מאוד. כל פוליטיקאי מתחיל או יועץ אסטרטגי, יכניס את הפחד למשוואה במקום מכובד. אנחנו מכורים לפחד.

התקשורת, כמובן, גם היא יודעת את זה - ומכיוון שיש תחרות על תשומת הלב שלנו, היא ממהרת להוציא את הפחד ממרתפי הנשק ומגדילה אותו עוד ועוד.

זה הזמן לקנות

אז כמה מחשבות לגבי המצב הכלכלי בעולם, אשר אולי יערערו לאחדים מכם את תמונת המצב האפוקליפטית, שתעמולת הפחד הכניסה לנו עמוק לתודעה:

העובדות והנתונים מדברים בעד עצמם - כולם מראים על נתוני צמיחה משמעותיים ברווחיות החברות. האם ידעתם שגם באירופה רווחי החברות בשנת 2011 עלו ביותר מ-10%?

האם ידעתם שהתחזיות של אלפי אנליסטים, חוזות את המשך הצמיחה של הרווחים גם בשנת 2012?

גם בארצות הברית הנתונים טובים הרבה מעבר לתחזיות. האם אתם יודעים שהריבית על אגרות חוב של ממשלת ארצות הברית משקפת כלכלה בריאה, כמעט חסרת סיכון?

האם שמתם לב שציפיות האינפלציה בעולם נמוכות באופן מובהק?

עידוד נוסף ניתן לקבל מההזדמנויות הקיימות כיום בשווקים. האם ידעתם שמחירי החברות היום הם היסטורית מהזולים אי-פעם? האם לקחתם בחשבון שהריביות בעולם נמוכות היסטורית?

נכון, העולם נמצא במשבר חוב ועל כך אין ויכוח - אבל החדשות הטובות מאוד הן, שהוא נמצא כבר בתהליכי פתרון. בארצות הברית הוא כבר טופל ובעיית החוב באירופה כבר בדרך לפתרון.

רבים מעדיפים להניח שממשלות אירופה חסרות שכל, אולם האם באמת סביר שהן תיתנה לעולם שהן עצמן בנו לקרוס לנגד עיניהן? נכון, ההסתברות לאסונות קיימת תמיד, אבל הסביר יותר הוא שלרוב קורה.

אז אם אתם אוהבים להפסיד, תנו לפחד להשתלט ותמכרו עכשיו מכל הבא ליד.

אבל אם יש לכם ראייה ארוכת טווח - זה הזמן לקנות.

כבר אמרנו - הכלל הבסיסי בהשקעות הוא לקנות בזול ולמכור ביוקר. אין זמן מתאים יותר לכך מאשר כעת.

הכותב הוא מנכ"ל ומייסד בית ההשקעות תמיר פישמן