מדד אמון הצרכנים: הישראלים מודאגים מאוד ממצבם

מדד אמון הצרכנים לאוגוסט: שיעור המשיבים שמצפים לשיפור במצבם הכלכלי בתוך 6 חודשים נפל לרמתו בתחילת 2009

מדד אמון הצרכנים של גלובס, בשיתוף PwC Israel, עלה באוגוסט ב-2.7 נקודות ל-80.2 נקודות (100 = 1996) לאחר ירידה של 5.8 נקודות ביולי, ועלייה של 0.6 נקודות ביוני. וכך המדד נמצא שוב מעל לקו 80 הנקודות, ממנו ירד בחודש שעבר בפעם הראשונה מאז ספטמבר 2009.

השיפור הקל באוגוסט אינו עומד בסתירה לעובדה שבחודשים האחרונים ניכרת שחיקה בביטחון הצרכנים. זו באה לידי ביטוי בהערכות פסימיות יותר לגבי המצב השוטף של המשק, והמצב הכלכלי האישי. לאחר חודשים של תפניות ותנודות - במהלכן הציבור הפנים את ההשפעה של המשברים מבית ומחוץ - מתרגמת המחאה נגד יוקר המחיה לפסימיות צרכנית.

המדד מתבסס על שלושה רכיבים, שמיוצגים באמצעות שלוש שאלות שמופיעות בסקר השוטף של המדד, שאותו עורך מכון סמית עבור גלובס-מחקרים זה 15 שנה.

שאלה ראשונה: "מה לדעתך מצב המשק?"

שאלה שנייה: "מה לדעתך יהיה מצב המשק בעוד חצי שנה?"

שאלה שלישית: "מה לדעתך יהיה מצבך הכלכלי האישי בעוד חצי שנה?"

לשם ניתוח הנתונים, אנו מחשבים לגבי כל שאלה את "המאזן נטו של הערכה חיובית". כלומר, משיבים שענו שהמצב טוב/יהיה טוב בעוד חצי שנה, פחות המשיבים שענו שהמצב רע/יהיה רע יותר בעוד חצי שנה.

המסר של הצרכנים ברור - הם חוששים מאוד מפני מצב המשק, בעיקר אם משווים זאת למדדי אפריל ומאי. המאזן נטו של השאלה הראשונה שהוצגה לעיל עלה באוגוסט ב-2.8 נקודות אחוז (נ"א) למינוס 38.6 נ"א, רמה נמוכה מאוד. נתון זה נגזר מהדינמיקה הבאה: 12.3% מהמשיבים סבורים שמצב המשק טוב, לעומת 50.9% שסבורים ההיפך.

המאזן נטו של השאלה השלישית ירד באוגוסט ב-3.2 נ"א ל-2.2 נ"א, לאחר יציבות יחסית ביולי וביוני. איתות ברור לחרדת הצרכנים הוא הממצא לפיו שיעור המשיבים שמצפים לשיפור במצבם הכלכלי בתוך שישה חודשים נפל לרמתו בתחילת 2009 - 16% מכלל המשיבים בקירוב.

נתוני המגמה של החודשים האחרונים מרמזים שמחאת המחירים, ותחושת השחיקה בכוח הכלכלי של שכבות הביניים מכרסמות בביטחון הצרכנים. לכן יהיה זה אך סביר להעריך שהתייקרויות נוספות בסעיפים כמו תחבורה, החזקת הבית, חינוך, בריאות וכו' ידרדרו עוד את הציפיות לגבי המצב הכלכלי האישי.

לחוברת המדד

לחוברת ריכוז נתונים