אפקט ספטמבר מתחיל? מדד אמון הצרכנים ירד ל-82.7 נקודות

גם הירידות במחירי ני"ע השפיעו, ככל הנראה, על סנטימנט הצרכנים בחודש מאי ■ להורדת חוברת המדד

מדד אמון הצרכנים של גלובס, בשיתוף PwC Israel, ירד במאי ב-4.9 נקודות ל-82.7 נקודות (1996 = 100) לאחר שעלה ב-4.2 נקודות באפריל, וב-1.9 נקודות במארס. ניתן לייחס את ירידת המדד לאי הוודאות הפוליטית-ביטחונית שקשורה להכרזה החד צדדית על מדינה פלשתינאית בספטמבר הקרוב.

שוק ההון הישראלי הושפע מאותם חששות, כך שגם הירידות במחירי ני"ע השפיעו, ככל הנראה, על סנטימנט הצרכנים. הדבר בא לידי ביטוי לגבי כל רכיבי המדד, ובייחוד לאלה שקשורים למצב הכלכלי בעתיד.

אלא שמי שבולטת אינה הירידה החודשית, או התנודתיות החודשית, אלא היציבות של המדד. נתון המגמה (שמבוסס על ממוצעים נעים תלת-חודשיים) שומר מאז פברואר על יציבות על אף התנודות של הנתון השוטף.

המדד מתבסס על שלושה רכיבים שמיוצגים באמצעות שלוש שאלות שמופיעות בסקר השוטף של המדד אותו עורך מכון סמית עבור גלובס מחקרים מזה 15 שנה.

שאלה ראשונה - "מה לדעתך מצב המשק?"

שאלה שנייה - "מה לדעתך יהיה מצב המשק בעוד חצי שנה?"

שאלה שלישית - "מה לדעתך יהיה מצבך הכלכלי האישי בעוד חצי שנה?"

לשם ניתוח הנתונים אנו מחשבים לגבי כל שאלה את "המאזן נטו של הערכה חיובית". כלומר, משיבים שענו שהמצב טוב/יהיה טוב בעוד חצי שנה, פחות משיבים שענו שהמצב רע/יהיה רע יותר בעוד חצי שנה.

מצב המשק: המגמה יציבה

המאזן נטו השוטף של השאלה לגבי מצב המשק בהווה ירד במאי ב-7.1 נקודות אחוז (נ"א) למינוס 21.9 נ"א, לאחר עלייה חדה של 10.2 נ"א באפריל, ועלייה של 1.6 נ"א במארס. נתון המגמה של הרכיב עלה החודש ב-1.5 נ"א למינוס 20.6 נ"א, בהמשך לעלייה של 2.8 נ"א באפריל, ולירידה של 0.8 נ"א במארס. יש לציין שמאז יולי 2010, נתון המגמה של הרכיב שומר על יציבות עם תנודה של 5 נ"א מעל ומתחת לקו של מינוס 20 נ"א.

המשמעות היא שהציבור אמנם עדכן את הערכותיו לגבי מצב המשק, בעקבות נתוני הצמיחה, אך הוא עדיין "חושד" שמאחוריהם מסתתרת מציאות בעייתית. לכן, הנתונים של החודשים האחרונים "אופטימיים" בהשוואה לאלה של סוף 2009, אך מאז יולי 2010 הם שומרים על יציבות ברמה נמוכה יותר בהשוואה לרבעון השני של השנה שעברה.

עתיד המשק: התנודתיות נמשכת

הנתון השוטף של המאזן נטו של התשובות לשאלת "המצב הכלכלי של המשק בעוד חצי שנה" ירד במאי ב-2.6 נ"א למינוס 22 נ"א. הרכיב המשיך להתנדנד, לעתים בחדות, ביטוי לחוסר הוודאות ששורר בקרב הצרכנים בתקופה של סערות פוליטיות וכלכליות. הירידה במאי באה לאחר ירידה של 3 נ"א באפריל, ועלייה של 7.8 נ"א במארס.

עתיד אישי: שוב ירידה

המאזן נטו של ציפיות הצרכנים לגבי המצב הכלכלי האישי שלהם בעוד חצי שנה ממשיך להיות חיובי, אך במאי שב וירד, תוך מחיקת מרבית העלייה שנרשמה בחודש הקודם, והדבר מהווה ביטוי נוסף לאי הוודאות במשק. הנתון השוטף של הרכיב ירד במאי ב-4.8 נ"א ל-6.5 נ"א, לאחר עלייה של 5.2 נ"א באפריל, וירידה של 3.5 נ"א במארס.

בסך הכול, מאז ספטמבר 2009 ועד לסוף 2010, נתון המגמה שמר על יציבות, בתוך הטווח של 12-16 נ"א, עם מעט חריגות. נתוני החודשים האחרונים, 11 נ"א בינואר, 9.4 נ"א בפברואר, 9.5 נ"א במארס, 9.0 נ"א באפריל ו=8.0 במאי מהווים סטייה ברורה כלפי מטה מנתוני העבר הקרוב.

להורדת חוברת המדד