מדריך "גלובס" לשבוע תרבותי: איפה להיות ומה לעשות

מגוון הופעות מוזיקליות של יעל נעים, טליה אליאב, שירי מימון ושמעון בוסקילה; הופעת מחול של הלהק הקיבוצית; פרויקט אופנה אורבנית

עושה הרבה נעים: יעל נעים בהופעה

מה: יעל נעים בהופעה. לפני שלוש וחצי שנים הוציאה הזמרת-יוצרת הישראלית יעל נעים, החיה ועובדת בעשור האחרון בפריז, אלבום שני ויפהפה ששמונה מתוך 13 השירים בו הוקלטו בעברית. בניגוד לכל הציפיות הפך האלבום"Yael Naim" לרב מכר ענק בצרפת בפרט ובאירופה בכלל, ואחרי שהסינגל "New soul" שובץ בפרסומת לחברת המחשבים אפל חצתה את האטלנטי וחדרה בהצלחה גם לשוק האמריקני. לפני כמה חודשים הוציאה נעים אלבום שלישי, "She was a boy", הפעם על טהרת האנגלית בלבד. מאז קטפה את תואר זמרת השנה בצרפת (תוך שהיא מותירה מאחור את ונסה פרדי), הלהיט "Come home" צובר תאוצה במצעדים, ועכשיו היא חוזרת בפעם השנייה מאז הפכה מותג בינלאומי להופעות במגרש הביתי במסגרת סיבוב עולמי, מלווה בהרכב נגנים הכולל את שותפה לחיים וליצירה דויד דונטיין.

למה ללכת: גאווה כחול-לבן.

למה באמת ללכת: הבלדה "Today" מהאלבום החדש. שיר שהיה גורם גם לטורי איימוס להזיל דמעה.

עם מי ללכת: עם אחינועם ניני.

מתי, איפה וכמה: מחר (ה-27 בחודש) ובמוצ"ש (ה-28 בחודש) 22:30, מועדון רידינג 3 בנמל תל-אביב. פתיחת דלתות החל מ-20:30. מחיר כרטיס: 250 שקלים.

מקורי ומאתגר: טליה אליאב בהופעה חגיגית

מה: אחרי שלושה סינגלים שכבר שוחררו לרדיו יוצא אלבומה השני של הזמרת-יוצרת טליה אליאב. מדובר במקרה הזה בעוד קורבן של תחנות הרדיו וערוץ 24 המקפידים להתעלם באדיקות מכל מבצע המסרב לפסוע בשבילי המיינסטרים הקלים לעיכול. "התנועה", אלבום הבכורה של אליאב שיצא לפני שנתיים וחצי, הוקלט כמעט כולו על טהרת פסנתר ושירה. ממשיך דרכו, "קוד הזיכרון", מתהדר בהרכב נגנים עשיר והפקה מוזיקלית של שי לוינשטיין, שעבד בין השאר עם יהוא ירון וגייס בין השאר אקורדיון, קרן יער, חליל, חצוצרה ועוד. בקיצור, מי שמחפש להיטי קיץ קליטים בטעם מתקתק ובמשקל נוצה, מוזמן להמשיך הלאה. מי שמחפש קולות צעירים, מקוריים ומאתגרים, מוזמן לסור להופעת ההשקה החגיגית.

למה ללכת: הסקרנות.

למה באמת ללכת: האיכות.

עם מי ללכת: עם נינט טייב.

מתי, איפה וכמה: רביעי (ה-1 ביוני), 22:30, תיאטרון תמונע (רחוב שונצינו 8) בתל-אביב. מחיר כרטיס: 50 שקלים.

כשהשלם שווה יותר: שירי מימון ושמעון בוסקילה בהופעה

מה: השידוך בין שירי מימון ושמעון בוסקילה נשמע, על פניו, כחיבור מאולץ ותמוה. היא דיווה עם יכולות ווקאליות אדירות ונטייה ברורה לפופ-נשמה אמריקאי, והוא זמר-יוצר המזוהה עם הז'אנר הים-תיכוני בכלל והז'אנר המרוקאי בפרט. ובכל זאת הקסם התרחש, והאיחוד בין השניים הפך להצלחה מסחררת ששדרגה את הקריירות של החתן והכלה גם יחד והביאה אותם לשיאים שאליהם לא הצליחו להעפיל כסולנים. אחרי שהעלו כמעט 200 הופעות בפחות משנה וחצי, שגם תועדו באלבום, מימון ובוסקילה עושים את הצעד המתבקש ופותחים קופה באמפי קיסריה. בתפריט: כל הלהיטים הגדולים של השניים, בביצועים מהודקים במיוחד, ביחד ולחוד ובעיבודים חדשים של עמית הראל.

למה ללכת: מפגש מוצלח של מזרח ומערב תמיד משאיר טעם טוב.

למה באמת ללכת: "יא מאמא" ו"עלש" שלו, "כשהלכת" ו"השקט שנשאר" שלה. שלם השווה מסך חלקיו כבר אמרנו?

עם מי ללכת: עם מאיה בוסקילה.

מתי, איפה וכמה: חמישי הבא (ה-2 ביוני), 20:30 באמפי קיסריה. מחיר כרטיס: בין 119 ל-189 שקלים.

טוב שבאת הבייתה: J.viewz בהופעה

מה: מזה כמה שנים חי המוזיקאי הישראלי יונתן דגן בארצות הברית, שם הוא מתפעל את ההרכב J.viewz ומערב ביצירה שלל אמנים אורחים, נגינה בכלים אקוסטיים ומוזיקה אלקטרונית ממוחשבת. אותו שילוב מנצח שהביא ל"אורות", אלבום הסולו השני של הזמר-יוצר אברהם טל אותו הפיק מוזיקלית בעבודת שלט רחוק משני צידי הגלובוס והפך לרב מכר ענק. עכשיו מגיע דגן לסדרת הופעות השקה מקומיות של "Rivers and homes" , האלבום החדש של J.viewz ששיריו נחשפו בחודשים האחרונים להאזנה באתר הרשמי של ההרכב. ההרכב שילווה אותו על הבמה כולל את נועה למברסקי, אוריג'ה, יקיר בן-טוב וטל רונן והשואו הבימתי אמור להיות מוקפד ואנרגטי לא פחות מהסאונד.

למה ללכת: כמה טוב שבאת הבייתה.

למה באמת ללכת: גרסת הכיסוי ל-"Smooth criminal" של מייקל ג'קסון מהאלבום הקודם, והלהיט בהתהוות "Salty air" שכבר נבחר לפרסומת של חברת רבלון בכיכובה של האלי ברי. ריספקט.

עם מי ללכת: עם אסף אמדורסקי.

מתי, איפה וכמה: שישי (ה-27 בחודש), 22:30, מועדון זאפה ברמת החייל. מחיר כרטיס: בין 80 ל-90 שקלים.

רק חול וחול: להקת המחול הקיבוצית

מה: להקת המחול הקיבוצית מעלה השבוע שלושה מופעים לסירוגין, בנמל הבית שלה בקיבוץ געתון שבגליל המערבי ובמרכז סוזן דלל בתל-אביב. כאנשי עמל במשמעות המקורית של המונח מתניידים רקדני הלהקה עם המופעים המורכבים שיוצר הכוריאוגרף והמנהל האמנותי רמי באר. בשבת בצהרים בגעתון יעלו את "קיבוצית 360" - מופע "משתף" של אינטראקציה בלתי אמצעית בין רקדני הלהקה והקהל באולם. חוויית מחול שיוצרת מתח ומחוללת אנרגיה גבוהה באמצעות 12 רקדנים היוצרים מעגל של 360 מעלות באולם או בחדר, כך שהקהל נכנס ללב הריקוד ללא מחסומים וגבולות בין במה ואולם. המופע החדש "בין קודש לחול" הינו מסע פיזי של 15 רקדני הלהקה, מעין "הווה מתמשך של קריעה, גרירה, מחיקה ואיחוי", כפי שמסביר באר עצמו, באופן סתום, כהרגלו. הוא אף חוזר ומציב על הבמה מבנים כמו ארכיטקטוניים, היוצרים מגרש משחקים מרתק למחול ולצופיו.

למה ללכת: באר הוא יוצר בלתי מתחסד, שאינו נמנע מעיסוק בקונפליקט, בפוליטיקה בשאלות על הגלובליזציה המשתלטת על חיינו, על מקומנו ועל המצב האנושי.

למה באמת ללכת: דרמה, הומור, שמחה ודינאמיות מוצגות בשפה תנועתית עשירה, אלגנטית, מהירה ומאופקת.

מתי, איפה וכמה: "קיבוצית 360" שבת 28.5, 12:30, געתון, אולם זיכרי "בין קודש לחול", ג', ד' 31.5, 1.6 21:00, תל-אביב, מרכז סוזן דלל.

ליידי גאגא של האמנות: "קרב מגע", קרן שפילשר

מה: קרן שפילשר מורג צפלביץ פותחת הערב (ה') תערוכת יחיד בגלריה אורבן ביפו. כפי שהיא לא מעוניינת לקצר את שמה, כך היא אינה נותנת לצופיה הנחות. שפילשר (נכנה אותה כאן, לשם הנוחות ולזכר ההיכרות המוקדמת) מתעמתת בתערוכה עם תהליכים אישיים עמוקים וכאובים, של אבל ואובדן כמו גם של חשבון נפש והתגברות. או שמא התבגרות. אם בעבר שיחקה בעבודותיה במעין דיאלוג בין מנגה או גרפיטי לבין תולדות האמנות, או העניקה פרשנויות פופ-ארט מתחכמות לעתים לנושאים קלאסיים ועכשוויים, הרי שהשנה נקרעו המסכות. כבר לא אופטימיות קוסמית וכנות בולדוזרית כובשת לב. ברקע הדברים עומדת שנה של סערות רגשיות-אישיות, אהבה, נישואין, אבל ומוות. פרידה כואבת מאביה, שהובילה להתבוססות והתפלשות בייסורים וברחמים עצמיים, לעתים עד כדי אלימות כלפי עצמה - כשם שכותרת התערוכה "קרב מגע" מעידה - מתנקזת לעבר ההשלמה והשקט שאחרי הסערה.

למה ללכת: קרן שפילשר היא ליידי גאגא של האמנות הישראלית. למה באמת ללכת: משהו טוטאלי.

מתי, איפה וכמה: א'-ה' 10:00-19:00, ו' 10:00-15:00, שבת 11:00-16:00; אורבן גלרי, בית אשל 12, יפו (מתחם שוק הפשפשים). הכניסה חינם.

תלכו בשדה כהלך התם: מאה שנים ללאה גולדברג

מה: ביום ראשון יתקיים בהיכל התרבות מופע מיוחד, בו יצוינו מאה שנים להולדתה של לאה גולדברג - המשוררת שסבלה בחיים הפיק כמה מהשירים היותר מפעימים ומרגשים בזמר העברי. במופע תנגן התזמורת הפילהרמונית בניצוחו של אילן מוכיח, ואיתה יופיעו כמה מהאמנים הגדולים של ישראל: יהודית רביץ, נורית גלרון, גידי גוב, אורנה פורת, שלמה יידוב, אחינועם ניני, "כנסיית השכל", אילנית, צעירי הקאמרי ועוד. את המופע תנחה יעל אבקסיס, והוא ישודר בשידור חי בגלי צה"ל.

למה ללכת: כדי לשמוע שירים וסיפורים שגדלנו עליהם כמו "סליחות", "ימים לבנים", "משירי ארץ אהבתי", "פזמון ליקינטון", "את תלכי בשדה" ורבים אחרים.

למה באמת ללכת: עם רשימה כזו של זמרים אין צורך לנמק. שלא לדבר על השירים עצמם.

עם מי ללכת: עם מי שיכול להרשות לעצמו. המופע נראה שווה, אבל הוא גם יקר למדי.

מתי, איפה וכמה: א' (29 בחודש), 20:30, היכל התרבות תל-אביב. מחיר: 200-400 שקלים.

דיזנגוף חוזר לאופנה: 240 - פרויקט אופנה אורבני

מה: המפיק ים טיראן, הרוח החיה מאחורי יריד מעצבי העיר, חובר לעיריית ת"א בהפקת אירוע אופנה ייחודי שנועד "להחזיר עטרה ליושנה" לרחוב דיזנגוף בתל-אביב, שתיפקד בשנות ה-50 וה-60 של המאה הקודמת כמרכז התרבות והבוהמה המקומית. במשך יומיים יזכו חנויות מעצבי האופנה ברחוב למיתוג ולעיצוב ברוח הפרויקט, ויארחו מעצבים צעירים שיקבלו כאן הזדמנות להציג את הקולקציות העדכניות שלהם. 60 מעצבי אופנה ייקחו חלק באירוע, בהם הוותיקים והמוכרים: יוסף, ברכה בראון, דורית שדה, גרטרוד ועוד, לצד מעצבים צעירים כמו הדס שחם, מריה ברמן, אישתאר ונוספים, וכולם יציעו הנחות על הקולקציות החדשות. בדף הפייסבוק של הפרויקט אפשר יהיה גם להדפיס קופון בשווי 100 שקל, שיינתן כהנחה בעת קנייה מעל 400 שקל באירוע. אז תתכוננו למסע של יומיים במכונת זמן שתחזיר אתכם לימי הזוהר של הרחוב.

למה ללכת: להזדנגף עם הבוהמה.

למה באמת ללכת: לגלות שהיו פה חיים לפני הקנטינה.

עם מי ללכת: עם אורי זוהר ואריק איינשטיין.

מתי, איפה וכמה: חמישי-שישי, (26-27 בחודש) רחוב דיזינגוף ת"א מבזל בצפון עד שד' בן גוריון. שעות פעילות: ה' 10:00-23:00, שישי - 10:00-18:00.