חבל עליכם, אל תחסכו בקרן פנסיה

אתם קונים רכב חדש, למרות שאומרים לכם בפירוש שתקבלו עליו 20% פחות מהמחירון

איך נשמעת לכם עסקה שכוללת רכישת רכב חדש במחיר מלא, שבה כשתמכרו את הרכב בעתיד, במצב מעולה וללא תאונות, תקבלו עליו 20% פחות מהמחירון? לא אטרקטיבית במיוחד, נכון? אז מדוע בקרנות הפנסיה כולנו מבצעים עסקה דומה?

אנחנו משלמים 40 שנה ובונים על פנסיה מסוימת, אולם בפועל, כשנגיע לגיל הפרישה, נקבל פנסיה קצוצה. למה? כי בקרנות הפנסיה יגלגלו עלינו את חוסר היכולת שלהם לנהל את סיכוני הפנסיה האמיתיים בצורה מושכלת וריאלית, ולכן הם מעדיפים למכור לנו אשליות, במקום לומר את האמת: הם לא יוכלו לשלם לנו את הפנסיות החזויות. וכל זה נעשה בגיבוי האוצר, כמובן.

פרופ' דוד פסיג, מדען ידוע בתחום העתידנות, קובע שכבר בדור הבא יגיעו הצעירים לגיל 100 ואף יותר, אבל לפי קרנות הפנסיה תוחלת החיים שלנו היא עדיין כפי שהייתה לפני דור. אני קובע כי במצב הקיים היום האמת הכואבת היא שאין שום הגיון לחסוך בקרן פנסיה! חסכנו כדי לקבל 5,000 שקל פנסיה, אבל בפועל נקבל רק 4,000 שקל. והרי סביר מאוד להניח שלו היינו יודעים מראש שזאת העסקה, לא היינו נכנסים אליה מלכתחילה.

האוצר, בשיתוף קרנות הפנסיה וארגוני העובדים, חייבים לשנות את אופי ניהול כספי החוסכים לפנסיה, באופן כזה שיאפשר להגן על גובה כספי הפנסיה בעתיד, גם במחיר העלאת דמי הניהול השוטפים.

ומילה נוספת בנושא קופות הגמל: הגיע הזמן לאפשר את הפיכת המוצר לתחרותי באופן מלא, כמוצר פנסיוני ראוי לחסכון ארוך טווח, במקביל לביטוחי המנהלים וקרנות הפנסיה, ובוודאי שעדיפה החייאה מלאה של קופות הגמל על פני מוות איטי וכואב. שוק החיסכון ארוך הטווח הופך להיות ריכוזי יותר ותחרותי פחות מאשר לפני ועדת בכר, ויש לפתוח ולעודד תחרות, לבלום קונסולידציה ולעודד עוד שחקניות להיכנס לשוק, במקום לדחוף את כולם לצאת ממנו.

מהו המסר של האוצר כיום למיליוני החוסכים בקופות הגמל? אתם חוסכים במוצר שהוא מוקצה ומופלה ואנו מבקשים מכם לפדות ו/או להעביר את כל החסכונות מקופות הגמל לאפיקי חיסכון אחרים או לצריכה.

זהו מסר שאסור לקבעו ואסור להשריש אותו - מדובר בלמעלה מ-310 מיליארד שקל (כולל קרנות ההשתלמות). הגיע הזמן, שבע שנים אחרי ועדת בכר, להחזיר את קופות הגמל כמוצר חיסכון פנסיוני חי ונושם, ובפרט כמוצר חיסכון לגיטימי לטווח ארוך.

הכותב הוא נשיא ומנכ"ל תמיר פישמן בית השקעות