בן לאדן נתפס בטוויטר

מצעד הלייקים הבינ"ל: מי סיפר לעולם על בן לאדן, ומה עניין אותנו בחתונה המלכותית

התפיסב של בן לאדן בשידור חי

ומהשמחה סביב חתונת הזוג המלכותי, נעבור לאירוע שעורר את שמחת הגולשים בעולם המערבי - מותו של אוסמה בן לאדן.

התגובות על הצהרתו של נשיא ארצות-הברית, ברק אובמה, לא איחרו להציף את הרשתות החברתיות. מלבד השיחה ברשת, גולשים מיהרו לעדכן את המפות במיקומו הידוע והאחרון של בן לאדן, לאחר שנים בהן הצליח להתל ברשויות המודיעין המערביות.

הדיווחים הראשוניים הגיעו מחשבונו של משתמש טוויטר פקיסטני, שדיווח לחבריו בזמן אמת על המתרחש סביבו, מבלי לדעת שמדובר במבצע צבאי שמטרתו הטרוריסט המבוקש. הגולש, סוהיב אטאר, הפך במהרה למוקד העניינים, כאשר משתמשים רבים וכלי תקשורת מרחבי העולם, החלו לעקוב אחר עדכוניו.

דיווחיו של אטאר ממחישים את יכולתם של המשתמשים במדיה החברתית להפוך לנושאי מסר תוך רגעים ספורים. בדומה לתפקיד שמילאו בלוגרים ופעילי רשת במצרים, שהעבירו מידע ישירות מרחובות קהיר, כך שימש אטאר כמקור ראשון למידע מפקיסטן, עוד בטרם הגיעו אמצעי התקשורת המסורתיים למקום.

אבוטאבד, פקיסטן, חיסול אוסמה בן לאדן
 אבוטאבד, פקיסטן, חיסול אוסמה בן לאדן

החתונה שמשגעת את הגולשים

החתונה המלכותית של הנסיך ויליאם וקייט מידלטון סיפקה רגעים נדירים של נחת לבית המלוכה הבריטי, שסובל משפל תדמיתי בשנים האחרונות.

ההתעניינות הציבורית האדירה לא פסחה על הרשתות החברתיות, שבשיתוף עם המדיה המסורתית שימשו כלי לשיפור יחסי הציבור של בריטניה ומשפחת המלוכה, שעמדה במוקד תשומת-הלב העולמית.

ההמולה ברשת החלה מספר שבועות לפני החתונה והצליחה להישאר בכותרות לתקופת זמן ארוכה יחסית. חברות מסחריות רבות השכילו לנצל את האירוע, ויצרו פעילויות סביב החתונה, כשהם מסתמכים על העניין הציבורי.

אחת הפעילויות הבולטות שייכות לחברת T-Mobile, שהפיקה סרטון ויראלי, שזכה עד כה לכ-18 מיליון צפיות, בו מוצגת גירסה אלטרנטיבית לחתונה המלכותית, בהשתתפות כפילים של משפחת המלוכה.

הסרט והפקתו סוקרו גם בתקשורת המסורתית, כל זאת בהשקעה מינימלית יחסית. בניגוד ללהיטים ויראליים אחרים לא מדובר בהפקת ענק עתירת תקציב, אלא ברעיון פשוט ובתזמון מוצלח, שניצלו בצורה נכונה את הנושאים שעומדים על סדר היום התקשורתי-ציבורי.

למרות המאמצים של חברות נוספות, העניין האמיתי לא נוצר בחסות חברה זו או אחרת, אלא כתגובה ישירה לאירועי החתונה. כצפוי, השיחה ברשת התמקדה בדיווחים ובפרשנויות על החתונה, שסירבה לגווע גם ימים לאחר האירוע.

שעות בודדות בלבד לאחר שידור החתונה, נפתחו עמודי פייסבוק המוקדשים להפגנות החיבה של הנסיך הארי כלפי פיפה מידלטון, אחותה של קייט. אחד העמודים צבר תוך ימים כ-100 אלף אוהדים, והכתיר את הכוכבת האמיתית של החתונה, תוך הבעת תקווה לחתונה מלכותית נוספת בקרוב.

מלבד פיפה, משתתפת נוספת בחתונה זכתה אף היא לתשומת-לבם של הגולשים. במעמד הנשיקה בין ויליאם לקייט, תפסו המצלמות את אחת מהמלוות של הזוג, ילדה בת 3, בעודה מכסה את אוזניה מרעש ההמון. התמונה הופצה ברשתות החברתיות במהרה, וגולשים זריזים הספיקו להשתמש בדמות הילדה כדי להביע את מחאתם בנושאים שונים.

עם זאת, לא כל הדיווחים זכו ליחס אוהד. מספר ימים לפני החתונה החליט אחד מהפרשים לשתף בחשבון הפייסבוק שלו את חבריו ברשמיו מההכנות לחתונה, בה היה אמור לקחת חלק.

הערותיו הלא מחמיאות על הזוג הצעיר עלו לו בעבודתו, לאחר שפעילותו ברשת החברתית הגיעה לידיעת רשויות החוק.

המקרה ממחיש את אחת מהבעיות המרכזיות שמציבות הרשתות החברתיות לעובדים במשרות ציבוריות ולכוחות הביטחון בפרט. נושאים נפיצים (תדמיתיים ובטחוניים כאחד) שבעבר נותרו נחלת הפרט הפכו לפומביים הודות למדיה החברתית, שמאפשרת לכל גולש להפיץ את מסריו (שיכולים להגיע למיליונים), ללא הגבלה או בקרה.

החתונה המלכותית ביו טיוב
 החתונה המלכותית ביו טיוב

הכותב הוא מנכ"ל בן-חורין ואלכסנדרוביץ' אסטרטגיה ותקשורת, אשר משלבת בפעילותה גם קמפיינים דיגיטליים ללקוחותיה.