מודאגים: מדד אמון הצרכנים ירד בפברואר ל-81.5 נקודות

הדאגה מפני האירועים בעולם הערבי והמחירים העולים של סחורות, מזון ואנרגיה דחקו את הנתון החיובי לגבי הצמיחה המהירה של כלכלת ישראל ■ להורדת חוברת המדד

מדד אמון הצרכנים של גלובס, בשיתוף PwC Israel, ירד בפברואר ב-7.7 נקודות ל-81.5 נקודות (1996 = 100) לאחר עלייה של 6.8 נקודות בינואר וירידה של 5.3 נקודות בדצמבר 2010. הירידה במדד ינואר מהווה אינדיקציה ברורה לכך שבשלב זה הצרכנים הישראלים מייחסים חשיבות הרבה יותר גדולה לנעשה במזרח התיכון ובצפון אפריקה, ולמחירים העולים של סחורות, מזון ואנרגיה, מאשר לנתונים אודות הצמיחה המהירה בישראל.

מדד אמון הצרכנים מתבסס על שלושה רכיבים שמיוצגים באמצעות שלוש שאלות שמופיעות בסקר השוטף של המדד אותו עורך מכון סמית עבור גלובס מחקרים:

מה לדעתך מצב המשק? (הערכות);

מה לדעתך יהיה מצב המשק בעוד חצי שנה? (ציפיות);

מה לדעתך יהיה מצבך הכלכלי האישי בעוד חצי שנה? (ציפיות)

לשם ניתוח הנתונים אנו מחשבים לגבי כל שאלה את "המאזן נטו של הערכה חיובית", כלומר משיבים שענו שהמצב טוב/יהיה טוב בעוד חצי שנה, פחות משיבים שענו שהמצב רע/יהיה רע יותר בעוד חצי שנה.

הנתון השוטף של המאזן נטו של השאלה לגבי מצב המשק בהווה רשם בפברואר ירידה של 3.5 נקודות אחוז (נ"א) למינוס 26.6 נ"א לאחר ירידה של 0.6 נ"א בינואר ועליה של 1.1 נ"א בדצמבר 2010. בפברואר נרשמה שוב ירידה בשיעור המשיבים שסבורים שמצב המשק "טוב" - 16.8% מהמשיבים לעומת 17.8% מהמשיבים בינואר. לעומת זאת, בפברואר שב ועלה שיעור המשיבים שהגדירו את מצב המשק בהווה כ"לא טוב", ושיעורם עלה מ-40.9% מכלל המשיבים בינואר ל-43.4% מהם בפברואר (לכן המאזן נטו שווה למינוס 26.6 נ"א).

המאזן נטו של ציפיות הצרכנים לגבי המצב הכלכלי האישי שלהם בעוד חצי שנה ממשיך להיות חיובי, למרות החששות והתגברות חוסר הוודאות. אמנם גם במאזן זה נרשמה ירידה בפברואר אך היא מתונה יותר בהשוואה לרכיבים האחרים. הנתון השוטף של רכיב זה ירד בחודש שעבר ב-3.1 נ"א לרמה של 9.6 נ"א, לאחר עלייה של 6.9 נ"א בינואר וירידה של 8.7 נ"א בדצמבר 2010. אפשר שבחודשיים האחרונים הציבור הושפע מהפרסומים לגבי התייקרויות של מוצרים כגון דלק ומזון, ולכן הוא מבצע התאמת ציפיות.

שיעור הנכונות לרכישת מוצרים בני קיימא עלה בפברואר ב-2.2 נ"א לאחר ירידות של 0.2 נ"א בינואר ושל 0.5 נ"א בדצמבר 2010. שיעור הנכונות הגיע בינואר לרמה של 28.8% מכלל המשיבים. מדובר עדיין בתנודות יחסית קטנות בשיעור הנכונות בחודשים האחרונים, אך בכל מקרה שיעור כוונות הרכישה נמוך ביחס ל"רף" של 30% שנרשם בסוף שנת 2009 וראשית שנת 2010.

להורדת חוברת המדד

להורדת חוברת פילוחים