העליון: מפעל תעש השרון יפונה לטובת הקמת 23 אלף יחידות דיור

ביהמ"ש העליון הסכים עם עמדת המדינה וקבע כי עתירתן של עמותת אחל"ה ועמותת אדם טבע ודין נגד הפקדת התוכנית היתה עתירה מוקדמת - ולכן היה עליה להידחות על הסף

נפרצה הדרך לתכנונן של 23 אלף יחידות דיור שישווקו על-ידי מינהל מקרקעי ישראל במחוז תל-אביב ובמחוז המרכז במסגרת תוכנית תעש השרון. זאת לאחר שבית המשפט העליון קיבל היום (ד') את ערעור המדינה נגד החלטת בית המשפט לעניינים מינהליים בתל-אביב מ-2009 שלא להפקיד את התוכנית, הכוללת טיהור של הקרקע המזוהמת במתחם תעש השרון.

קבלת ערעור המדינה מהווה אור ירוק להמשך קידום תוכנית תעש השרון, המתייחסת לפינוי מפעלי תעש (שעוסקים בייצור אמצעי לחימה ותחמושת) וטיהור הקרקעות בחטיבת הקרקע העצומה שמשתרעת על פני 7,500 דונם, ושמיועדת ל-23 אלף יחידות דיור שישווקו באופן מדורג עד שנת 2050, כשבשלב הראשון ישווקו כמה אלפי יחידות דיור.

ההחלטה על הפקדת התוכנית התקבלה בוועדה המחוזית המשותפת לתכנון ולבנייה מחוז תל-אביב ומחוז המרכז ב-2005, כשאחד התנאים להפקדה היה השלמת תסקיר הקרקע במלואו.

ואולם, עמותת אחל"ה (איכות חיים לתושבי השרון), שיוצגה בידי עו"ד ענת בירן, ועמותת אדם טבע ודין, שיוצגה בידי עוה"ד עמית ברכה וקרן הלפרין, עתרו לבית המשפט לעניינים מינהליים בתל-אביב בטענה כי "ההחלטה להפקיד את התוכנית לוקה בחוסר סבירות קיצוני, נוכח היעדרה של תשתית עובדתית מהימנה, ראויה ומספקת בנושא זיהום המים והקרקע בתחום התוכנית".

בית משפט לעניינים מינהליים בתל-אביב, בראשות השופטת שרה גדות, נעתר ב-2009 לעתירתן של שתי העמותות והורה לוועדה המחוזית המשותפת שלא להפקיד את התוכנית עד לאחר עריכת סקר מקיף למיפוי זיהום המים והקרקע בשטח התוכנית, ולאחר שהתוכנית תתוקן לאור הממצאים, אם יהיה בכך צורך.

בתגובה הגישה המדינה (הוועדה המחוזית, המינהל ולשכת התכנון המחוזית) ערעור לבית המשפט העליון במארס 2009, בו טענו כי "פסק דינו של בית המשפט לעניינים מינהליים אינו יכול לעמוד וסוטה ממושכלות היסוד של ביקורת שיפוטית על החלטות רשויות מינהליות".

תוכנית תעש השרון נחשבת ספינת הדגל של המינהל בכל הקשור בתכנון של קרקעות מופרות. היא נובעת מהחלטת הממשלה מ-1992 לפנות את מתקן תעש השרון, כאשר עדיין קיימים שם מספר מפעלים שיפעלו שם עד לפינוי.

בערעורה לעליון טענה המדינה, באמצעות עו"ד אורי קידר ממחלקת הבג"צים של הפרקליטות, כי היה על בית המשפט לעניינים מינהליים לדחות את עתירת שתי העמותות בהיותה עתירה מוקדמת, וכי טענותיהן היו צריכות להתברר בשלב ההתנגדויות לתוכנית ולא בשלב ההחלטה על ההפקדה.

העליון הסכים עם עמדת המדינה היום וקבע כי עתירתן של שתי העמותות נגד הפקדת התוכנית היתה עתירה מוקדמת, ולכן היה עליה להידחות על הסף.

כן קבע הרכב השופטים כי את טענותיהן ביחס לתוכנית יוכלו העמותות להעלות במסגרת שלב ההתנגדויות בדיוני ועדות התכנון לגבי התוכנית.

בכך סימן העליון ניצחון למדינה, שתוכל להמשיך בקידום התוכנית ולהגדיל את היצע הדירות באזור זה.