הישראלים אופטימיים: מדד אמון הצרכנים עלה ל-93.8 נקודות

שיעור הנכונות לקניית מוצרים בני-קיימא עלה בספטמבר לרמה של 28% מכלל המשיבים; עדיין נמוך בהשוואה לראשית 2010 ■ להורדת חוברת המדד

מדד אמון הצרכנים של "גלובס", בשיתוף קסלמן וקסלמן PwC ישראל, עלה בספטמבר ב-0.3 נקודות ל-93.8 נקודות (1996 = 100 נקודות) לאחר עלייה של 5.1 נקודות באוגוסט וירידה של 1.4 נקודות ביולי. נתון המגמה של מדד ספטמבר (ממוצע מדדי יולי אוגוסט וספטמבר) עלה ב-1.3 נקודות ל-91.9 נקודות.

ביטחון הצרכנים גבר בספטמבר זה החודש השני ברציפות לאחר ארבעה חודשים של שחיקה. נראה שהצרכנים הישראלים מושפעים מהנתונים החיוביים של המשק המקומי ולא מגילויי הפסימיות לגבי כלכלות ארה"ב ואירופה. נציין בהקשר זה כי מדד אמון הצרכנים בארה"ב, בעריכת ה-Conference board, ירד בספטמבר בצורה חדה מהצפוי ל-48.5 נקודות מ-53.2 נקודות (1985 = 100).

ברבעון השני של 2010 זינקה הצריכה הפרטית לנפש ב-7.2% (קצב שנתי) לעומת הרבעון הראשון. ממצאי המדד מרמזים כי צפויה האצה מתונה - בסדר גודל של 2.5%-3% (קצב שנתי) - בקצב עליית הצריכה הפרטית לנפש בשלהי 2010 וראשית 2011.

אישוש לתוואי התפתחות הצריכה הפרטית ניתן למצוא בכוונות הציבור לבצע קניות לא שוטפות. סקר המדד, בעריכת מכון סמית, מגלה כי שיעור הנכונות לרכישת מוצרים בני-קיימא (מכונות כביסה, מקררים וכיוב') עלה בספטמבר ב-0.3 נ"א לאחר עלייה של 1.1 נ"א באוגוסט וירידה של 1.6% נ"א ביולי.

שיעור הנכונות הגיע בספטמבר לרמה של 28% מכלל המשיבים, נתון נמוך ביחס ל"רף" של 30% אשר נרשם בשלהי 2009 וראשית 2010, ואף נמוך משיעור הנכונות אשר נרשם ביוני 2010 ועמד על 28.2%. בקיץ 2007, בתקופה של גאות במשק, הביעו בין 32% ל-34% מהמשיבים נכונות לקנות מוצרים בני-קיימא.

להורדת חוברת המדד