מגנים על החופים: העליון מעכב דיון בהרחבה של קיבוץ שדות ים

מנכ"ל אדם טבע ודין: "בית המשפט העליון אימץ את ההלכה שקובעת כי כדי לקיים דיון חוזר לאחר שהליכי התכנון הסתיימו, נדרש שהנושא יהיה כבד-משקל וישרת את טובת הציבור"

אנחת רווחה זמנית לירוקים ולציבור שמבקש ליהנות מחופי הים: בית המשפט העליון הורה לעכב את הדיון שהיה אמור להתקיים מחרתיים (ג') במועצה הארצית לתכנון ולבנייה בנושא הרחבת קיבוץ שדות ים על קו החוף.

במרכז העניין עומדת התוכנית להרחבת קיבוץ שדות ים, השוכן על חוף הים סמוך לקיסריה. חלק מיחידות הדיור מתוכננות מחוץ לתחום הסביבה החופית ואינן שנויות במחלוקת, אבל התוכנית גם מתייחסת להרחבתן של 48 יחידות דיור קיימות בתחום החוף במרחק של פחות מ-100 מטר מקו המים, תוך מתן לגליזציה בדיעבד.

הקיבוץ קידם את התוכנית, וב-2005 החליטה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה להפקיד את התוכנית בתנאים. הוולחו"ף (הוועדה לשמירה על הסביבה החופית) אישרה את התוכנית ב-2006 במגבלות מסוימות. הירוקים ערערו על החלטה זו, בנימוק שחוק החופים קובע כי לא ניתן להרחיב את השימוש הפרטי ברצועת 100 המטרים מהחוף.

ערעור הירוקים התקבל, אולם הקיבוץ ניהל מאבק משפטי שהביא את הדיון למועצה הארצית, שאישרה שוב את הרחבת הבתים. הירוקים עתרו לבית המשפט המחוזי, שביטל את החלטת המועצה הארצית; אלא שהקיבוץ ערער על כך לבית המשפט העליון, שבחר להשיב את הדיון לבית המשפט המחוזי, שקבע כי יש להחזיר את הדיון למועצה הארצית.

אדם טבע ודין ערערה לבית המשפט העליון על ההחלטה להחזיר את הדיון למועצה הארצית, בטענה כי הדיון התכנוני בנושא כבר הסתיים, ופתיחתו מחדש "בניגוד לחוק" מעלה חשש להפעלת לחצים של גורמים אינטרסנטיים, תוך הפרה של איזון האינטרסים בהליכי התכנון.

שופט העליון אליקים רובינשטיין קבע כי יש לעכב הדיון במועצה הארצית עד להחלטה אחרת.

מנכ"ל אדם טבע ודין, עו"ד עמית ברכה, אמר היום (א'): "העליון אימץ את ההלכה שקובעת כי כדי לקיים דיון חוזר לאחר שהליכי התכנון הסתיימו, נדרש שהנושא יהיה כבד-משקל וישרת את טובת הציבור. במקרה זה, האינטרס היחיד שייצא נשכר מהדיון הינו אינטרס פרטי של קיבוץ שדות ים ושל חבריו, ואילו הציבור ייצא מופסד מגזילת השטחים הציבוריים בתחום החוף".