מאמן כדורגל - העבודה הכי גרועה בעולם

נתוני ארגון המאמנים באנגליה חושפים: 51 מתוך 92 קבוצות בארבע הליגות הראשונות בממלכה החליפו ב-2009/10 מאמנים; זמן ההישרדות הממוצע של מנג'ר במועדון אנגלי עומד על שנתיים בלבד

כמה קשה להיות מאמן כדורגל וכמה שהג'וב הזה מלחיץ, ניתן ללמוד מנתונים שפרסם ארגון המאמנים באנגליה (LMA) על העונה החולפת. מבין 92 קבוצות בממלכה מארבע הליגות הראשונות, 51 החליפו מאמנים במהלך 2009/10. מתוך 51 חילופי התפקידים, 36 מאמנים פוטרו. כהשוואה, בעונת 2008/09 בוצעו באנגליה 46 שינויים בעמדת המאמנים, מהם 22 פיטורים.

נתון נוסף שמצביע על הקושי הגדול של מאמני הכדורגל הוא הזמן שבו הם מצליחים להחזיק בתפקיד. המאמנים שפוטרו העונה החזיקו בממוצע שנה וארבעה חודשים בתפקיד שלהם, הזמן הממוצע הקצר ביותר בכל הזמנים. בקרב כלל המאמנים באנגליה, כולל אלו שלא עזבו העונה את תפקידם, זמן ההישרדות הממוצע בקבוצה הוא שנתיים בלבד.

"זה מאכזב לראות שגם העונה ראינו כל כך הרבה פיטורי מאמנים בארבע הליגות הבכירות", אמר ריצ'ארד בוואן, מנכ"ל ארגון המאמנים. "35% מהחברים בארגון שלנו איבדו בשנה האחרונה את העבודה שלהם. אלו נתונים מדאיגים לא רק עבור המאמנים עצמם, אלא גם עבור העוזרים שלהם והאוהדים של הקבוצות, שמושפעים ישירות כשמאמן עוזב את התפקיד שלו. הנתונים האלו מסבירים עד כמה תעשיית הכדורגל הפכפכה".

אגב, נתוני ה-LMA מצביעים על כך שהפרמיירליג, הליגה הבכירה בממלכה, הכי יציבה עבור מאמנים: רק חמישה פוטרו העונה, לעומת העונה הקודמת שהסתיימה עם ארבעה מפוטרים. הסיבה העיקרית לכך היא כספית: "הפיצויים שצריך לשלם למאמן פרמיירליג עבור פיטורים גורמים למועדונים לחשוב יותר לפני שהם מבצעים מהלך דראסטי", אומר בוואן.

זמן ההישרדות הממוצע של מאמן בקבוצת פרמיירליג הוא שלוש שנים וארבעה חודשים, לעומת שנה וארבעה חודשים בצ'מפיונשיפ (ליגת המשנה).

אגב, מאז שאלכס פרגוסון מונה למאמן מנצ'סטר יונייטד ב-1986 ושרד בתפקידו עד היום, 969 מהקולגות שלו באנגליה קיבלו מכתבי פיטורים.