הזדמנות קנייה באירו

מבט טכני על מטבע שנהפך כמעט בין לילה למוקצה ולדחוי ביותר מכול המטבעות בעולם

הפעם נשקיף על המטבע האירופי. אני סבור שכדאי להתכונן להיפוך מגמה בו ולתקופה די ארוכה שתהווה הזדמנות קנייה שלו ומכירת הדולר כנגדו.

כתבתי הרבה על אירופה בסקירות קודמות, ולכאורה כמעט אין מה לחדש בעניינה. הנה, בכל זאת, עוד כמה עניינים פונדמטליים שכדאי לתת עליהם את הדעת לגבי הגוש האירופי:

• כבר זמן ממושך שהאירו סובל בו זמנית מדעה שלילית כלפיו ומהתקפות מצד קוני CDS. ירידתו משער 1.51, החלה הרבה לפני שהבעיות של יוון ודומותיה קיבלו פומבי ופרסום.

• ירידת ערך המטבע טובה ליצואנים במשקי גוש האירו. היא תעורר צמיחה, אשר יכולה להחזיר במשך הזמן יחס חיובי כלפי המטבע.

• מנהיגי הגוש כבר הפנימו את חומרת המשבר.

• קיים קשר מוכר וחד משמעי בין האירו, כמטבע, לבין מה שקורה בשוקי המניות בעולם, ובמיוחד בארה"ב. שאיפת מנהיגי העולם להוכיח כי "המשבר הקודם" כבר תם, מחזקת את רצונם לעצור את התדרדרות האירו.

• זהו רק ניסיון ראשון להרוס את המטבע. לדעתי, פירוקו הוא דבר בלתי נמנע ויקרה בהדרגה. זה לא יקרה בתקופה הנוכחית, כשכולם עדיין רוצים להצילו.

ועכשיו לעניין הטכני.

נתחיל במבט רב שנתי (הגרפים כולם נוצרו על פי נתונים שהצטברו עד 17-05-2010):

משה שלום מבט ארוך
 משה שלום מבט ארוך

  1. הגרף מתאר את מהלך האירו מאז יולי 2000 (איזור 0.8) ועד עתה, דרך הגעתו לשער 1.6 ביולי 2008. מאז שיא זה, הוא מבצע תיקון טכני המורכב מגלים די גדולים, וזאת במסגרת תעלה יורדת רחבה מאוד. לכל גל כזה, יש כמובן ההסבר והרקע הפונדמנטלי שלו, אבל אם בטכני נטו עסקינן - נאמר שירידה כללית זו מהווה תנועת מגמה ברורה.
  2. הירידה האחרונה הגיבה לקווים שבתוך התעלה היורדת, ולמעשה, כפי שנראה בהמשך, התנועה הקטנה שבין שני המקבילים יכולה היתה לבלבל מעט, כי היה קשה להבין את מבנה הגלים הפנימי שם. כאשר נשבר הקו המקביל השני, היעד הבא היה די ברור, והוא איזור התמיכה שבו נמצא האירו כרגע (1.2340) או קרוב אליו.
  3. אזור תמיכה זה (מלבן כחלחל) שעצר את המחיר ב-2009, 2008 ועוד, עשוי להיות מכשול, זמני אמנם, אבל מכשול בכל זאת, להמשך ההתדרדרות. הוא עשוי לתמוך בהתייצבות ולהניע התחלה עלייה מתקנת, למגמה שנרשמה מאז נסחר האירו בשער 1.51.

מבט על הגרפים השבועי (משמאל) ויומי (מימין) ייחשוף עוד סימנים להיפוך קרוב:

משה שלום מבט קצר
 משה שלום מבט קצר

  1. בגרף השבועי ניתן לספור חמישה גלים יורדים מהשיא ב-1.51 ועד עכשיו. כפי שהזכרתי קודם, גל 4 היה קשה לפענוח, ובזמנו אני אף סברתי שהאירו נעצר בו. אחרי חציית הגבול התחתון של התעלה היורדת הקטנה, הבנתי שהמחיר המשיך בדרכו מטה וכך הגיע לקו התעלה היורד, וכן לאזור השלכת פיבונצ"י (Fibonacci Projection) של 123.6% על פי חישוב הנעשה על הגלים 3 ו-4.
  2. מתנדי המומנטום השבועיים (RSI ו-STOC) הגיעו לקיצוניות גדולה באזור המכירות יתר כאשר קצב הירידה הנמדד על ידי ה-ADX (כחול בחלון התחתון) מראה לנו תאוצה אדירה של המגמה היורדת.

  3. בגרף היומי, בנוסף למתנדים הנמצאים גם הם במצב מכירות יתר קיצוני, ומבנה חמישה תתי-גלים ברור של הגל החמישי השבועי, ניתן לצייר מניפת קווי מגמה יורדת (קווים כחולים ומספרים סגולים) המצביעה בדרך כלל על התקרבות השלב הסופי של אותה מגמה מואצת.

לסיכום

  1. דעתי לגבי המשבר הכלכלי ושלביו השונים, ידועה. מאז 2007, הצגתי בפניכם מפה, אשר ציינה את מה שאני סבור אמור לקרות. במפה הראיתי שעל פי גלי אליוט ואלמנטים נוספים, העלייה מאז מרץ 2009 תרוץ עד ליעד שבין 1150-1300 וסימנתי את 1200-50 כאזור הסביר ביותר שבו יסומן השיא.
  2. מדד S&P500 הגיע ל-1220 לפני שהבשילו התנאים לשלב הבא של המשבר, הנקרא אצלי שלב C: זה התחיל בדובאי, המשיך ליוון, פורטוגל וספרד, והוא ייסכן את מבנה כלכלת אירופה הנוכחי.
  3. שלב זה מכונה Sovereign Debt Crisis - משבר החובות הממשלתיים. אך אל תתנו לשמו לבלבל אתכם: המשבר כולו הוא משבר שמקורו בבועת אשראי. בשלב הראשון הצליחו להעביר את הבעיה מן הסקטור הפיננסי והפרטי לסקטור הממשלתי. מהות השלב הבא יהיה תוצאות מהלך זה.
  4. בתוך כל העליות והמורדות, ניתן יהיה לזהות הזדמנויות קנייה ורווח. אני סבור שהזדמנות כזו מתחילה להיווצר באירו, כי כרגע אין אדם בעולם אשר חושב שיש בו דבר חיובי, וכולם כמעט פעלו כבר לפי דעה מגובשת זו.
  5. התייצבות האירו באזור המחיר הנוכחי ועלייה מתקנת בו בסדרה של שלושה גלים (ABC), תביא אותו ליעד קרוב לגבול העליון של התעלה היורדת הגדולה. יש כמובן לקחת בחשבון גורמים נוספים כמו רמות תמיכה והתנגדות ורמות פיבונצ'י, אבל יש לקחת אותם בחשבון רק כאשר המטבע יתחיל לנוע לכיוון המגמה החדשה.

לסקירות המתפרסמות במדור זה אין יומרה להפוך לפקודות מסחר. התזמון לפעולה הוא החלטה של הקוראים, של כל קורא וקורא עבור עצמו. שאיפתי להצביע על מצבים ונכסים שנראים בעיני כבעלי פוטנציאל, שיכול להתממש תוך ימים ואף שבועות. (בניתוחי את המשבר הכלכלי הגדול כולו, נטיתי לצפות קדימה אף בטווח של שנים).

בתקופה מעניינת מהסוג שאנו נמצאים בה היא הזדמנות להיזכר ביוצא מן הכלל, עליו אני ממליץ תמיד, ולפיו יש לסחור עם המגמה. יש מצבים (בשווקים דוביים הם מופיעים יותר) שבהם המתנה לשיאים ושפלים מסודרים, מחמיצה הזדמנות. זהירות והדרגתיות מתאימות לשעה זו.

  • משה שלום הינו מנתח שווקים פיננסיים בכיר, וחלק מצוות אתר "הכול בגרפים" (http://www.grafim-online.com) המספק שירותים למשקיעים וסוחרים
  • ניתן ליצור קשר במייל Moshe.Shalom@gmail.com
  • הכותב עשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. המעוניינים להיכנס לרשימת תפוצה לקבלת אתראות על סקירותיו, וחומרים נוספים, יכולים לשלוח אימייל ל- Moshe.Shalom@gmail.com עם "אני מעוניין להצטרף" בנושא או בתוכן.