המבקר יבדוק התנהלות מרכז ההשקעות בפרויקט בפארק תמנע

אדם טבע ודין: מרכז ההשקעות התעקש לשמור מענק ייעודי לפרויקט שמעוכב בהוראת ביהמ"ש והוועדה המחוזית, וכן מסרב למסור את מלוא הפרטים על החלטת אישור המענק

בעקבות פנייה של עמותת אדם טבע ודין, יבדוק מבקר המדינה את החלטת מרכז ההשקעות של משרד התמ"ת, לאשר תמיכה לפרויקט המלונאות של קבוצת איגרא בפארק תמנע. כך נודע ל"גלובס". בשלב זה מדובר בבדיקה ראשונית של המבקר.

נזכיר, כי התוכניות להקים פרויקט מלונאות בעמק ססגון שבפארק תמנע, שנחשב לשמורת טבע ייחודית בארץ, עוררו התנגדות עזה בקרב הארגונים הירוקים בארץ. הוקם ועד פעולה נגד הקמת הפרויקט, והוא הגיש במארס 2008 במשותף עם אדם טבע ודין, עתירה לביהמ"ש המחוזי בבאר שבע נגד קידום הפרויקט.

בסוף דצמבר 2008 ניתן פסק הדין בעתירה, שקבע כי "בהליך אישורה של התוכנית למלון נפלו פגמים העולים כדי פגיעה חמורה בשלטון החוק". ביהמ"ש הורה לוועדה המחוזית של משרד הפנים לשוב ולדון בתוכנית. הפעם, לאור מכלול הוראות התוכניות המחייבות אותה (כולל תמ"א 36) ולאחר שתקבל לידיה נספח נופי-סביבתי שיתייחס גם לגודל המלון ולאופן פריסתו. ‏

בסוף אפריל 2009 הוחלט בדיון בוועדה המחוזית לאשר את ההנחיות למסמך הסביבתי, אשר כוללות גם בחינת חלופות למיקום הפרויקט, ובכלל זה האפשרות כלל לא לבצע את הפרויקט.

לאורך השתלשלות הדברים פנתה אדם טבע ודין אל מרכז ההשקעות כמה פעמים, לאחר שזה החליט להעניק לקבוצת איגרא מענק לצורך קידום הפרויקט, בהמשך להמלצת משרד התיירות.

במקביל פנתה העמותה אל שר התמ"ת במכתב, שנגע הן לאישור המענק והן לנושא בקשת חופש מידע, שתאפשר לעמותה לבחון את מסמכי אישור המענק לפרויקט. לאחר חליפת מכתבים ממושכת, הסכים מרכז ההשקעות לתת חלק מהמסמכים, למעט סעיף שמספרו 13 בכתב אישור המענק, "שאנו חוששים שהסתרתו נועדה למנוע תביעה מצידנו לביטול המענק, אם הוא יחשוף לוחות זמנים שהיזם לא עומד בהם", נמסר מאדם טבע ודין. בהמשך לכל זאת פנתה העמותה למבקר המדינה, שמצידו כאמור יחל בבדיקה ראשונית של הנושא.‏

ממרכז ההשקעות של התמ"ת נמסר כי "הוחלט שמענקים ישולמו בפועל רק לאחר קבלת היתרי בנייה כדין, אשר יגלמו בתוכם גם את ההיבטים הסביבתיים. לעניינים הקשורים לחוק חופש המידע הפונים קיבלו תשובות מהממונה עפ"י החוק.

מיואב איגרא, יזם הפרויקט, נמסר כי "השקענו ממיטב כספנו ומרצנו בפרויקט הזה לאורך 8 שנים, ואין לנו מושג מה קורה בפרשה הזאת. זאת שערורייה. המידע היחיד שמגיע אלינו הוא מעיתונאים".